F1-es modelljeim

Modellautó, mint befektetés?

2023. szeptember 30. - A Gyűjtő

Kevesen látták még élőben a gyűjteményemet, de a laikusok nagy részének nem az volt az első reakciója, hogy: „jaj, de szuper!”, „vaú…!” vagy hogy „gratulálok!”, hanem az, hogy: „mennyit ér ez?”. Bár nem szeretem ezt a fajta megnyilvánulást, sem ezt a kérdést, de mégis elgondolkodtatott. Nyilván nem azért gyűjtök, hogy egy nap majd szép pénzért továbbadjak rajtuk, de mégis ott motoszkált a fejemben a kérdés, hogy vajon mennyit ér a gyűjteményem? De van még egy ennél is jobb kérdés. Érdemes-e modellautókra úgy tekinteni, mint befektetésre? Erről elmélkedek a továbbiakban.

modellautobefektetes_3.jpg

A rövid válaszom erre az, hogy nem. De mielőtt bosszankodva tovább is állnátok hadd fejtsem ki bővebben a dolgot. Modellautókba befektetni azzal a céllal, hogy később (hónapok, évek múlva) haszonnal továbbadjátok az egy elég komoly hazardírozás. Rengeteg körülmény befolyásolja ennek a vállalkozásnak a sikerét. Nézzük is sorba miket érdemes tudni!

Kereslet-kínálat, eszmei érték kontra reál érték és az idő

Attól, hogy van nekem egy különleges Spark autóm, aminek az ára igencsak magas – ha az Ebay-ből indulok ki – még nem jelenti azt, hogy annyiért el is tudnám adni. Egy egyszerű példa a miértre: Tenyészthetsz himalájai fekete hasú bolyhos nyulakat (ne nézz utána, csak most találtam ki), amiknek az eszmei értéke felbecsülhetetlen, de ha a kutyának sem kell, akkor akár a fejeden is pöröghetsz, akkor sem látsz belőle egy vasat sem. Így van ez a modellautókkal is. Lehet valami baromi értékes vagy ritka is, ha nincs rá vevő, akkor hirdetheted ítéletnapig. És akkor itt jön közbe egy másik tényező: az idő. Ha minél gyorsabban pénzre akarod váltani a modellautót, akkor valószínű, hogy annál kisebb lesz a hasznod. A gyűjtők nagy része (remélhetőleg) nem hülye. Igyekszik minél olcsóbban és megbízható helyről beszerezni autókat. Ami azt jelenti, hogy neked is igazodnod kell a piachoz, mert ha a saját szakálladra elkezdesz drágábban árulni, akkor ne csodálkozz, hogy a kutya sem fog veled szóba állni. Viszont az idő lehet hasznos dolog is. Egy modellautó nem kér inni, enni és ha újszerű állapotban megőrzöd, akkor később jobb esélyekkel tudsz túladni rajta. De ekkor megint visszakanyarodunk oda, hogy a kígyó a saját farkába harap. Mi garantálja, hogy a befektetésre szánt modellautó tegyük fel évekkel később kapós lesz vagy, hogy nem fog-e tucatszámra keringeni a használt piacon vagy rosszabb esetben a boltok akciós polcain?

A kiszámíthatatlanság

Nagyon nehéz előre látni, hogy mi lesz a sláger termék és mi az, ami a kutyának sem kell. Ez onnan is jól látszódik, hogy még sokszor maguk a gyártók/boltok sem tudják ezt előre. Ha felnéztek egy modellboltba és megnézitek mely autók akciósak, akkor 100%, hogy 10 másik boltba is szinte ugyanazok lesznek leárazva, mert egyszerűen a kínálat jócskán meghaladta a keresletet.

