F1-es modelljeim

Minichamps vs. Spark?

2024. február 25. - A Gyűjtő

Amióta modellautókkal foglalkozom, ezzel a kérdéssel megszámlálhatatlanul sokszor találkoztam. Magam is sokszor feltettem már korábban a kérdést: melyik a jobb? A Minichamps, vagy a Spark modellautó?

minichampsvsspark_pitlanemodelshop_blog480x360.jpg

A következőkben a saját véleményemet olvashatjátok, amelyet a Pit Lane Modelshopban megfordult, több, mint ezer autó alapján gondolok. Ha videókat is néznél a gyártók összehasonlítás áról, akkor a Pit Lane Modelshop Youtube csatornáján többet is találsz, kattints a linkre, és döntsd el te is :)
Ahhoz, hogy pontosabb képet kapjunk, egy kis visszatekintéssel kezdem: 

A Spark története bő 20 évvel ezelőtt, 2000-ben indult, amikor a cég alapítója, Hugo Ripert elkezdte az első sorozatát gyártani a híres Le Mans 24 órás verseny témájában. Már ekkor az volt a cél, hogy ne csak azokat az autókat készítsék el, amelyek kiemelkedőek voltak az adott évből, hanem azokat is, akik csak epizódszerepet kaptak a futamokon. A gyár folyamatosan fejlődött, de a mai napig az autók kézzel készülnek, és ami még szintén lényeges, jellemzően csak néhány száz darabos szériákban. Nagyon ritka az, amikor 1000 darab fölötti a megjelenő mennyiség.

A Minichamps ehhez képest jóval hosszabb történelemmel rendelkezik. A Danhausen vállalatot, amely a cég őse, már 1921-ben megalapították. Az idők során sok játékot forgalmaztak, majd a '70-es években kezdték el saját versenyautóik gyártását. A tulajdonos neve ismerős lehet azoknak, akik már közelebbről is megnézték a Minichamps dobozokat: Paul Günther Lang. Igen, ő az, aki visszaköszön a "Paul's Model Art" márkanévben a dobozokon. Az első Paul's Model Art modellt 1990-ben készítették, majd több, mint 100 féle autót követően 1996-ban lettek hivatalosan is Minichamps. Autóikat fémből készítették éveken át, és a modellautó-gyártásban megkerülhetetlenné váltak. Talán nincs olyan gyűjtő, akinél ne lenne legalább egy darab Minichamps modell a polcon.

Érezhető, hogy nem ugyanazzal a háttérrel rendelkezik a két gyártó, viszont az elmúlt bő 20 év alatt közel azonos szintre fejlesztették a modellautóikat. Nézzük is tehát, hogy mik a legfontosabb tudnivalók az autóikról.


1. Történelem

A Spark modellgyártó továbbra is hű a hagyományaihoz, és olyan versenyzőket, csapatokat, autókat részesít előnyben, amelyekhez mások nem nagyon nyúlnának. Ismeritek-e Sam Tingle-t? És az LDS-t? Nem? Nem csodálom :) Sam az 1967-es Dél-Afrikai Nagydíjon vett részt, és a Spark pont az ilyen történeteket keresi. Azokat a történeteket, amelyek nélkülük lehet, hogy örökre elvesznének a múlt homályában. Ám az autósport múltjára mindenkinek büszkének kell lennie, aki ma szereti. Sosem szabad elfeledni azokat a hősöket, akik nélkül a mai Forma-1, vagy Endurance nem létezhetne. 
A Spark esetében ez amolyan küldetésnek számít, és aki ezeket a történeteket keresi, azoknak szinte nincs is más lehetőségük beszerezni őket.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a Minichamps nem örökíti meg a történelmi pillanatokat az autóikkal. A Minichamps például több olyan autót adott ki, amely a híres "taxizások" emlékére készültek. Az 1987-es Olasz Nagydíjon Ayrton Senna Lotusa a leintést követően adta meg magát, és csapattársának, Satoru Nakajimának kellett beszállítania őt a boxba. Vagy ott van például James Hunt 1976-os, Japán Nagydíjas autója, amely esőgumikkal mindenkinek eszébe juttatja a Rush című, zseniális filmet. 

Ennek ellenére azért elmondható, hogy a Spark modelljei között sokkal változatosabban fordulnak elő a klasszikus versenyzés autói, így egyelőre a Spark nyeri ezt a párharcot:

Spark vs. Minichamps (történelem): 1-0  (összesítésben 1:0)


2. Anyaghasználat

A Spark modellautók anyaga hagyományosan műgyanta, amely nem tesz lehetővé több ezres tételszámot, viszont nagyon sok apró részlet kidolgozását talán jobban. Az autók vonalai lenyűgözőek, a pilóták kidolgozása, a sisakok is igazi remekművek. 
A Minichamps modellautóinál az utóbbi években terjedtek el a műgyanták, korábban a fém alkatrészek voltak a meghatározóak. Ez nem jelenti azt, hogy a fém modellek gyengébbek lennének. Sőt, szinte ránézésre is masszívabbnak tűnnek. A Minichamps hosszú évtizedek tapasztalatát tömöríti ezekbe az autókba, így nem csoda, hogy tökéleteset alkotnak a fémmel is.
Nagyon sokan nem szeretik a műgyantát, sokan csak a fém modellautókra esküsznek, de én bevallom, ezzel nem értek egyet. Mindkettő tökéletes annak, aki gyűjti, vagy csak egy darabot vesz. Nem ettől fog neki jobban tetszeni egyik, vagy a másik. Épp ezért ezt a szempontot döntetlennek gondolom.

Spark vs. Minichamps (anyaghasználat): 1:1  (2:1)


3. Pilóták és sisakok kidolgozottsága

Ebben a kategóriában a Spark évekkel ezelőtt messze a Minichamps előtt járt. Elég csak ránézni a 2000 előtti Minichamps autókra, amelyben a pilóta egy elnagyolt torzó volt, mintha a karján palást lett volna. Najó, ezzel nem vagyok feltétlenül fair velük szemben, főleg, hogy a Spark akkor még nem is létezett. Azt sose fogjuk megtudni, hogy az akkori technikával a Spark more lett volna képes. De azt el kell ismerni, hogy egy új kiadású Minichamps lényegesen szebb korai társánál (érdemes megnézni a már említett 1976-os Hunt modell korai és új verzióját, vagy akár a Senna modelleket is).
Azért a Minichamps minden volt, csak nem tétlen az elmúlt években, és ma már a pilótái sisakostul is felveszik a versenyt a Spark azonos modelleivel. A kategóriában ezért ez egy döntetlen nálam. Tényleg ma már ugyanúgy lélegzetelállító mindkettő.

Spark vs. Minichamps (pilóták és sisak kidolgozottsága): 1:1  (3:2)


4. Értékesség

Ez az egyik legnehezebb összehasonlítás a Spark és a Minichamps között. Azt látjuk a nemzetközi piacon, hogy bizonyos autókból szinte minden gyártó kiad modelleket. Például Ayrton Senna autóiból rengeteg létezik, a legolcsóbbaktól a legdrágábbakig. Mivel van alternatíva, a piacon nehezebben értékálló egy ilyen autó. Természetesen vannak kivételek, de a népszerűségnek ez az ára. A Spark, mint ahogy már többször is szó volt róla, olyan csapatokat és pilótákat örökít meg, akikről nehezen tudom elképzelni, hogy úton-útfélen más gyártók is elkészítenék. Így lehet értéktartóbb a modellautó, amikor csak 1 gyártónál kapható. A limitáltság is számít ilyenkor, és mivel a Spark csak kis szériában dolgozik, ez is mellettük szól (sajnos csak ritkán közlik, hogy miből mennyi készült).
Nehéz az értékességet, értéktartást objektíven megítélni. Van olyan Minichamps autó, ami ma sokszorosát éri, és van, ami a felét sem az eredeti árához képest. De ugyanez a Sparkra is igaz. Pontos statisztikát még nem láttam erről, így nálam ez is döntetlen azzal a kiegészítéssel, hogy azért Spark autókból lényegesen több van, amiért a csillagokat is elkérik az eBay-en:)


Spark vs. Minichamps (értékesség): 1:1  (4:3)


5. Minőség, egyenletesség

Talán itt van az a pont, amikor a Minichamps kicsit felülkerekedik a Sparkon. A Minichamps határozottan képes két autót ugyanúgy legyártani, a Spark esetében ez már nem teljesen egyértelmű. Ne gondoljátok, hogy a Sparkkal nagy problémák vannak. Általában egy gyűjtő sem fog két ugyanolyan autót venni, így ez ott egyáltalán nem látható :) De amikor szállítmány érkezik mondjuk 10 darab Mercedesszel, ott más a helyzet. A Minichamps viszont mintha klónozná az autóit, tökéletesen egyformák. De mégis miért lehet ilyen eltérés? A válasz alighanem a manufaktúra-jellegű működési mód és a gépesített sorozatgyártás közti különbségből adódik. A Spark büszke rá, hogy kézzel készíti a modellautókat, emiatt sem lesz tökéletesen egyforma két ugyanolyan autó. 
Mindezek miatt ezt a kategóriát aa Minichamps nyeri meg.


Spark vs. Minichamps (minőség, egyenletesség): 0:1  (4:4)

6. Plexidoboz, saját vitrin

Ez egy olyan kategória, ami számomra nagyon szubjektív, több okból is. Az egyik, hogy a plexidobozt valaki vagy szereti, vagy nem. Sokan kiveszik belőle az autót, és anélkül teszik a vitrinbe, mások benne hagyják, nehogy poros legyen (az is előnye a dobozban tartásnak, hogy így egymásra is tehetők a modellek, ami helytakarékosabb). Ugyanakkor egy doboz kialakítása, eleganciája mégiscsak lényeges, mert ez az, amivel elsőként találkozunk. Nem lenne szép látvány, ha csak egy szatyorban vágnák hozzánk az autókat, egy igényes, szép csomagolás bizony sokat dob rajta. A Spark mind az 1:18-as, mind az 1:43-as modelleket elegáns fa talapzatra szereli. Az 1:43-asokhoz plexi búra is jár, amely szépen le van kerekítve, az 1:18-asokhoz csak a talp. A Minichamps klasszikus, kockás zászlóra hajazó dobozaiban nincs ilyen szép fa talp. Az 1:43-asoknál fekete, egyszerű műanyag talpon van a vastag papírból készült információs kártya, de adnak hozzá plexi búrát is. Nem lekerekített, de erős, és szépnek is lehet mondani. Az 1:18-as autóik viszont csak ritkán kapnak fa talapzatot, a modern autókat csak egy döntött, műanyag talpra szerelik. Itt sincs plexi búra, akár a Sparknál. 
Látható, hogy igazán úgyis az fog dönteni, hogy valaki kiszereli-e, vagy dobozban hagyja. Viszont ha számít a doboz szépsége, az összkép szempontjából a Spark nálam a szebb mindkét méretarányban. 

Spark vs. Minichamps (minőség, egyenletesség): 1:0  (5:4)


7. Ár

Ha figyelmesen elolvastad eddig a cikket, akkor már láthatod, hogy az ár csak egy szempont sok más mellett. Nehéz összevetni az árat egy olyan autónál, amit csak a Spark gyárt le. Ha nincs más alternatíva, akkor nem is lehet hasonlítani. De vannak olyan autók is, amelyeket mindkét nagy elkészít. A Forma-1 autóknál ilyen például a Mercedes, a Red Bull, a McLaren, de utóbbinál is csak a Minichamps jöhet szóba 1:18-as méretaránynál. 
Mit is mond el nekünk az ár egy modellautónál? Nagyjából mindent onnantól kezdve, hogy megtervezik az autókat, megkötik a licensz szerződéseket, beállítják a gyártósort, többszáz fotót tanulmányoznak, és végül dobozba helyezik szállításra készen. Nagy csodákat amúgysem szabad várni a modellautók világában. Ami itt drága, annak mindig megvan az oka. A több pénzért a fenti szempontok valamelyikében az egyik gyártó a másikat meg fogja előzni. Más kérdés, hogy ki mennyit tud kiadni, ez egy gyűjtőnek mindig magának kell döntenie. A Spark és a Minichamps érdekes ebből a szempontból, ugyanis hol az egyik drágább, hol a másik. Azt gyorsan hozzáteszem, hogy nincs nagy eltérés, de ez az eddigiek alapján is látszott (ez is megerősíti azt, hogy ami hasonlóan jó, az hasonló árban is van).
Nézzük a számokat:
Ma, 2021. tavaszán egy jelenkori, Minichamps Forma-1 modellautó, 1:43-as méretben kb. 77 Euro, de ettől kicsit eltérhetnek pár paramétertől függően (pl. fém vagy műgyanta). A Spark - sajnos - épp most emelte meg az árait, így már azt írom le: kb. 70 Euro. A Minichamps modellautókkal ellentétben viszont a Spark igyekszik egységesen tartani az árakat, tehát alig van olyan 1:43-as autó, ami ettől eltér.
Az 1:18-as modellautók árazásánál viszont a Spark lesz a drágább. Az F1-es autók itt kb. 160 Euróba kerülnek, ezzel szemben a Minichamps inkább 150 euro. Természetesen itt is igaz a Minichampsre, hogy nem egységesek az árak, akár 10-20 Euro különbségek is lehetnek. A Sparknál ez nem ilyen változó, de nyilván ott is előfordul. 

Mindezek alapján árban nehéz egyiket vagy másikat jobbnak kikiáltani. Attól is függ, hogy mi magunk milyen méretet gyűjtünk, de az összkép inkább döntetlen-szagú.


Spark vs. Minichamps (ár): 1:1

Összesítésben tehát 6:5 a végeredmény

A két népszerű gyártó közötti versenyt ha hajszállal is, de nálam a Spark nyeri. Biztos lehetne még más szempontokat is figyelembe venni, és az is lehet, hogy van, aki nem így látja, ahogyan én. Nagyon hasonló a két gyártó egymáshoz, és mivel mindketten ugyanazt a gyűjtői és rajongói tábort szólítja meg, a közöttük lévő versenyből leginkább a vásárlók kerülnek ki győztesen, ugyanis egyikük sem teheti meg, hogy felhagy valamelyik erősségével. 
Ha valaki megkérdezi, hogy melyikük a jobb gyártó, akkor a válasz röviden az, hogy "szinte egyformák".

Akármelyik mellett is döntsön valaki, abban biztos lehet, hogy egy olyan modellautót fog majd kézbe venni, és megcsodálni, amelynek garantáltan örülni fog, és amit büszkén mutathat meg mindenkinek. :)

Szerző: KD

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr5918338933
süti beállítások módosítása