Modell párbaj – McLaren MP4/30 Ebbro vs Spark

2020. január 17. - A Gyűjtő

Most vagyok csak igazán nagy bajban. Az korábbi párosításoknál volt egy kiemelkedő esélyes, amit összehasonlítottam egy szerényebb minőségű kiadással. Most viszont két olyan autó áll egymással szemben, akik között borzasztó nehéz lesz a különbségeket megtalálni és megítélni, hogy melyik a jobb. Én azért  magamra vállalom a dolgot és megpróbálkozok ezzel a nehéz, de egyben hálás feladattal. Hölgyeim és uraim, a piros sarokban a német Spark, míg a kék sarokban a japán Ebbro McLarenje!

ebbrovssparkmclarenmp4-30.png

A Sparkot már jól ismerjük, pontosan tudjuk, hogy milyen minőséget is képvisel. Az Ebbro viszont még csak nem rég tűnt fel a horizonton, de már ahogy a modellmustrában is olvashattátok, elég komoly színvonalat tett le az asztalra. Így adta magát a helyzet, hogy összehasonlítsam a két gyártó autóit. Az Ebbro-s autó a saját gyűjteményemből való, míg Spark-os párját Bujdosó Tamástól kaptam kölcsön a cikk erejéig, amit nagyon szépen köszönök neki!

Mielőtt belevágnék, néhány szó az MP4/30-asról. A Honda 2008 végén kivonult a Forma 1-ből és még motorszállítóként sem vett tovább részt a királykategória küzdelmeiben. Aztán a japánok úgy döntöttek, hogy újra belevágnak az F1-be, motorszállítóként. 2015-ben eljött a visszatérés éve, amikor is újra összeállít a McLaren-Honda páros. A brit-japán együttműködés egyszer régen már gyümölcsöző volt (1988 és 1992 között négy bajnoki cím) és ezt szerették volna újra elérni. Ehhez az ügyhöz nyerték meg a Ferraritól viharosan távozó Fernando Alonso-t is, akinek csapattársa a 2010 óta wookingiakat szolgáló Jenson Button lett. Ám a visszatérés mind a Honda, mind a McLaren számára rémálomszerűen alakult. A 2014-ben is küszködő McLaren még nagyobb gödörbe került és mondhatni szégyenszemre élcsapatból kis túlzással sereghajtókká váltak. Fernando Alonso-nak összesen kétszer sikerült pontszerző helyre kormányoznia a McLarent, aminek megbízhatatlan motorjával finoman szólva nem volt kibékülve és ennek gyakran hangot is adott. Jenson Button-nak sem sikerült jobban ez az év, mindössze négyszer ért be pontszerzőként. Amit még tudni kell erről az autóról, hogy év elején még ezzel az ezüst-fekete festéssel vágtak neki, de később év közben, főleg a szurkolók nyavalygása miatt (...) teljesen fekete festésre váltottak. Az orrkúp alakja is megváltozott, az évad második felétől a riválisok által is használt "porszívófej" dizájnt kapta meg.

Ár:

Ez azért is fogós kérdés, mert az Ebbro-t Európában – legjobb tudomásom szerint – először a CK Models kezdte el árulni igencsak akciósan, féláron. A valós ára 50 euró, ami jelenleg körülbelül 16 ezer forintnak felel meg és ez még így is olcsóbb, mint a Spark autói. Azt sajnos nem tudom, hogy amikor megjelent a Spark MP4/30-asa mennyibe került a németeknél, de most már az is nehezíti a gyűjtők dolgát, hogy eléggé ritkaságnak számít, így ennek megfelelően az árát is rendesen elkérik. Egy ilyen Spark autót 26 ezer forinttól kezdve, akár 50 ezer forintért is megtalálhatjuk az Ebay-en. Egy idő után biztos, hogy az Ebbro autói is drágulni fognak, főleg amikor feltűnnek a nepperek, akik tucatszámra vették meg ezt a kiadást, hogy aztán amikor hiánycikk lesz majd a többszöröséért értékesítsék, de egyenlőre a japánok autója még mindig jobb árfekvésben van.

