Annak idején meginterjúvoltam Németh Laci gyűjtőkollégámat és azt terveztem, hogy ezt a sorozatot folytatni fogom, de aztán valahogy az egész a feledés homályába merült. Egészen mostanáig! Popovics Józseffel folytatom a sorozatot, aki szintén lenyűgöző gyűjteményt tudhat magáénak.
Jozsó a legnagyobb Hamilton drukker, akivel valaha is összehozott az élet. Bár Forma-1 terén olykor hajlamosak vagyunk egymás torkának esni virtuálisan, de a közös hobbiban eléggé egy húron pendülünk és szerintem remek munkakapcsolat volt közöttünk, amikor még együtt dolgoztunk a Pit Lane Modelshop sikeréért. Nyers és szókimondó stílusát nem mindenki szereti, de hozzáértése tagadhatatlan. Jozsó is abba a nagyon kis csoportba tartozik, akik nem a mennyiségre, sokkal inkább a minőségre mennek rá modellautó gyűjtés terén. Elképesztő Hamilton-Mercedes gyűjteménye mellett az endurance autók kedvelőinek is lesz majd olyan, amitől leesik majd az álluk.
Bevallom őszintén, hogy már nem is emlékszem, hogy hol és mikor ismerkedtünk meg egymással. Annyit tudok, hogy a gyűjtés hozott össze minket. Te emlékszel még arra, hogyan történt az első kapcsolatfelvétel közöttünk?
Hogy őszinte legyek nekem sem dereng pontosan, de szerintem egy modellautó csoportban találtunk egymásra talán valamelyik kommentszekcióban. Elkezdtünk beszélgetni, onnan kezdve a többi már történelem. 😃
Lenyűgöző a gyűjteményed. Csak nem Hamilton drukker vagy? 😃 Komolyra fordítva a szót, mióta követed a Forma-1-et és mióta szorítasz a brit világbajnoknak?
1998 óta követem az F1-et, mindig is Mercedeses voltam, természetesen anno McLaren Mercedeses, mint a Mercedes akkori kvázi gyári csapata. Hamiltonnak 2006 óta szorítok, amikor feltűnt a GP2-ben, egyből lenyűgözött a teljesítményével.
Jöjjön az örök kérdés, amit szerintem mindenkinek fel fogok tenni. Mikor kezdted a gyűjtést?
Legelső modellemet még 2017-ben vettem, az egy 2015-ös Audi R18 e-tron quattro volt, mai napig az egyik kedvenc LMP1-es masinám. Igazán 2019-ben kezdtem el gyűjteni a modelleket, amikor elkezdtem dolgozni és végre volt pénzem a hobbimra. Emiatt sajnos számos ritkaságról lemaradtam, amit utána igazán nehéz volt beszerezni.
Sokan kedvenc versenyzőjük/csapatuk autóit gyűjtik össze. Van, aki csak egy bizonyos méretarányt gyűjt. Viszont nálad 1:43-asok és 1:18-asok is megtalálhatóak és ha jól látom nincs meg az összes Hamiltonos F1-es autó. Ez miért van így? Gyűjteményed kialakításánál mi a koncepciód?
1:43-asokkal kezdtem, azonban egyre jobban térek át az 1:18-asokra, ami még kevesebb új modellautót fog jelenti a jövőben. Mindig is próbáltam diverzifikálni, csakis olyan modelleket veszek meg és rendelek elő, amiknek valamilyen jelentősége van számomra, vagy bármiféle kapcsolat fűz hozzá (legyen az akár egy számomra meghatározó győzelem bármilyen versenyszériában egy kedvencemtől, vagy akár a kedvenc autóim a Gran Turismo 4 PS2 játékból). Kedvenc autómárkám a Mercedes és gyűjteményem nagy részét Mercedesek teszik ki, de igazából nálam mindenféle autó megtalálható. Nagy kedvencem a hosszútávú versenyzés, az egykori C csoport, GT1, LMP1, ezért számos modellautóm van azokból a szériákból is. Hamiltonnak meg azért nincs meg az összes autója, mert vannak olyanok, amiket látni sem akarok 😃 Ilyen a McLaren MP4-24, vagy éppen a Mercedes W04, W13 és W14.
