F1-es modelljeim

Modellautó licitálós gyorstalpaló

2019. június 14. - A Gyűjtő

Az internetes aukciók világa egy nagyon jó és izgalmas dolog, de aki belevág az jobb ha felkészül arra, hogy több csalódás fogja érni, mint sikerélmény. Amit leírok az nem a háború művészete, nincs tuti technika, hogy mindig te nyerj. Azért pár hasznos tanáccsal és néhány tanulságos történettel tudok szolgálni nektek, útravalóul. Én most főképp az Ebayes licitálásokra fogok fókuszálni, de a leírtak akár más hasonló felületeken is kamatoztathatók.

tanacsok_modellvasarlashoz.jpg

Nem panaszkodok, rengeteg bomba bizniszt ütöttem már nyélbe. Rengetegszer szereztem be modellautókat a piaci ár töredékért. A módszer lesarkítva annyi, hogy böngészel, böngészel és kitartóan böngészel. „Aki keres az talál” közmondás a modellvadászatra fokozottan igaz. Ha elég sokáig kutatod az Ebay bugyrait előbb-utóbb úgy is szembe fog jönni veled egy olyan modell, amire azt mondod, hogy „ennyi pénzért hülye lennék kihagyni!”.

Ha pedig már közmondásoknál tartunk, akkor érdemes egy másikat is megemlítenem. „Nem minden arany a mi fénylik”. Korábban a "Tanácsok modellvásárlóknak" című bejegyzésemben már kitárgyaltam ezt a dolgot, hogy ami elsőnek bombaüzletnek tűnik, abban szinte minden esetben van valami turpisság, ami belerondít az összképbe.

Ünneprontásként már az elején leszögezném, hogy nincs bevált taktika, nincs olyan módszer, amivel mindig győzhetsz – kivéve, ha mondjuk egy 20 eurós modellre rácsapsz egy 100 eurós ajánlatot, akkor tuti senki nem fog versenyezni veled csak kár, hogy mondjuk 25 euróért megvehetted volna valaki mástól fix áron… Szóval ne ilyen tanácsokra számítsatok, hogy hány Euro-s licitlépcsőkkel kalkulálj. Maximum azt tudnám tanácsolni, hogy ne kezdjétek el hamar a licitálást vagy ne adjatok meg túl korán előre beállított legmagasabb árat, mert valószínűleg úgy is felülfogják múlni az aukció vége felé, mivel a fontos dolgok akkor dőlnek el. Viszont pár íratlan – most már írott – szabállyal tudok nektek szolgálni, amiket ha szem előtt tartotok, akkor sok kellemetlenségtől kímélitek meg magatokat. Szóval, ha licitálásra adod a fejed, akkor jobb ha a következőkkel tisztában vagy:

Mennyit szánsz rá?

Bár modellautók terén nem mutatok túl nagy önuralmat, de mégis ez az egy dolog, amit hála az égnek sikerült eddig betartani. Szóval egy licitálós autónál mindig meghatározom az összeget, ameddig hajlandó vagyok elmenni és eddig és ne tovább. Nem tagadom egyszer-kétszer túlléptem a keretet, de hála az égnek akkor mindig felüllicitáltak így nem kellett a fogamat szívnom, hogy jó hülye voltam, nem is akartam ennyit költeni rá. Szóval érdemes meghúzni egy vonalat, de azt úgy, hogy már belekalkulálod a postaköltséget is.

poen.jpg

Mennyi a postaköltség?

A postaköltség egy sarkalatos pontja a dolognak. Ha nem írja ki az eladó, hogy mennyiért postázna Magyarországra, akkor feltétlenül kérdez rá. Nem szabad látatlanban vásárolni vagy licitálni semmire sem, mert utána az eladó kénye kedve szerint annyi postaköltséget számolhat fel, amennyit nem szégyell. Rosszabb esetben nem vállalja, hogy Magyarországra postáz és olyankor aztán mehet a huzavona.

Tényleg szükséged van rá?

