F1-es modelljeim

Matricázás – Jordan EJ13

2025. június 13. - A Gyűjtő

Azt hiszem majdnem minden magyar gyűjtő gyűjteményében ott lapul Baumgartner Zsolt Jordan-je, amivel első magyarként, első Forma-1-es futamát teljesítette hazai környezetben a Hungaroringen. Ez az esemény leginkább csak nekünk, magyaroknak maradt emlékezetes, de szerencsére a Minichamps jófej volt és kiadta ezt az autót 1:43-as méretarányban. Egy dolog azonban nagyon zavart ezzel a kiadással kapcsolatban, mégpedig az, hogy nem autentikus. Nyilván a dohányreklámok miatt a Minichamps nem adhatta ki úgy az autót, ahogy valójában futott, de engem akkor is eléggé zavar. Elgondolkoztam azon, hogy bár sok emberről tudok, akiknek megvan ez az autó, de hogy van az, hogy nincs átmatricázva senkinek sem? Miután belevágtam a projektben hamar világossá vált, hogy miért...

baumgartner_jordan-ej13.jpg

A beszerzés

Baumgartner Jordanjét mindig is szerettem volna megszerezni, de a fontossági sorrendben sosem állt a legelőkelőbb helyen. Honfitársunk Minardi-jára fontosabb volt lecsapnom, hiszen azzal egy egész szezont versenyzett, míg a Jordan-nél „csak” beugró volt. Bár limitált szériáról van szó (1152 db készült belőle) és nem árulják túl olcsón a használtpiacon, de akinek esetleg nincs meg és be szeretné szerezni az se csüggedjen. Nekik azt javaslom, hogy várjanak türelemmel, mert előbb-utóbb fel fog tűnni kedvező áron. Én nekem is szerencsém volt, hiszen Ivo-nál tűnt fel egy Jordan nagyon kedvező áron és így végre teljes lett a Baumgartner sorom.

Két dudás egy vitrinben

Részben azért sem akartam annyira ezt az autót, mert már van egy EJ13-asom Fisichella-val. A két kocsi pedig megszólalásig ugyanaz, csak a pilótafigura más. Én pedig általában nem szeretem, ha egy autóból kettő is megvan, csak akkor ha ez valamiért indokolt. Kevés helyem van, így inkább egy olyan autó kerüljön be a gyűjteménybe, ami nincs meg, mintsem, hogy egy helyet elfoglaljon valakinek a csapattársa. Most viszont, hogy át lett matricázva Zsolti autója Hungaroring specifikusra az én lelkivilágom is megnyugodott.

jordan_ej13_2003.jpg

Néhány szó az EJ13-asról

A 2003-as szezonban született meg a Jordan utolsó futamgyőzelme. Na, nem azért mert olyan versenyképesek lettek volna. Eddie Jordan csapata 2001-től óriási lejtmenetbe kezdett és közép-él csapatból hamar átcsúsztak a vertmezőnybe. Az EJ13-as sem volt egy ütőképes konstrukció, amit jól mutat, hogy a Fisichella-Firman páros mindössze háromszor végzett a pontszerzők között és azt a győzelmet is inkább a brazíliai esőkáosznak és Fisichella zsenialitásának köszönhetik, mintsem az autó gyorsaságának.

Zsolti helyzetbe kerül

Visszagondolva tündérmesébe illik Baumgartner Zsolt bemutatkozása. A Jordan ír pilótája Ralph Firman a 2003-as magyar nagydíj szabadedzésen balesetet szenved, amibe megsérül (szerencsére nem komolyabban). Micsoda szerencse, hogy Baumgartner Zsolt pont abban az évben volt a Jordan tesztpilótája! Mindenki kapva kapott az alkalmon és sok magyar álma teljesült, amikor egy magyar versenyző rajthoz állt a magyar nagydíjon a Forma-1-ben. Micsoda szenzáció volt ez! Baumgartner versenye azonban nem tartott sokáig. A 34. körben motorhiba miatt kiállni kényszerült. Az olasz nagydíjon még helyettesítette Firman-t, de utána vissza kellett adnia a helyét az írnek. Így a Jordan-es kaland mindössze két versenyig tartott.