Pár gyűjtő barátommal egy időben spekuláltunk, hogy melyik új megjelenések fognak nagyon fogyni és mik lesznek azok, amik egyáltalán nem. Mondanom sem kell többször lőttünk mellé, mint találtunk bele. Olyan autók párologtak el a piacról pillanatok alatt, amikre nem számítottunk és olyanok nem fogytak egyáltalán vagy csak nagyon lassan, amire megesküdtünk volna, hogy egy hét alatt felvásárolják belőlük az összeset. Nyilván vannak itt is tuti tippek és biztos pontok, amikkel nehéz mellé nyúlni, amikről szót is fogok ejteni, de ha valaki befektetési céllal vásárol, annak nem elég az átfogó tudás a modellautókról. Számtalan tényező és körülmény szerencsés alakulása elengedhetetlen, hogy egy olyan autót vegyetek, amit később haszonnal adhattok tovább.

Az új drága, a régi olcsó?

Ez így nem teljesen igaz. Nyilvánvaló, hogy a pénz romlásával és ahogy fejlődött a modellautó gyártás és lettek egyre részletesebbek a versenyautók úgy nőtt az áruk is. Sok dolog van még, ami befolyásolja a modellautók árát, de ez a kettő biztos, hogy kéz a kézben jár. Bár az általános tendencia azt mutatja, hogy a régebbiek általában az állapotuk miatt olcsóbbak szoktak lenni, de ettől függetlenül egy régebbi kiadású autó is lehet méregdrága. Ezt leginkább egy görbével tudnám szemléltetni. A régi kiadások nagy része drága, majd ha a mostani állapotot nézem akkor a 2000-es évek elején futott és kiadott autók kicsit olcsóbbak, majd a görbe megint drágulásnak indul, ahogy elérkezünk a jelenig. Röviden egy mostani kiadású autót ugyanúgy beszerezhetsz viszonylag olcsón amikor leakciózzák, mint ahogy komoly pénzeket is kicsengethetsz egy 90-es években legyártott Minichamps autóért.

Minőség többet ér?

Ez is csak féligazság. Tény, hogy a Bburago és az Altaya autók, amiket tonnaszámra gyártottak és a minőségük is hagy némi kívánni valót maguk után, azoknak a túnyomó többsége sosem lesz értékes. Ezek még évek múlva is aprópénzért fognak gazdát cserélni, de persze itt is előfordulnak kivételek. Vannak olyan autók, amik ha nagy nehezen is, de kikoptak a piacról és már csak nepperek terítik horror áron, de aki egy Spark-Minichamps áráért képes Bburago-t venni az meg is érdemli… Igazából itt is visszakanyarodhatunk a kereslet-kínálat részhez, hiszen hiába újítasz be egy drága Looksmart modellt, ha még évek múlva sem kell senkinek. Szóval a drágább, minőségibb autók is lehetnek úgymond értéktelenek, ha nincs rájuk igény.

Különleges, limitált kiadásokban van a pénz!

Alapjába véve ez a megállapítás igaz, de nem teljesen. Azt aláírom, hogy a különleges darabokra mindig nagyobb a kereslet és az igény, de sokszor ez sem garancia a sikerre. Olyanokra gondolok, mint a dupla autós és diorámás kiadások, vagy esetleg ami mostanában divat lett, hogy kiadják valakinek az utolsó versenyes vagy világbajnoki autóját. Ezek ráadásul sokszor erősen limitáltak is, így kézenfekvőnek tűnhet, hogy értékesek is. A legtöbb esetben ez így is van, de nem mindig. Van nekem olyan dupla Ferrari-s 2001-es konstruktőri bajnoki kiadásom, amit a mai napig apró pénzért lehet beszerezni. Pedig erre nem gondoltam volna. A limitált kiadásokról pedig annyit, hogy ott sem mindegy, hogy mennyire mérsékelt darabszámú autóról van szó. Én amit limitáltnak tartok az maximum ezernél végződik. Viszont van olyan ismerősöm, aki már 100-as kiadást is sokkalja. Abban viszont egyet szoktunk érteni, hogy megmosolyogtató amikor a Minichamps több ezres kiadásoknál limitált példányról beszél. Mindenesetre azzal dobálózni eladásnál, hogy limitált kiadás az csak akkor hatásos, ha tényleg van neki súlya. Viszont, erre rá is lehet és szoktak is játszani, mert ha valami elfogy a boltokból és nincs esély arra, hogy belátható időn belül újra gyártsák, akkor annak nagyon gyorsan felszökhet az ára. Erre remek példa néhány 80-as évekbeli Spark F1-es autó, amiket annak idején piaci áron adtak, de most már csak 5-10x-ért lehet kapni a használtpiacon. De itt is csak megint oda térhetünk vissza, hogy oké, hogy elfogyott, de van kereslet rá? Meg van azaz ár is, amit már nem vesz be az ember gyomra. Én nekem hiába vágyálmam egy 1987-es Minardi, 200 eurót soha nem fogok kiadni érte. Aztán a gyártók is keresztülhúzhatják az ember számításait. Ha mégis úgy döntenek, hogy valami ritkaságot újra kiadnak, akkor az addig féltve őrizgetett modellautód egy pillanat alatt hatalmasat veszít az értékéből.