Furcsa kérdésnek hangozhat, de mielőtt bárki belemegy egy kemény licitálós adok-kapokba, gondolkozzon el, hogy megéri-e? Megvan az a jelenet az Agymenőkből, amikor Leonard licitál egy időgépre és a végén imádkozik, hogy valaki licitáljon rá, mert nem is akarta annyira megvenni? Ez velem is megtörtént már nem egyszer. Licitáltam egy kocsira, aztán azon kezdtem el agyalni, hogy erre annyira nincs is nagy szükségem és az a pénz, amit rászánok, azt fordíthatnám olyan autóra is, ami tényleg fontos lenne nekem. Szóval érdemes mérlegelni, hogy mire akarunk licitálni. Feltenni magunknak néhány kérdést nem árt: biztos nem lesz rá másik-jobb alkalom? Biztos, hogy ettől a gyártótól akarom? Lehet ma még jó a Burago, de holnap rájövök, hogy mégis csak jobban mutatna egy Sparkos autó. Ezzel a pilótával akarom? És így tovább.

Mikor jár le az aukció?

Rutinos ebay-esnek vallom magam, mégis elég sokszor elkövettem egy ostoba hibát. Egyszerűen sokszor hanyagságból elfelejtettem, hogy mikor jár le az aukció és néha elég jó dolgokról csúsztam le. A legdurvább példa egy Minichamps Williams FW15-ös volt, amit 500 Ft-ért vittek el. Rendben ott volt még a 3500 Ft-os postaköltség, de akkor is... A gyűjtök összeteszik a kezüket, ha látnak egy ilyen autót, ami jó állapotban van 12 ezer alatt. Álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a licit ennyire hidegen hagyja az embereket. Mindenesetre valaki nagyon jól járt. A lényeg az, hogy írj emlékeztetőt telefonba, naptárba vagy bárhova, hogy le ne maradj egy fontos aukcióról.

További tudnivalók

Továbbá érdemes azt is észben tartani, hogy az aukciók kiszámíthatatlanok. Találkoztam már olyannal, ami érdektelenségbe fulladt és nem egyszer volt, hogy több tucatnyian startoltak rá az autóra és végül még drágábban is kelt el, mint amennyiért más eladóknál fix áron meglehetett volna venni. Fel kell készülni mindenre és sokszor az sem jelent semmit, ha a termék adatlapján azt látod, hogy rengeteg a megfigyelő. Nem rég jártam úgy, hogy egy 2003-as Jordan-nél (Firman, ráadásul dedikálta is a plexit) rengeteg megfigyelő volt és úgy voltam vele, hogy rá se startolok, mert úgy is elszabadul majd a licit. Viszont, amikor aznap este megnéztem, hogy mi lett a vége, ledöbbenve ültem a számítógép előtt, hogy mindösszesen egyetlen licit érkezett, amivel 1500 Ft + postáért el is vitték. Természetesen rengeteg ellenpéldát is tudnék mondani. Volt, amikor azt hittem nyeregben vagyok és a licitálás végéig úgy is tűnt, hogy tényleg csak én vagyok versenyben a kocsiért. Aztán az utolsó percekben megjelent pár másik licitáló és jócskán felüllicitáltak. Ha pedig már itt tartunk, ha Ebayes vitézkedésre adja fejét az ember, akkor jobb ha tudja, hogy míg mondjuk a Vaterán kelsz versenyre egy kocsiért, akkor „csak” a hazai gyűjtőkkel kell megvívnod, addig az Ebayen az egész világgal kell megversengened a kinézett darabért. És hát nyilván vannak olyan jobb módú külföldiek, akiknek egy drágább modell megvétele is aprópénznek számít.

Remélem azért nem vettem el nagyon a kedveteket ettől az egésztől. A lényeg, hogy nyitott szemmel kell böngészni, betartani az íratlan szabályokat és bízni a szerencsében, mert arra bizony szükségetek lesz. Kicsit olyan, mint a horgászás, lehet hogy sokáig nem fogsz semmit, de lehet egyszer meg nagy halat fogsz ki. A másik meg az, amit az elején mondtam, hogy többször fogtok veszíteni, mint nyerni, de ez ne vegye el a kedveteket.

Ehhez kapcsolodó ajánlott olvasmány: Tanácsok modellvásárlóknak

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr8114863328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

P4K 2020.03.30. 02:36:50

Hasznos tanácsok, tapasztalt Ebayesként én sem tudtam volna ennél lényegretörőbb cikket írni

A Gyűjtő 2020.03.30. 18:35:45

@P4K: Köszi, remélem másoknak is hasznos lesz, akik belevetik magukat az Ebay rejtelmeibe. :)
süti beállítások módosítása