Doboz:

A Spark dobozáról korábbi bejegyzéseimben már részletesebben írtam, szóval ezt nem szeretném megismételni. Az Ebbro doboza ugyanazt az alapelvet követi, amit a Spark vagy a Hot Wheels. Van egy papír doboz és azon belül a műanyag plexi és a műanyag talpra felcsavarozott versenyautó. A legnagyobb különbség, hogy az Ebbro doboza jóval nagyobb, mint a Spark-é, ami miatt több helyet is foglal, ami nem szerencsés olyan esetben ha a gyűjtő nem vitrinben, hanem az eredeti dobozaiban tárolja az autót. Továbbá az Ebbro műanyag talpat használ, míg a Spark fát. Mindezt összegezve és ránézésre is azt kell mondanom, hogy a Spark dobozai egy fokkal elegánsabbak és jobban mutatnak a polcon, mint japán társáé.

Minőség:

Elérkeztünk ahhoz a részhez, ahol a legnagyobb bajba vagyok. Ha életembe először, elém tennék ezt a két autót úgy, hogy nem tudom melyik-melyik, akkor nem tudnám megmondani, hogy melyik a Spark és melyik az Ebbro. Első ránézésre mindkettő megszólalásig egyformának tűnik. Aztán ha tovább megyünk az alapvető részletekbe, ahol először kiütköznek az olcsóbb és a drágább gyártók között a különbségek még ott sem szemmel láthatóak a különbségek. Csak egy pár dolog a példának okáért. Az apró aerodinamikai elemek mindkét gyártónál alaposan ki vannak dolgozva. Az antennák ugyanolyanok, nem elnagyoltak, nem vastagak. A visszapillantó tükrök szintén egyformák és a pilóták testén és sisakján sem lehet észrevenni különösebb eltéréseket a kettő között. Hogy igazán észrevegyük a két gyártó közti minőségbeli különbséget, szó szerint nagyító alá kell venni a két kocsit. Az első ami feltűnt, hogy más a két autó matricázása, de ezt tényleg csak akkor látjuk ha nagyító alatt vizslatjuk a két kocsit. Míg az Ebbro-s kocsin látszanak a matricák kontúrjai, addig a Spark feliratainál nem. Ez azt jelenti, hogy más matricákat és drágább gyártási technikát alkalmaztak a németek. Aztán tövire-hegyire átnéztem a két kocsit és tényleg csak ilyen nüansznyi különbségeket véltem felfedezni. Ilyen például, hogy a Spark autójánál a pilótafülke oldalán vannak légbeömlő rácsok, míg a másiknál nincs. Előbbinél a kormány teljesen le van modellezve, míg az Ebbronál csak elnagyolva van megcsinálva. Az első kerekek felfüggesztésénél a az orrhoz csatlakozó résznél a Sparknál két szál is fémből van, míg az Ebbronál csak egy. Bárhogy is nézzük, ezek szó szerint aprócska különbségek, amiket egy átlagos ember talán észre sem vesz. Ettől függetlenül ki kell jelentenem, hogy ha egy hangyabokányival is, de a Spark jobban odafigyelt az apróságokra, mint az Ebbro.

Összegzés:

Ha szigorúan ezt a három pontot nézzük, akkor egyértelműen kijelenthető, hogy a Spark-é a jobb kiadás. Ennek ellenére azt mondom, hogy nincs akkora minőségbeli különbség a két autó és dobozaik között, ami indokolná ezt a viszonylag nagy árkülönbséget. Én azt mondom, hogy semmivel sem jártam rosszabbul, hogy az Ebbro-t választottam és másoknak is csak ajánlani tudom. Viszont, akik Spark-ot favorizálják és a lehető legjobb minőségbe szeretnék betudni ezt az autót, mert mondjuk ez az egyik kedvenc McLarenjük és nem sajnálják rá a pénzt, akkor azok ezúttal sem fognak csalódni a német gyártó modelljében, mert egy ízig-vérig minőségi darabról van szó.

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr8715363510

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.