Kezdeti problémák

Több nehézségbe is ütköztem, amikor fejbe vettem azt, hogy átmatricázom ezt a Jordant. Az egyik legnagyobb bajt az jelentette, hogy nem létezett olyan matricaszett ehhez az autóhoz, ami autentikus lett volna azzal, ahogy a Hungaroringen futott. Természetesen dohányreklámokkal volt a gond, a magyar szponzorokat a Minichamps szépen felpakolta az autóra. A szokásos kinézethez képest a legnagyobb eltérés az oldaldoboznál volt, mivel a Benson + Hedges dohánycég nem a teljes nevét szerepeltette ezen a nagydíjon, csak a monogramját. Ezt a problémát az oldotta fel, amikor beszéltem Wim-el és ő azt írta, hogy megtudja csinálni.

jordan_ej13_zsolt_baumgartner.jpg

A következő probléma az volt, hogy hogyan tüntessem el a fölösleges matricákat? Első szárny és hátsószárny? Lematricázom. Pilótafülke előtti rész? Ujjgyakorlat! Oldaldoboz? Hát… Őőő… Izé… Az oldaldoboz egy fekete matrica amin a fehér „Be on edge” felirat szerepel. Leszedni valahogy a fehér betűket? Esélytelen, hiszen az is a matrica része. Újra matricázás? Eléggé nehézkes, a fekete matrica különleges alakja miatt. Festés? Sem megfelelő felszerelésem, sem gyakorlatom nincs hozzá, hogy szépen megcsináljam. A megoldás ezúttal is Wim volt. Azt mondta, hogy satírozzam le a fehér betűket filctollal. Először nagyot néztem, de aztán értelmet nyert a dolog, hiszen már korábban is használtam – főleg kényszerűségből – ezt a módszert. Persze előtte leteszteltem a dolgot egy donorautón, hogy működik-e. Olyan filctollat kellett találnom, amit nem old fel a víz és nem lehet elmaszatolni száradás után kézzel. Az alkoholos filc lett a befutó, de mivel a matricalágyító és a feszítő is feloldotta így úgy éreztem, hogy lesznek még nehéz pillanataim. Nem emiatt lettek…

A Jordan előkészítése a matricázáshoz

Ahogy jobban megvizsgáltam a Jordant rájöttem még valamire. Az első és hátsószárnyon nem sima fekete matricák vannak, hanem karbon borítást imitáló matricák. Szerencsére rengeteg kimaradt spotmodeles matricám van, ezért így úgy gondoltam, hogy frankón megcsinálom ugyanolyanra, mint amilyen volt. Egész jól is sikerült, de a baj ott kezdődött, hogy ezek a matricák teljesen máshogy viselkednek, mint a többi matrica, amivel találkoztam.

Az egyik óriási probléma az volt, hogy még 6-8 óra után sem ragadtak meg a felületen. Hiába matricalágyító meg feszítő, ha kicsit jobban rányomtam fültisztítópálcikával, akkor elmozdultak. De miért nyúlkáltam fültisztítópálcikával hozzájuk? Mert amikor este megnéztem az autót, akkor vettem észre, hogy légbuborékok jelentek meg a matricák alatt és próbáltam valahogy kisimítani őket. Persze csak rontottam a helyzeten. Ekkor derült ki, hogy a matricák egyáltalán nem tapadtak meg a felületen. Leszedtem őket az első szárnyról. Mi a B terv? Ha újra matricázom, akkor megint ugyanez lesz. Nincs más hátra fel kell szedni az eredeti matricákat. Ez volt az a fázis, amikor majdnem agyvérzést kaptam. Kétféle módszert próbáltam ki. A körömlakklemosót, meg az áztatást. Előbbi megrongálta a műanyagot és egyes részeken kifehérítette. Az áztatós módszer meg nem volt túl hatékony így némileg kaparnom kellett, ami pedig sok kis mikró karcolással járt. Ekkor kicsit hitevesztetté váltam és nem voltam benne biztos, hogy ez sikerülni fog.

Ott álltam egy félig előkészített autóval egy borzalmasan kinéző első szárnnyal. Mi tévő legyek? Ekkor jött a remek (?) ötlet, hogy filctollal ezt is satírozzam le. Persze ha csak lesatírozom, akkor még baromi rondán fog kinézni, de itt jött a második nagyszerű (?) ötlet, hogy majd matricalágyítóval összemaszatolom, mintha festve lenne. Borzalmas ötletnek hangzik? Annak, de nem volt más választásom igazán. A végeredmény? Egész tűrhető ahhoz képest amilyen volt. Nyilván ha erős lámpafénynél közelről nézzük, akkor még mindig ronda. Amúgy a krónikához hozzátartozik, hogy miközben ezt csináltam fél kézzel leborítottam a matricalágyítót, ami kiömlött. A Microsol szagát még napok után is érezni lehetett.

