Úgy alakult, hogy két Ferrari F10-esem lett és mivel mindkettő egyforma, ezért arra gondoltam, hogy az egyiket megcsinálom a török nagydíjon szerepelt, a Ferrari 800.-ik nagydíjára készült matricázásával. Sokszor azonban a legegyszerűbb munkából lesznek a legnagyobb megpróbáltatások.
A Ferrari a harmatgyenge 2009-es esztendő után úgy nézett ki, hogy újra magára talál és beleszól a bajnoki cím sorsába, de a török nagydíjon nem éppen a bajnoki formájukat mutatták. Pedig ez a verseny nem akármilyen jeles esemény volt számukra. Ez volt az istálló történetének 800. Forma 1-es nagydíja, amit többek között úgy ünnepeltek meg, hogy a motorháztetőre ezen a versenyhétvégén egy különleges matricázás került. Sajnos se Alonso, se Massa nem alkotott maradandót a török nagydíjon. Előbbi csak a nyolcadik, míg utóbbi a hetedik helyen ért célba. Pont mint a rajtszámuk, ironikus. Nyilvánvaló, hogy Maranelloban nem ilyen jubilálásra számítottak.
Miért pont Massa autóját választottam az átalakításhoz? Mindkét autó bahreini nagydíj kiadású, vonalkódos matricákkal. Viszont az volt az első versenye Alonso-nak a Ferrari színeiben, amit rögtön meg is nyert, így talán ez az emlékezetesebb is, ezért inkább Massa autójához nyúltam. Megszületett a döntés a feladat pedig pofonegyszerű volt. A motorborításról le kellett szednem a vonalkód matricát és annak helyére a 800. GP feliratot feltenni. Meg egy Etihad matricát kellett eltávolítani az orrkúpról. Könnyűnek hangzik? Szerintem is, de hát megszokhattam már, hogy ebben a szakmában sosincs olyan, hogy „könnyű munka”.
A Hot Wheels-es kocsik valami hihetetlen elcseszett valamik, ha átalakításról van szó. Megmondom őszintén, hogy rühellek velük dolgozni. Ki is fejtem, hogy miért. A motorborításról le kellett szednem a vonalkódos matricákat. Elsőnek a körömlakklemosóval estem neki, de a legfinomabb mozdulatoknál is azt vettem észre, hogy hozza fel a piros festéket is, így ezt gyorsan abba is hagytam nehogy a fémig lemarjam a kocsit. Ez amúgy azért is fura, mert a 2000-es kocsi is nagyon rosszul reagált a körömlakklemosóra, míg a 2003-as és 2004-es Ferrari egész jól viselte, hogy azzal szedtem le a fölösleges matricákat róluk. Talán más festéket használtak? Nem tudom.
Ekkor jött egy alternatíva, amit már rég kiakartam próbálni és végre eljött a megfelelő pillanat. A lényeg az, hogy a matricalágyító elég sokoldalú. Kis mennyiségben arra jó, hogy meglágyítsa a matricát, hogy rátudjuk simítani a hajlatokra. Viszont ha a kelleténél nagyobb mennyiséget használunk, akkor roncsolja a matricákat. Na ezt a hatást akartam kipróbálni egy olyan matricán, amit nem frissen tettem fel, hanem ami gyárilag az autón van. Nyilván először nem az F10-esen próbáltam ki, hanem különböző donorautókon. Bekentem a matricát, vártam vele egy két percet majd a csipesszel játszi könnyedséggel letudtam kaparni. Szóval a teszt eredmények jók voltak, így ideje volt élesbe is bevetni a dolgot. A legnagyobb megkönnyebbülésemre bevált! Pepecselős és időigényes volt leszedni a vonalkódos matricát, de sikerült úgy, hogy egy-két nagyon apró karcolást leszámítva nem tettem kárt a festésben.
Szóval így volt a kocsi, addig amíg a matricák meg nem érkeztek. Amikor elkezdtem feltenni a matricákat, akkor vettem észre az eredeti képeken, hogy az orrkúpon nincs rajta az Etihad matrica, ami a modellen rajta van. Őszintén ti mit tetettek volna? Én a leglogikusabb döntéssel álltam elő, ugyanazzal a módszerrel próbáltam leszedni, mint a motorborításról. Sikerült? Hát rohadtul nem! Akármilyen óvatosan kapartam le, a festés is megsérült. Borzasztóan dühös voltam. Aztán kiderült, hogy a körömlakklemosó nagyon szépen leszedi a fölösleges matricákat az orrkúpról. De mégis, hogy? Miért? A motorborításon már kis mennyiség is károkat tud okozni a festésen, de az orrkúpon tökéletes használható?! Magyarázza már ezt nekem valaki! A másik meg, hogy honnan a retkes faszomból réti rigó füttyös medvefülből kellett volna tudnom ezt a dolgot?! Nagyon dühös és csalódott voltam, hogy így megsértettem az orrkúpot. Próbáltam sok mindennel elfedni a hibát. Festékkel, filctollal, de csak annyit tudtam kihozni belőle, mint amit a képen láthattok. Nem szembetűnő a hiba ha csak nem közvetlen közelről és egy bizonyos szögből nézi az ember és ha nem meséltem volna el ezt nektek lefogadom, hogy 10-ből 9 ember észre sem vette volna ezt a hibát. Tudjátok nem egy borzalmasan nagy hiba, de én tudni fogok róla és mindig piszkálni fogja a csőrömet és emlékeztetni fog az elkövetett hibámra.
A 800-as feliratoknál még az eredeti képet nézegetve is nagyon nehéz volt viszonyítási pontot találni, hogy hova kerüljön a matrica. Amire nagyon oda kell figyelni azaz, hogy mindkét oldalt ugyanoda kerüljenek a feliratok – ebben nagy segítséget nyújthat egy tükör – és hogy egyes részeken egy minimális matricalágyító használatával – ugye most nem roncsolni, hanem hajlatra akarjuk simítani – a felületre szépen rásimuljon a matrica. Kicsit pepecselős főleg az, hogy a görbületek ellenére vízszintesbe hozzuk a feliratokat, de nem is a világ legnehezebb feladata.
Most már talán kicsit jobban megértitek azt is, hogy miért nem vállalok másoknak ilyen matricázási munkálatokat. Egy ilyen sérülés után még ha nem is annyira szembetűnő, a megrendelő jogosan eshet a torkomnak, hogy kárt tettem az autóban és ilyenkor jobb esetben csak nem kapod meg a jussod, rosszabb esetben még rá is fizethetsz azzal, hogy veszel neki egy másik autót.
Végül, de nem utolsó sorban, ejtenék pár szót a Fernando Alonso-s autóról is. Amikor megvettem az autót sajnos hiányzott róla az egyik fém antenna. Amúgy ideje volt már, hogy a Hot Wheels áttérjen a bumszli műanyag antennákról a fémre, de ezt csak úgy megjegyeztem amolyan lábjegyzetben. Mivel is pótolhatjuk ezt az alkatrészt, ha így járunk? A megoldásban Apám sietett a segítségemre. Ő TT méretarányú vonatokat gyűjt és azoknál is vannak pici elemek, amiket néha pótolni vagy javítani kell. Ők – most kapaszkodjatok meg – citerahúrt használnak erre a célra. Szóval elmentem az első hangszerboltba és megvettem a legvékonyabb (14-es méret, ha ez mond valakinek valamit) húrt. Otthon méretre vágtam, a helyére illesztettem és voilá! Probléma megoldva. Nem akartam ennek külön cikket szentelni, de antenna pótlásra, bátran tudom ajánlani a citerahúrt. Az már megint más kérdés, hogy szerintem életem végéig ki fog tartani az a három méter citerahúr amit vettem…
Kár ezért a hibáért, mert amúgy elég jól sikerült a matricázás és így megint egy igazán különleges darabbal bővült a gyűjteményem és a két F10-es sem egyforma most már. Ebből is sokat tanultam csak jobban örültem volna, ha erre már egy donorautónál rájövök és nem éles helyzetben történik, de hát ez egy olyan dolog volt, amire nem számíthattam. Viszont remélem sok tanulsággal szolgáltattam azoknak, akik hasonló projektbe akarják belevágni a fejszéjüket.
Frissítés!
Vicces, hogy megnéztem vagy ezerszer a fotókat a török nagydíjon futott Ferrari-ról, de még így is akadt valami, ami elkerülte a figyelmemet. Facebook-os csoportunkban Varga Zolinak tűnt fel, hogy az első szárny oldalsó lapkáiról hiányoznak a Santander feliratok. Ezeket pótoltam és ezúttal is köszönöm neki, hogy felhívta rá a figyelmemet! Mégiscsak így teljes az autó. Remélem más matrica már nem maradt le róla. :)