Minél ritkább annál jobb?

Ez igaz, de mi számít ritkaságnak? Ez főleg két dologtól függ:

  • Mit kap fel a piac
  • Ha valamit erősen limitált darabszámban adnak ki

Most foglalkozzunk az előbbivel. Mint korábban említettem vannak tuti tippek. Mostanság azzal nem nagyon lehet mellé lőni, ha valamelyik feltörekvő fiatal tehetség első autóját megszerezzük, mert azt biztos, hogy hamar elfogják kapkodni. Próbáljatok meg Russell vagy Norris 2019-es autóját megvenni 1:43-as méretarányban. Hát sok sikert hozzá, de előbb szerintem vegyetek fel hitelt. Ha spekulálni szeretnék, akkor arra tippelnék, hogy most Piastri lesz ilyen, akinek az első autója később értékes lehet. De mint sok minden más ez is olyan, hogy vagy bejön vagy nem. Az esélyeket rontja, hogy a McLaren úgy döntött, hogy gyakrabban váltogat festést, mint más alsógatyát és a gyártók bőszen lefogják gyártani az összes „speciális” festésű McLaren-t, így talán a betervezetnél kicsit több fog legördülni a gyártósorokról. A másik jolly joker lehetnek azok a pilóták, akiknek 15 perc hírnév jutott. Ez alatt értem pl.: Gasly 2019-es Red Bull-ját, vagy De Vries idei AlphaTauri-ját. Ezek pont azért lesznek különlegesek és ritkák, mert hamar elkapkodják őket. Sokan kifejezetten erre vannak ráállva, hogy ilyen darabokat tudjanak be. Aztán csapat szinten meglepő módon a Williams és a Haas olyan, amik később általában sokat érnek. Ebben leginkább az van, hogy a Minichamps az egyedüli licenszbirtokosa mindkét csapatnak (Viszont! 2023-as Williams-et már a Spark is fog gyártani!) és valamiért nem viszik túlzásba a legyártott darabszámot sem, így itt fokozottan igaz, hogy aki kapja az marja.

Az élcsapatok és a világbajnok autók viszont általában nem szoktak túlságosan felértékelődni. Ennek az oka, hogy rengeteget gyártanak le belőle, mert leginkább a győztesekre és a mainstream csapatokra van kereslet. Ha mégis nagy csapatot akarok mondani, akik általában kellendőek az a Ferrari. Hiába a Looksmart borsos ára valahogy előbb-utóbb mindig elfogynak. Persze ha sikeres egy autó vagy amúgy is jól néz ki (pl.: az F1-75), akkor annál gyorsabban, de már a csúfos eredményeket elérő SF1000-es is kezd kikopni a boltok polcairól. Tehát vannak úgymond tuti tippek, de azért azt se tévesszétek szem elől, hogy mások is erre próbálnak majd építkezni.