A matricázás

Ha matricák eltávolítása is a képlet része a folyamatnak, akkor általában az előkészítés a nehezebb része, így talán elmondhattam, hogy túl vagyok a nehezén. Másnap az első szárny csak nem hagyott nyugodni, így megpróbáltam újramatricázni, de sajnos nem sikerült és elhasználtam az összes olyan matricát, ami alkalmas lett volna erre.

Amúgy szót kell ejtenem még egy nehézségről. Ugye minden matricázás előtt kutatómunkát végzek az autó kinézetéről. Meglepő volt, hogy mennyire nem találtam normális használható képeket erről az autóról. Persze 2003-ban még más világ volt, de akkor is meglepő, hogy mennyire kevés forrás maradt fent. A legnagyobb segítséget Tibi fotói jelentették, aki korábban szintén átalakított egy Jordan-t csak ő egy 1:18-ast.

Dacból csak azért is az első szárnnyal kezdtem és rájöttem, hogy az „ápol és eltakar” mondás részben itt is igaz. Következett a pilótafülke előtti rész, ami először nagyon könnyűnek tűnt, aztán meg óriási szívásnak. Egyszerű nagyon nehéz volt jól betájolni a feliratot, valamiért mindig ferdének tűnt. Meg a szöveg elején kellett egy kis bemetszést csinálnom, különben az antenna miatt nem fért volna el a matrica. Aztán volt egy igazán rizikós rész közvetlen a pilótafülke előtti részen. Wim rosszul nyomtatta ki azt a logót, mert ott igazából egy B és egy H betű szerepelt, de ő egy ilyen keretes logót nyomtatott ki, amit „hatalmas élmény” volt körbe vágni, hogy jó legyen. Nem hibáztatom, mint mondtam nehéz jó fotókat találni erről az autóról.

A hátsó szárnynál a hátsóbb lapkánál voltak nehéz pillanataim, mert ott középen van egy kiálló elem, ami miatt csak két részben tudtam feltenni a matricát és serényen használnom kellett a matricalágyítót is. A többi része nem volt vészes csak arra kellett ügyelnem, hogy fedésben legyenek egymással. A versenyző sisakjára való matrica továbbra is a „kedvencem” maradt — a felhelyezését nagyító nélkül senkinek nem ajánlom. Végül jött az előzetesen kritikus pontnak számító oldaldobozok. Meglepő módon azzal nem volt nagy baj. Egy tükör segítségével kellett úgy bepozícionálnom, hogy mindkét oldalon ugyanott legyenek. Ami megnyugtató volt, hogy a matricafeszítő nem tett kárt a filctollas satírozásban, szóval ez a félelmem hiábavaló volt. Viszont bármennyire is igyekeztem, másnap észrevettem, hogy kis légbuborékok itt is maradtak a matrica alatt, de már nem mertem megpiszkálni. Főleg azért, amit korábban is mondtam, hogy a matricalágyító és feszítő feloldja a filctollat. Emiatt maradt bennem egy kis keserűség, de sajnos nem lehet minden tökéletes.

Végszó

Nagyon rosszul indult és nem egyszer estem kétségbe, de végül erőt vettem magamon és a végeredmény bár messze áll a tökéletestől, de szerintem nem lett rossz. Az első szárnyért nagyon kár, de azt nem tudom festés nélkül, hogy lehetett volna másképp megoldani. Talán ha Wim nyomtatna hozzá matricát, esetleg akkor. Mindenesetre próbálok nem ezen pörögni így utólag. Azt viszont bátran kijelenthetem, hogy ez volt életem egyik legnehezebb matricázása, szóval eszetekbe ne jusson megkérdezni, hogy a tiéteket megcsinálnám-e? Szerintem nem tudnátok annyit fizetni, hogy ebbe a projektbe még egyszer belevágjak.😀Viszont ha ti is belevágtok, remélem, hogy az én tapasztalataim hasznosak lesznek számotokra.

2003_jordan-ej13_zsolt_baumgartner.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr518861992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása