Matricázós kisokos 3. rész – Matricázás

2019. április 12. - A Gyűjtő

Most már megvannak az eszközeink, megtudhattátok azt is, hogyan kell eltüntetni a fölösleges matricákat, így nincs is más hátra, minthogy „feldíszítsük” modellautónkat, hogy teljes dohányreklámos valójában pompázzon.

matricazas.jpg

Az első lépésünk az legyen, hogy vegyünk elő minden szükséges segédeszközt a matricázáshoz, hogy kéznél legyenek. Ez egy olyan munkafolyamat, aminél minden egyes másodperc számíthat, szóval nagyon nem jó, amikor menet közben kell kapkodni és keresgélni a kellékeket. A másik, amit nem győzök bejegyzések óta elégszer kihangsúlyozni, hogy aki kezdő, az ne a legkedvesebb és ne a legértékesebb autójával kezdje a matricázást.

Azt mindenki jegyezze meg, hogy ahány matrica, annyiféleképpen viselkedik. Az egyik olyan, hogy ahogy kivettük a vízből szinte azonnal ráköt a modellre. A másik meg olyan, hogy még fél óra múlva is lehetne mozgatni, miután rákerült az autóra. Van amelyik gyűrődik, a másik meg szakad. Nehéz ezt kitapasztalni, de ez is az egyik velejárója. Én nekem két jól bevált matrica lelőhelyem van. Az egyik a Spotmodel, a másik tbdecalsmodels Ebay-es oldala, őket tudom a leginkább ajánlani (reklámot hallottatok, de sajnos ezért egy fityinget sem kaptam :) ).

elotte-utana5.jpg

Viselkedésen túl, még kétféle matricát különböztetünk meg. A kevésbé minőségi, amikor az egész egy matrica lapra van rányomtatva és szorosan körbe kell vágni a felirat mentén, hogy ne legyen csúnya a széle, a másik pedig, ami alapból körbe van vágva. Én nyilván az utóbbit sokkal jobban preferálom és jobban is néz ki a modellen.

Fontos, hogy keressünk ki több képet a matricázásra szánt autóról, hogy lássuk, hogy hova fognak kerülni a matricák, így minél élethűbbre készíthetjük. Az is lényeges, hogy eltervezzük, hogy melyik részekkel fogjuk kezdeni és hogyan haladunk tovább. Érdemes azokkal a részekkel kezdeni, amik a későbbi matricázásnál nem lesznek útban. Én ezért szoktam kezdeni a hátsó szárnnyal, mert utána nem nyúlkálok hozzá így nincs meg a veszély, hogy belenyúlok a frissen matricázott részbe. Nem érdemes mondjuk az oldaldoboznál kezdeni, mert azt önkéntelenül is sokat fogdossuk, mikor forgatjuk az autót. Azt érdemes a végére hagyni.

matricazasminta.jpg

Szóval így néz ki egy matricalap (lásd a lenti képet). A szükséges matricát körbe vágjuk úgy, hogy semmikép se vágjunk bele a feliratba, se a mellette lévő másik matricákba. Érdemes ezt is előre megtervezni, hogyan vágjuk le az alapról a matricákat, sok fejfájást megspórolhatunk, ha széléről befele és nem egyből a közepéről akarjuk kivágni a szükséges szponzori feliratot. Az sem rossz ötlet, ha már előre körbevágjuk az összes szükséges feliratot csak akkor arra kell figyelnünk, hogy olyan helyre tegyük, ahol nem hagyjuk el. Nagyon kellemetlen tud lenni, amikor egy pár milliméteres matrica leesik és aztán hosszú percekig keresgélni kell a földön. Tehát, ha kivágtuk, akkor a csipesz segítségével a vizes tálkába tesszük a matricát és kb. 10 mp-ig benne hagyjuk. Mondjuk ez is erősen matricafüggő, mert az egyiknél kevesebbet kell állnia a vízben, a másiknak többet. Sőt, egyszer volt „szerencsém” olyan fajtához is, amire pár csepp vizet kellett csepegtetni és már lehetett is dolgozni vele. Miután a vízből kiemeltük, az ujjunkkal próbáljuk meg lecsúsztatni a matricát a hordozó rétegről, ha ez sikerül, akkor a matrica készen áll, hogy feltegyük a modellre, ha nem akar lejönni a hordozó rétegről, akkor tegyük vissza a vízbe.

matricaalap.jpg

Én a modellre kétféleképpen szoktam rátenni. Az ujjammal megfogom a szélén és rácsúsztatom a modellre vagy a csipesszel fogom meg a szélét a matricának és annak a segítségével csúsztatom rá a felületre. Ez attól is függ, hogy mennyire férünk hozzá az adott részhez. Ezután be kell pozicionálni a megfelelő helyre. Ilyenkor érdemes szem előtt tartani az eredeti autóról kikeresett képeket. Fogpiszkáló, a csipesz éle, tű és a fültisztítópálcika közül bármelyik lehet a segítségünkre. Utóbbival azért óvatosan, mert ha túl sok vizet szív fel, akkor már nem nagyon lesz mozgatható a matrica.

Normális esetben, ha bepozicionáltuk a matricát, akkor 5-10 perc elteltével óvatosan lekenjünk matrica feszítővel, hogy a matrica ráfeszüljön a felületre. Ezt nem muszáj, de szerintem erősen ajánlott, hogy a későbbiekben ne jöjjön fel könnyen, tartósabb lesz így. Viszont nézzük azokat az eseteket is meg, amikor nem ilyen egyszerű a történet.

A nagyobb problémát azok a matricák okozhatják, amik valamilyen görbületre mennek fel. Ezeket a legnehezebb jól felhelyezni és ehhez már kell egy bizonyos gyakorlottság is. Szóval, aki még kezdő az mondjuk ne a 2006-os R26-os Renault-val kezdje. Nagyon-nagyon sokféle hajlat van, ami mind más és más megoldást igényel, hadd ne menjek bele mindegyikbe, de megpróbálom a legtöbb jó tanácsot leírni. Sokszor érdemes lehet a körbevágott matricát már a hordozó rétegen kicsit meghajlítgatni, hogy felvegye a kocsi formáját ahová tesszük. Ezt csak nagyon óvatosan! Könnyen kárt tehetünk a matricában! Hajlatokra illesztéskor sokat segíthet nekünk a fogpiszkáló tompább vége vagy egy fültisztító pálcika, amivel rányomhatjuk a felületre. Ilyenkor érdemes jó pár másodpercig ott tartani, hogy a matrica tapadjon is oda. Ha nagyon nem megy, vagy a felület megkívánja, akkor kerül elő a matrica lágyító. Vagy közvetlen ecseteljük a matricára, de akkor is csak nagyon keveset, vagy amit mostanság újonnan szoktam, hogy belemártom a fültisztító pálcika végét és úgy nyomom rá az ívelt felületre. A lényeg a mértékletesség és az óvatosság. Ha túl sok a matricalágyító, azzal csak tönkre tesszük a matricát.

img_20181202_150855.jpg

Néha egészen extrém módszereket is alkalmaztam a matrica görbületre való felviteléhez

Végezetül még annyit fűznék hozzá az egészhez, hogy bár a matricázás nem egy egyszerű folyamat, mert kézügyességet, türelmet és némi improvizációs készséget is igényel, de megtanulható. Nem kell egyből pánikba esni, hogy úgy sem fog sikerülni, mert kitartással és sok-sok gyakorlással elsajátítható. Az élő példa én vagyok erre. Az ismerőseim egy része el nem hinné, hogy képes vagyok erre. Türelmem, mint egy dugóban ülő BMW-sé, kézügyességem egy elefánté és hogy feltegyem az i-re a pontot még a kezem is remeg. Ennek ellenére mégis erőt vettem magamon és képes voltam megtanulni matricázni. 

Ebben a bejegyzésben sem maradhat el a videós szemléltetés. Mivel magam nem készítettem videót erről, ismételten a brazil modellező videósunktól fogok mutatni valamit, hogy lássátok, hogy megy ez a gyakorlatban. Ebben a videóban az MP4/4-es McLaren-t látja el Marlboro matricákkal.

Remélem tudtam segíteni annak, aki most vágna bele és azok is találtak újdonságot vagy hasznos dolgot benne, akik gyakorlott modellezők/makettezők. A jó pap is holtig tanul, szóval ha valakinek van észrevétele, trükkje a tarsolyában, amit megosztana az ne habozzon, ossza meg velem/velünk.

Első rész - Segédeszközök

Második rész - Fölösleges matricák leszedése

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr314674381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.