F1-es modelljeim

Modellek tisztítása, karbantartása

2019. július 05. - A Gyűjtő

A modellautókat is megfogja az idő vasfoga, de tehetünk azért, hogy minél tovább megőrizzék jó állapotukat. Ebben a bejegyzésben összeszedtem azokat a praktikákat, amikkel tisztán tarthatjuk és megóvhatjuk őket.

karbantartas.jpg

Minden gyűjtő legnagyobb ellensége a por. Még azoknak is, akik sosem veszik ki a dobozukból az autókat, mert még néha nekik is le kell törölniük a port a plexi tetejéről. Ám nem mindenki tartja a saját gyári dobozában az autókat. Valaki vitrinben, szekrénypolcon, íróasztalon tárolja őket. Nekik van nehezebb dolguk. Én zárt üveges vitrinekben tartom a sajátjaimat és bár ismerek olyat, aki megcsinálta, hogy pormentes legyen a saját szekrénye, az enyém mondjuk pont nem olyan.

Ilyenkor jön az, hogy a nagy gyűjtemény, nagy felelősséggel jár. Autóból sosem elég, de az ember akkor is vágjon hozzá jó képet, amikor át kell őket törölni. Legnagyobb segítségünkre a kis fejű ecsetek lesznek vagy ha lusták vagyunk, akkor a nagyobb portörlő kefe is megteszi. A lényeg, hogy csak óvatosan nehogy letörjünk egy tükröt vagy aerodinamikai elemet. Én 2 havonta csinálok egy portörlést az autókon és a vitrinek polcain, félévente pedig egy nagytakarítás keretein belül a felsoroltakon kívül pluszban, ablaktisztítóval megtakarítom az üveglapokat. Közel kétszáz autónál ez nem egy leányálom, de hát tudtam, hogy mivel jár ez, szóval egy rossz szavam sem lehet. Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy mennyire fontos a portalanítás. A por képes ráégni az autóra, ami nem csak csúnya, de a modellre nézve káros is. Persze ennek bekövetkezéséhez sokáig kéne elhanyagolnunk őket, de akkor se hagyjuk, hogy ez megtörténjen.

Mi a helyzet, ha hozzánk kerül vagy megtalálunk egy olyan autót, amit már rég ellepett a por? Amennyit csak tudunk seperjünk le róla egy ecsettel, aztán vizes fültisztítópálcikával óvatosan dörzsöljük és próbáljuk meg a ráégett port felhozni. Ilyenkor leginkább csak imádkozhatunk, hogy a matrica és a festék ne sérüljön meg. Szerencsére a gumikkal egyszerűbb dolgunk van, annak a víz nem fog ártani. Én nekem az a módszerem, hogy vízbe mártom az abroncsot kis ideig, majd egy kiszuperált fogkefével dörzsölöm le a koszt. A gumi oldalfalát viszont semmiképp se dörzsöljük, mert azzal a matricát is lekaparhatjuk.

A következőben pedig jöjjön pár jó tanács, hogy a modellautóink minél tovább jó állapotban maradjanak.

  • Ne tegyük ki közvetlen napfénynek az autókat. Bár furcsán hangozhat, de a nap képes kiszívni a modellautókat. Kifakítja a matricákat és a festést. Mindenképp olyan helyen tároljuk az autóinkat, ahol nem éri hosszan tartó közvetlen napfény. Érdemes a szobában olyan helyre tenni őket, ahol kevés közvetlen vagy semennyi napfény nem éri.
  • A dohányzás nem csak az egészségre, de a kisautókra is ártalmas. Ha hosszútávon ki vannak téve a cigaretta füstnek, akkor besárgul a modellek dobozának papírjai és a kocsikon lévő matricák. Ez alól nem kivételek a dohányreklámos autók sem.
  • Szerintem ez elég evidens, de azért leírom, hogy koszos kézzel ne fogdossunk modellautót. Kell ezt egyáltalán megmagyaráznom? Nem hiszem.
  • A modell dobozát alulról fogjátok meg, sosem a tetején a két oldalán a plexinél. Saját káromból tanultam meg, amikor egy Minichampses dobozt rosszul fogtam meg az alja kicsúszott és zuhant másfél métert lefele a talpazat a kocsival együtt. Egy kisebb szívroham és elsőszárny törés lett a vége…
  • Ha pakolni kell, akkor magát a kocsit az oldaldobozánál, középen fogjátok meg. Itt van a legkevesebb olyan rész, amit letörhet az ember. Érdemes olyan fogást választani amivel nem veszélyeztetjük a visszapillantó tükröket, mert azok különösen törékenyek és nehezen visszaragaszthatók vagy pótolhatók.

Végezetül pár szót a lakkozásról. Mivel én csak egyszer csináltam és azt is csak próbaképpen, ezért nem sok mindent tudok mondani erről, de szükségességét érzem, hogy azért ezt is megemlítsem. Vannak gyűjtők, akik lelakozzák az autóikat. Ez azért jó, mert ez az anyag egy védőréteget képez az autón, ami megvédi a matricát és a festéket, így azok tartósabbak lesznek. Természetesen átlátszó folyadékról beszélünk, de azon belül is több árnyalat létezik mint a matt, fényes, meg félfényes. Szóval alapjába véve ez is egy olyan praktika, amivel modellautónk épségét biztosíthatjuk, de mint mondtam én kipróbáltam és nekem nem jött be az, hogy hogyan néz ki a kocsi utána. Nem beszélve arról, amikor lakkozott kocsi került hozzám, amit újra akartam matricázni, az azért elég nagy szívás volt mit ne mondjak…

Egy szó, mint száz, azért is érdemes ezeket a tanácsokat megfogadni, mert eladásnál vagy vásárlásnál sem mindegy, hogy milyen az autó állapota. Minél jobban meg van kímélve egy autó, annál nagyobb az értéke. Egy doboz nélküli, napfény által kiszívott, cigi füst által kisárgított és töredezett matricájú autót a töredékéért lehet eladni, mint amennyit valójában ér. Erre a legjobb példa Michael Schumacher 1995-ös szezonban használt B195-ös Benettonja. Nincsenek pontos információm, de kb 24 éve gyárthatták azokat a modellautókat és aki megkímélt állapotban tartotta, az most 20 ezer forint felett is simán eltudja adni. Ezért nincs nekem sem a mai napig, mert ami ennél olcsóbb az vagy valami nagy hibával rendelkezik – nem beszélve arról, hogy borzalmas nehéz lenne újra matricázni – vagy ha néha feltűnik egy-két vállalható állapotban lévő autó, akkor elég csak kettőt pislogni és már el is vitték. Ha fordítunk a dolgon, akkor valljuk be őszintén, melyiket vennétek meg szívesebben? A megkímélt állapotú autót vagy azt ami egy cigis szobában volt és néha még a macska is megcsócsálta? Nyilván nekem egyáltalán nem célom, hogy túladjak a gyűjteményemen, de azért érdemes jól bánni az autókkal, mert ilyen-olyan szempontból is meghálálják a törődést.

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr414820782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Gyűjtő 2019.07.09. 07:53:03

@[HPhD]Blokkolnam: Szia!
Bevallom kicsit zavarba vagyok, mert én eddig úgy tudtam, hogy a makett amit összeraksz, a modell, amit készen kapsz. Viszont utánaolvasva neked is igazad van, mert modellre úgy szoktak hivatkozni, mint ami működik is.
Köznyelvben és úgy általában ezek a kis kocsik modelleknek vannak nevezve, ami pedig távirányítású azok az RC (radio controll) modellek. De majd kicsit jobban beleásom magamat a témába, mert kicsit én is belezavarodtam.
Remélem azért nem kell átneveznem a blogot. ;)

A Gyűjtő 2019.07.09. 12:01:47

@[HPhD]Blokkolnam: Nem is lenne egyszerű...:) Amúgy adtál egy jó ötletet egy jövőbeli cikkhez. Úgy is terveztem egy ilyen fogalom magyarázós bejegyzést és akkor ezt is belevehetném.
Nem volt még sok időm utánaolvasni, de úgy tűnik te tudod jól, de a vicc, hogy én is a környezetembe mindenki és a külföldiek is modellként hivatkoznak ezekre a kisautókra. Szóval úgy néz ki lehet ez egy rossz berögződés, ami úgy maradt. De majd tényleg kicsit jobban beleásom magamat. :)
És köszönöm szépen! :)
süti beállítások módosítása