Régen volt már modellgyártó mustra így itt volt az ideje, hogy előrukkoljak egy új résszel. Mivel a legismertebb márkákat, mint az ONYX, Minichamps és Hot Wheels már kiveséztem, jöjjenek az „egzotikusabb” és kevésbé ismert gyártók. Ezúttal a Sparkot veszem górcső alá.
A Spark különböző korszakok autóit adta ki, de főleg különlegességeket vagy olyan modelleket, amiket senki más nem dobott piacra. Kínálatukban megtalálhatóak a mai versenyautóktól kezdve a 80-as 90-es évek F1-esein át az igazi klasszikus autókig sok minden. Mondjuk Ferrarikat ne keressünk a felhozatalban, mert azokat biztos nem találunk. Valószínűleg a jogok miatt nem gyárthatják az olasz istálló autót, ami elég nagy kár. A Spark természetesen nem csak F1-es autókat készít, fő profiljuk a Le Mans-os endurance autók, de emellett Formula-E, Rally és egyéb különlegességeket is gyártanak, de most csak a királykategória járgányaival fogok foglalkozni.
A Spark egy különleges gyártó és ez sok szempontból igaz rá. Mint említettem több olyan konstrukciót kiadtak, amit eddig senki más, de ezenkívül a Spark exkluzivitását tovább növeli, hogy maga a gyártó nem árulja a modelljeit, hanem csak kereskedők tudnak hozzájuk jutni és ők értékesítik tovább a kisautókat. Emiatt is van, hogy nem épp a legolcsóbb modellekről van szó.
Ha minőség felől nézzük a dolgot, akkor mondhatni, hogy a Spark, méltó kihívója lett a Minichamps-nek. Ezeket az autókat az igazi ínyencek veszik, akik nem hajlandóak minőségi kompromisszumot kötni, csak is a legjobbat akarják. A dobozaik egyszerűek letisztultak nem túl hivalkodóak, de mégis elengánsak. A talp fából van, amire két csavarral van ráerősítve a modell. Az autók kialakításába nem igazán lehet belekötni. Utána olvastam, hogy ezek már nem is fémmodellek, hanem gyantamodellek és a készítők célja is az, hogy a lehető legélethűbb modelleket gyártsák le. Magam is rácsodálkoztam, amikor az 1988-as Williams FW12-n még a pilóta szívószálát is megcsinálták, amivel iszik verseny közben. Ilyen mélyen belemenni a részletekbe már-már perverzség. Egy Spark modellt tartani a kezemben egészen különleges élmény. Egyszerűen minden porcikájában minőséget sugároz.
A Spark feltünése és minősége egy váratlan, ám pozitív dolgot hozott magával. A Minichamps-nek hirtelen egy komoly kihívója akadt. Amikor a Spark feltűnt, akkor kialakításban lenyomta német márkatársát, ami arra ösztönözte őket, hogy felvegyék a kesztyűt és minőségben visszavegyék tőlük a vezetést. Ennek mi, gyűjtők örülhetünk a legjobban, hiszen a két gyártó már évek óta küzd, hogy egymásra licitáljanak kidolgozottságban és minőségben. Most amúgy körülbelül egyforma minőséget képviselnek, de a Minichamps egy picivel drágábban adja a modelljeit. Amúgy van egy fix piaci ára a Spark modelleknek, de ha valamelyik autójuk kifut/elfogy, akkor utána csak bődületes pénzek ellenében szerezhetjük be a nepperektől. Jó hír viszont, hogy néha fel-feltűnnek olcsóbb darabok is a használt piacon, vagy ha valamelyik autó nem lesz úgymond slágertermék és több is a webshopokon ragad, akkor egy-egy akció keretein belül olcsóbban is le lehet rájuk csapni.
FW11-es Minichamps Williams (felül), és egy FW12-es Spark gyártmányú Williams
A Spark-ban azt szeretem még, hogy olyan csapatok autóit is megcsinálja, akik nem szerepeltek a rivadalfényben és sokan már el is felejtették, hogy egyáltalán rótták valaha a versenypályákat. Pedig senki ne mondja nekem, hogy nem fogadna el egy 1986-os Ligier-t!
Előnyök: Részletgazdag minőségi kialakítás, olyan autók választéka, amiket más nem adott ki.
Hátrányok: Nem épp az olcsó kategória, kifutott kiadásaik nagyon drágák.
Ár összehasonlítás:
Fontos! Ezek az árak mindössze a szemléltetést szolgálják és a nagy átlagot (Ebay) veszik alapul. Természetesen egy-egy gyártótól biztos lehet olcsóbban vagy drágábban is beszerezni modelleket, ezek az összegek nem feltétlenül relevánsak!
McLaren MP4/26
Spark – 10000 Ft
Minichamps – 9000 Ft
Red Bull RB15
Spark – 22000 Ft
Minichamps – 25000 Ft
McLaren MP4/1C
Minichamps – 13000 Ft
Spark – 17000 Ft
Williams FW12
ONYX - 7000 Ft
Spark - 15000 Ft
És ezennel a mai cikkem végéhez is értünk. A bejegyzés elkészültéhez köszönöm a segítséget Kálmán Dénesnek, aki sok hasznos plusz információval látott el a gyártóval kapcsolatban! Ha pedig kedvet kaptatok egy Spark autó megvételéhez, akkor nézzetek szét nála a Pit Lane Modelshopban! Reklámot olvashattatok, most pedig megyek és veszek egy fürdőt a szponzori pénzben, amit ezért a hirdetésért kaptam - nem, amúgy nem. :)
Apropó, kicsit felturbóztam a menüket, majd nézzétek meg. Sajnos mivel nem tudtam a gyári sablon listázási kinézetébe beleszerkeszteni, ezért kicsit "csináld magad" módszerrel megkerültem a dolgot, de remélem, hogy tetszeni fog nektek.