A Prost Grand Prix sor

2020. március 06. - A Gyűjtő

Mindig nagy öröm, amikor sikerül kigyűjtenem valamiből egy sort. Persze ez azon is múlik, hogy miről is van szó. Például sokkal nehezebb a Ferrari összes F1-es autóját összegyűjteni, mint a Super Aguri-kat. Az előbbi csapat már 1950 óta ott van a rajtrácson, utóbbi istálló pedig futott összesen három évet a királykategóriában. Legyen csapatról vagy pilótáról szó, ha kigyűlik egy sor az mindig elégedettséggel tölt el. Írtam már korábban a Senna sorról, de most nem egy pilóta lesz a középpontban, hanem egy csapat autói. A mai bejegyzés főszereplője pedig nem más, mint a négyszeres világbajnok Alain Prost alakulata, ami 1997 és 2001 között képviseltette magát a Forma 1-ben. Mesélek ezekről az autókról, és arról, hogy honnan és körülbelül mennyiért lehet őket beszerezni.

prostgp.jpg

A Prost Grand Prix-nak nagyon érdekes története van. Rengeteget lehetne írni róluk, de ez egy modellekkel foglalkozó blog, szóval csak érintőlegesen mesélnék a történetéről. 1997-ben egy nívós és patinás csapat, avagy a Ligier szűnt meg, vagyis inkább alakult át, miután Alain Prost felvásárolta és átkeresztelte szerényen saját nevére a csapatot. A Ligier akkoriban egy erős középcsapatnak számított, szóval egy jó alapot kapott a Professzor, de sajnos csapatvezetőként koránt sem lett olyan sikeres, mint versenyzőként. A csapat a biztató kezdet után folyamatos lejtmenetbe került és végül 2001-ben olyan súlyosak voltak az anyagi problémáik, hogy  a következő szezonra már ki sem álltak. Így ért véget egy patinás istálló története, pedig 97-ben nagy reményekkel vágtak neki a Forma-1-nek, hiszen az igazi francia álomcsapatot akarták megvalósítani. A francia része nagyjából össze is jött a dolognak, de a sikeresség az nem igazán. Apropó, még egy érdekes tény. Azt tudtátok, hogy még egy F1-es videójátékot is készítettek? Pedig mennyire, hogy igen és még nekem is volt szerencsém játszani vele. Nos, röviden ennyi lett volna a csapat történelme dióhéjban, most pedig nézzük meg milyen gépekkel álltak rajthoz a Prost GP pilótái!

prostgp1997-2001.jpg

1997 - JS45

Ez az autó még tulajdonképpen a Ligier öröksége volt, ez jól látszik abban is, hogy a modellt a jogelőd névadó sémája alapján nevezték el. Az első szezonban két dobogós helyezés is összejött Panis révén és a 21 megszerzett világbajnoki pont a konstruktőri világbajnokság 6. helyére volt elegendő, amivel ugyanott végeztek, mint egy évvel korábban.

Nem árulok el nagy titkot, hogy a Prost GP autóit illetően egyértelműen a Minichamps dominál. Ezt az autót csak ők adták ki. A jó hír, hogy mindhárom pilótával elérhető (Panis, Trulli és Nakano) és az áruk sem olyan eget rengető. 10 ezer forint alatt már lehet találni használt, de jó állapotban lévő JS45-öst. Ahogy elnéztem a kocsik között a legnagyobb eltérés talán az, hogy az oldaldobozon egyeseknél a CanalSatellite felirat látható, míg másokon a Canal+. Ezen kívül természetesen lehet találni Gauloises dohányreklámos autókat is, de ezek jóval drágábbak, mint a dohányreklám nélküliek. Mivel az általam ismert matricagyártók közül egyik sem gyártott ehhez a modellhez matricákat így nem tudom, hogy ezek gyárilag lettek így felmatricázva vagy egyedi gyártmányúak. Ezt nem tudom, de azt igen, hogy az egész sorból talán ez tetszik a legjobban. Ez volt az utolsó Prost GP-s autó, ami még slick gumikat viselt a versenyeken.

1998 – AP01

Ez volt az igazi francia nemzeti autó. Francia autó, motor, főszponzor, Total üzemanyag és francia pilóta, Panis személyében. Úgy nézett ki, hogy minden összeállt a szupercsapathoz, de aztán az élet kijózanító pofont adott. A Mugen-Hondaról való átállás a Peugeot-ra finoman szólva sem volt kifizetődő. Az amúgy ígéretesnek hangzó Panis-Trulli páros mindössze egy pontot szerzett a szezon folyamán. Azt is azon a nevezetes belga nagydíjon, ahol mindenki összetörte magát és egy roncstelep lett a versenypálya.

Az AP01-et szereztem be a legutoljára és ez is tetszik a legkevésbé. Főleg az elsőszárny fura kialakítása miatt nem nyerte el a tetszésemet ez a versenyautó. A Minichamps itt is egyeduralkodó, de egyben jó hír, hogy mindkét pilótával kiadták ezt a modellt és kb olyan árfekvésben vannak, mint a JS45, azaz nem túl drágák. Ám ezzel még koránt sem zárult be a kínálat. Talán emlékeztek még arra, hogy 1998-ban volt az a pár versenyig tartó őrület, amikor is úgynevezett „tower wing vagy x-wing”-ekkel szerelték fel az autókat. A német gyártó nem volt rest és ezekkel a borzalmas (jó, mondjuk embere válogatja, valakinek pont ettől lesz szép...) aerodinamikai elemekkel is kiadták ezt az autót, szintén mindkét pilótával. Ezek már jóval többe kerülnek, mint a „sima” társaik. Igaz, néha ki lehet fogni egy-egy olcsó darabot, de a nagy átlagot tekintve a duplájába szokott kerülni a „sima” AP01-eshez képest. Aztán a dohányreklám tiltás miatt itt is megjelentek a vonalkódos modellek, amikhez szintén nem láttam matricaszettet. Pár Gauloises-es autót láttam csak az Ebay-en, de azokat horror áron árulják.

1999 – AP02

1999-re kicsit javult a helyzet a francia istálló háza táján. Talán az volt a legnagyobb erősítésük, hogy meg tudták tartani az előző évi pilótapárosukat. Bizakodásra adott okot, hogy az előző évhez képest az autóik jóval kevesebbszer adták fel a versenyt idő előtt és Trulli révén még egy második helyezés is összejött az európai nagydíjon. Alain Prost-ék akkor még nem tudhatták, hogy ez volt a csapat utolsó dobogós helyezése…

Természetesen itt is a Minichamps az egyeduralkodó, de ennél érdekesebb az a tény, hogy ebből az autóból hat (!) variáns is megjelent. A racecar-okat mindkét pilótával kiadták ez evidens, de itt már megjelentek a showcar-ok, aminek a mai napig nem látom az értelmét… De ennél sokkal izgalmasabb, hogy a sportág két emblematikus figurájának is ez volt az első Forma-1-es versenyautója, amit először vezethetett egy teszt erejéig. Jenson Button és Nick Heidfeld is tesztelhette az AP02-est Barcelonában, amit szintén kiadott a Minichamps. Előbbi viszonylag olcsó, akár 10 ezer forint alatt is kapható, utóbbi viszont 20 ezer forint felett kezdődik. Erre az autóra is igaz az, amit az előző kettőről leírtam árral és matricázással kapcsolatban is. Nem egy drága autó és nemigen van egyenlőre lehetőség átmatricázni.

2000 – AP03

Ha az értelmező kéziszótárt kinyitnánk a mélyrepülésnél, akkor illusztrációként valószínűleg a Prost GP 2000-es szezonját találnánk ott. Láttunk már elég durva visszaeséseket a Forma-1 történelmében, de amit a francia csapat abban az évben művelt, az azért nem volt semmi. A 17 futamos szezonban Alesi ötször, Heidfeld pedig hatszor látta meg mindössze a kockás zászlót, ami hihetetlen pocsék teljesítmény volt. Itt már látszott, hogy valami nagyon nincs rendben a csapat háza táján. Egy erős középcsapatból sikerült sereghajtóvá válniuk.

Bármennyire is csapnivaló volt ez az autó, nekem tetszik. A Minichamps-nek ezúttal sem akadt kihívója vagy csak egyszerűen nekik van meg a joguk ehhez a csapathoz, azt nem tudom. A lényeg, hogy négy variáns létezik belőle, a racecar-ok és a showcar-ok, természetesen mindkét pilótával. A jó hír az, hogy ezt már lehet matricázni! Ahogy olvashattátok korábban én a sajátomat már meg is csináltam, hogy a vonalkódok helyett Gauloises feliratok legyenek. Sajnos ezidáig csak ezt az autót tudtam elkészíteni a sorból, de remélem idővel a többit is sikerül majd. További jó hír, hogy ezek az autók sem túl drágák, csak ki kell fogni a jó alkalmat és lecsapni rá.

2001 – AP04

Ez az idény volt a Prost GP hattyúdala. Három sikertelen év után a csapat és a Peugeot útjai különváltak, így ebben az idényben a Ferrari-tól kapták az erőforrásokat. Bridgestone-ról Michelin-re váltottak, de ami a legszembetűnőbb, hogy elég foghíjas volt az autó szponzor feliratok terén. A 2001-es szezon során öt különböző pilóta is terelgette az AP04-est. Ráadásul ilyen téren is erős visszaesés tapasztalható, mert Alesi és Frentzen mellett olyan pilóták jutottak lehetőséghez, mint Gastón Mazzacane, Luciano Burti vagy Tomáš Enge. A Panis-Trulli korszak után ez azért erős visszaesésnek nevezhető. Ettől függetlenül sikerült picit jobban teljesíteni, mint az előző szezonban. Mondjuk nem volt nehéz, a gödör legmélyéről már csak felfele vezethetett az út. A Prost GP Alesi révén 4 pontot kuporgatott össze, ami az összetettbeli kilencedik helyre volt elég. Aztán 2002. január 28-án végképp megpecsételődött a csapat sorsa. Támogatók hiányában tönkrement és felszámolás alá került, így ért véget a Prost GP története.

Ha valaki játszott a GP4 nevezetű Forma 1-es játékkal az biztos, hogy egy életre a szívébe zárta. Az alapjáték a 2001-es szezont dolgozta fel így nem csoda, hogy az AP04-essel is előszeretettel róttam a köröket. Nem tagadom, néha eléggé nevetséges indokok miatt tetszik meg az embernek egy-két kocsit. Nos, mint említettem ez a Prost GP-s autón már látszott, hogy szponzorok hiányával küzdenek. A hátsószárny úgy ahogy van üres és az oldaldobozon is a csapat logója köszön vissza ránk. Viszont nézzük a jó oldalát, már alapból nem kell plusz szponzori matricákkal ellátni, mert addigra a Gauloises is elhagyta a csapatot. Ha beszerzésről van szó, akkor ez a legkeményebb dió. Itt is csak Minichamps modellekkel számolhatunk, de valamiért ez a modell sokkal ritkább és ezáltal drágább is, mint a többiek. A választék is egyre szűkösebb, de 10 ezer forint alatt nem is nagyon lehet találni AP04-est. Érdekesség, hogy a racecar-showcar verziókon kívül, kiadtak egy Alesi-s Monacoi különkiadást, aminél a pilóta nem a kocsiban ül, hanem külön van hozzá egy álló pilótafigura. Nem meglepő módon az ára is 35 ezer forint felett kezdődik. Nem is tudom kinek készíthették…? Talán az elvetemült Alesi rajongóknak.

Ezzel a Prost GP sor végére is értünk. Bár rövid életű és nem túl sikeres volt ez a csapat, de szép autókat készítettek, így egyáltalán nem bánom, hogy begyűjtöttem az összeset. Mint olvashattátok nem egy lehetetlen vállalkozás ezt a sort beszerezni, hiszen a legtöbb autó, amikor ezeket a sorokat írom nagy választékban és mondhatni kedvező áron elérhető többek között az Ebay-en. Persze csak ha nem egyszerre akarjuk az összeset megszerezni, akkor szépen apránként a jó ajánlatokat kifogva, viszonylag olcsón lehet egy saját Prost GP sorunk. Végezetül pedig jöjjön egy izgalmas újdonság! Ha lejjebb görgettek, akkor szavazhattok, hogy nektek melyik volt a kedvenc Prost GP-s autótok. A szavazás jövő hét péntekig tart és a végeredményt is a következő bejegyzésemben fogom publikálni.

Viszont előtte, hadd mutassam meg nektek a Pit Lane Modelshop promo videóját, amiben szerény személyem is közreműködött. 

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr9115488688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.