Konkurencia és genyóság

Ha most pattant ki a fejedből a megváltó ötlet, hogy majd ezzel keresed magad halálra, akkor csak szólok: nem te találtad fel a spanyolviaszt. Ott vannak a nepperek, akik voltak, vannak és lesznek és a modellautó piacra is bevetették magukat. Amikor azon töröd az agyad, hogy veszel 5 Piastri-s autót, akkor nem csak te gondolkozol így, hanem még több tucat vagy száz ember a világon, akik egy nap búsás haszon reményében próbálják majd továbbadni. Ilyenkor az igazi gyűjtők elöl vásároljátok fel az autókat, ami azért elég genyó dolog. Ez olyan, mint amikor egy csomó ember nem kapott jegyet a magyar-szerb focimeccsre. Rossz érzés lemaradni róla miközben néhányan a jófogáson 100 ezrekért próbálják lepasszolni a sajátjukat. Ha mégis befektetési céllal vásárolsz nem érdemes lesüllyedned az abszolút nyerészkedő nepperek szintjére, mert ők csak rövid távon érhetnek el sikereket. Hosszútávon elkerülik őket. Szóval érdemes ár-érték arányban egy ésszerű utat választani.

Piszkos anyagiak és az egyre rosszabbodó globális kilátások

Mint minden befektetéshez, úgy ehhez is kell egy tőke. Aztán ez vagy megtérül vagy nem. De egy dolgot mindenképp érdemes szem előtt tartani, hogy egy modellautónak vannak többlet költségei, ha továbbadásról van szó. Ezt így tudnám levezetni, hogy: 80 Euro-ért veszel egy Spark modellautót, amire rájön a postaköltség, ami mondjuk legyen a mostani standard nemzetközi posta ára: 15 euro. Ott tartunk, hogy legalább 95 euroért kéne meghirdetned, hogy nullán legyél, de itt még közel sincs vége a finomságoknak! Ne felejtsük el megemlíteni régi jó barátunkat az inflációt. Ha úgy döntesz, hogy egy év múlva adod el az autót és addig 10% volt az infláció, akkor azt is bele kellene kalkulálnod a modellautó árába, hogy legalább nullszaldós legyen az üzlet. Egy kis matek következik: (80*1,10)+15=103 és akkor ez még nem minden! Ha úgy döntesz, hogy Ebay-en akarod eladni, akkor az eladott autó után fizetned kell járulékot az Ebay-nek (10%) és a Paypal-nak (4%) is. Szóval egy magasabb árat kell kitűznöd, ha azt szeretnéd, hogy haszon is legyen az eladáson, ami a vevőknek egész biztosan nem fogja elnyerni a tetszését.

Aztán az sem segíti a helyzetet, hogy a modellautó gyűjtés amúgy sem egy olcsó hobbi és ez az utóbbi években egyre jobban igaz lett. A gazdasági helyzet és a dráguló modellek sok mindenkit ellehetetlenítettek így ennek hatására a piac is egyre jobban beszűkült. Egy hurráoptimizmusos helyzetben, amikor nem a mindennapi megélhetés nehézségeivel kell törődni, akkor az emberek is szívesebben költenek a hobbijukra. Ám most nem ez a helyzet és nem igazán látszik, hogy gyökeres változás következne, szóval már emiatt sem látom sok értelmét modellautóba befektetni pénz reményében.

Végszó

Ha eljutottál idáig, akkor nagyon örülök és köszönöm, hogy végig olvastad. Én nem akarlak titeket se le, se rábeszélni a dolgokra csak a saját véleményemet szerettem volna tolmácsolni. A gyűjtés egy fantasztikus dolog, és kétségtelen, hogy van benne érték, amit pénzzé lehet váltani, de ha csak azért akarsz modellautót venni, hogy abból némi mellékest összekaparj magadnak, akkor ennek van más és egyszerűbb módja is szerintem.

Köszönöm Dénesnek és Tibinek, hogy megjelenés előtt véleményeztétek. Utóbbinak köszönöm a hasznos kiegészítéseket!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr5718224689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása