Modellgyártó mustra – Altaya

2019. november 01. - A Gyűjtő

Számtalan gyártó készít(ett) F1-es modelleket, ebben a sorozatban pedig szeretnék egy kis ismertetővel szolgálni, hogy melyikről mit is érdemes tudni. Szó esett már a legismertebb márkákról, mint az Onyx, Minichamps, Hot Wheels vagy a Spark. De mintha hiányérzetem lenne ezzel a listával kapcsolatban… Hát persze! Hisz eddig még nem volt szó az egyik legelterjedtebb gyártóról, ami ár-érték arányban talán a legjobbat – persze némi kompromisszummal – nyújtja a piacon . A mostani bejegyzésben az Altaya-ról lesz szó.

altaya.jpg

Ha olcsó, de viszonylag minőségi autókat szeretnél gyűjteni, akkor ez a te gyártód! Az Altaya leginkább pilóta nélküli autókat ad ki, többféle időszakból. Sajnos nem sok infót sikerült találnom erről a gyártóról és magam is kissé belezavarodtam az információk gyűjtése közben, így ha pontatlanságot véltek felfedezni, akkor szívesen várom a helyreigazításokat (lehetőleg trágárságot és személyeskedést nélkülözve) a kommentmezőben. Ami biztos, hogy az IXO, Atlas, Fabbri, Edicola, Eaglemoss és a Formula 1 Auto Collection, bármennyire is furán hangzik, de kapcsolódnak az Altaya-hoz.

Az Altaya, mint sok más gyártó, nem csak F1-ben utazik. Eleinte IXO néven adták ki a nem túl minőségi, de olcsó modelljeiket. Ilyen volt például a Williams FW15-ös a Brabham BT52 vagy Mansell 1993-as Indycar autója, amivel bajnok lett. Ezek nem a kidolgozottságukról híresek és csak egy nagyon egyszerű műanyag lapra vannak rácsavarozva az autók, de egy olcsó alternatívát jelentenek a rivális gyártókhoz képest. Persze csak ha az ember hajlamos a minőségi kompromisszumokra.

Aztán Altaya és Atlas néven főleg Ferrari modelleket adtak ki, amik a kedvező áruk mellett az autók kivitelezésének minőségben is sokat javultak az első IXO-s kiadásokhoz képest. Sajnos az Altaya-nál a minimalista tartó talp megmaradt, de szerintem a kocsi sokkal lényegesebb, mint a tárolója, viszont ha valakinek ez is fontos, akkor inkább válasszon Atlas-t, mert ők készítettek többféle pofás csomagolást a kocsikhoz. Ennek a sorozatnak azért is áldom a nevét, mert a legtöbb átalakított autóm alapját ők adják. A helyzet az, hogy egy csomó Ferrari-t vagy nem adtak ki, vagy csak egy nagyon kezdetleges és gyenge színvonalú Onyx vagy Minichamps modellként, ami nekem nem tetszett. Például az Onyx egy gyönyörű díszdobozos kiadásban (Vitesse név alatt) kiadta az 1990-es Ferrari 641-est, de a légbeömlőket matricákkal helyettesítettek. Vagy ott van a Minichamps Ferrari F92A modelljei, amikről gyárilag hiányzik a visszapillantó tükör. Ez régen lehet belefért volna, de most már nem fér bele a tűréshatáromba. Ezekre a „problémákra” adott alternatívát nekem az Alataya autói, amik bár pilóta nélküliek, de minőségben felülmúlják az előbb említett két gyártó kisautóit. Így lett meg 87-től 93-ig az összes Ferrari, amikről, majd egy másik cikkben mesélek majd. Azért a szépséghibák mellett sem mennék el szó nélkül, mert azok is akadnak bőven, mint például, hogy nem matricázták le a gumik belső oldalfalát. Nem tudom, hogy mibe fájt volna nekik ezt megcsinálni, de hát ez van.

csoportkep.jpg

Átalakított Altaya-s Ferrarik

Manapság a Formula 1 Auto Collection név alatt adtak ki különböző évjáratú és csapatok autóit. Jobb és kevésbé jó minőségben. Ennek a mellékhajtása lett az Eaglemoss, ami először Brazíliában jelent meg. Ezek abban különböztek az előbb említett kiadástól, hogy csak is brazil versenyzők autóit adták ki és ezekben a modellekbe már pilóta figurákat is tettek. Aztán megjelentek az európai piacon is és hirtelen olyan autók váltak elérhetővé, amikről előtte csak álmodhattak a gyűjtők vagy csak nagyon nehezen és drágán szerezhették be. Ilyen például az 1988-as March 881-es vagy az 1990-ben futott Benetton 190-es. A Formula 1 Auto Collection darabjai a mai napig bővülnek érdemes őket figyelni. Bár az áruk helyenként elég ingadozó, de általánosságban kijelenthető, hogy elég olcsók. Viszont cserébe le kell nyelnünk néhány kisebb-nagyobb hibát, mint mondjuk egy elferdült tükör, első vagy hátsószárny, hogy a kopott vagy gyenge minőségű matricázásról már ne is beszéljünk, de erre szokták mondani, hogy valamit valamiért.

img1.jpg

Az Altaya modellek jelenhetik sokak számára a tökéletes kompromisszumot. Jó azoknak akik olcsón akarnak F1-es autókhoz hozzájutni és alternatívát nyújt azoknak, akik ha hajlamosak elnézni pár apró minőségi szépséghibát, akkor F1-es autók széles választékát tudják beszerezni egy másik gyártó sokkal drágább kiadása helyett.

Előnyök: sok olyan kiadott autó, amit mások ki sem adtak vagy csak nagyon drágán. Olcsó.

Hátrányok: nem sok Altaya-s modellel találkoztam, amin nem találtam volna legalább egy-két szépséghibát (ferde hátsószárny, kopott matrica), de őszintén szólva, ennyi pénzért mit várunk?

Ár összehasonlítás:

Fontos! Ezek az árak mindössze a szemléltetést szolgálják és a nagy átlagot (Ebay) veszik alapul. Természetesen egy-egy gyártótól biztos lehet olcsóbban vagy drágábban is beszerezni modelleket, ezek az összegek nem feltétlenül relevánsak!

Jordan 191 

Onyx - 5000 Ft

Altaya - 3500 Ft

Minichamps - 20000 Ft

Ferrari SF15-T

Altaya - 5000 Ft

Looksmart - 35000 Ft

Williams FW14B

Onyx - 5000 Ft

Altaya - 5000 Ft

Minichamps (tükör nélküli régebbi kiadás) - 10000 Ft

Jaguar R2

Hot Wheels - 8000 Ft

Altaya - 3500 Ft

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr5815269082

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.