Valóban, bámulatos az endurance autó gyűjteményed is. Ott van esetleg olyan, ami abszolút a kedvenced?
Nagy kedvencem a HPI Jaguar XJR-9 LM Le Mans Winner szett, amit újonnan sikerült vásárolnom, amit nem igazán akartam elhinni. Sajnos a HPI csak nagyon rövid ideig gyártott 1:43-as modellautókat, de véleményem szerint az egyik legjobbakat, ha nem a legjobb minőségű modellautókat sikerült megalkotniuk. Másik nagy kedvencem az Ivy Model Mercedes CLR-em, amihez lassan érkezik 2 Spark CLR is, ezek mind 1:18-asok. És természetesen az összes Jaguar XJR-14-esem ide értve a Mazda MXR-01-eseket is, az összes egy gyönyörűség!
Bár a HPI és az Ivy Model sokak számára ismeretlen márkák, de Jól látható, hogy te a minőségibb modellautókat preferálod. Főleg a Sparkokat. Mit szólsz a Bburago, Altaya és egyéb olcsóbb, de kevésbé jó minőségű modellautók térnyeréséhez?
Köszönöm szépen, de én nem kérek belőlük 😃
Ez egy rövid és kimerítő válasz volt. Maradva a Sparkoknál, látom te a dobozukban tárolod őket. Van olyan, amit még sosem bontottál ki?
Igen, van pár, van egy Porsche 911 GT3, ami a 2020-as Bathurst 12 óráson szerzett pole-t. Russell 2020-as Sakhir GP Mercedes W11-ese is még be van csomagolva, valamint Seb Loeb 2022-es Monte nyertes For Pumája is.
Ennek van valamilyen különösebb oka, amúgy? Csak azért kérdem, mert vannak olyan gyűjtők, akik direkt még a plexi tetőt sem veszik le sohasem, annyira ragaszkodnak az eredeti állapothoz.
Igazából nem tudom miért nem bontottam ki őket 😃 a Porschét talán azért, mert így értékesebb, eleinte nem akartam megtartani, de már évek óta nálam van, nem akarom eladni. A plexit én sem szoktam levenni.
Volt már arról szó, hogy mik a kedvenc endurance autóid. Mi a helyzet a Forma-1-esekkel? Van abszolút kedvenc?
Az abszolút kedvencem a McLaren MP4-20, amiből van egy 1:43-as Minichamps és Spark modellem is, de egyikkel sem vagyok elégedett. Nagyon várom, hogy a GP Replicas kiadja 1:18-ban, biztosan meg fogom venni!
Evezzünk kicsit más vizekre. Az ismerőseid mit szólnak, amikor eljönnek és meglátják a gyűjteményed? Mik az általános reakciók?
Hogy túlságosan sok pénzt költök rájuk feleslegesen 😃 Sajnos a legtöbbjük nem értékeli ezt a hobbit, de maguk a modellautók általában mindenkinek tetszenek.
Végezetül, mik a jövőbeli tervek? Milyen izgalmas érkezőkre számítasz a közeljövőben?
Csupa gyönyörű modellautó fog érkezni! 😃 Jön a #4 és #5 CLR, amik elrepültek Le Mans-ban, 1999-ben. Csupa Le Mans nyertesek, 89-es C9, 52-es 300SL, 95-ös McLaren F1 GTR, 2003-as Bentley Speed 8, valamint az újdonsült bajnok Ferrari 499p, mind 1:18-ban. Érkezik még a 2022-es Bathurst 12 órás nyertes Mercedes GT3 is! 🙂
***
Köszönöm Popovics Józsefnek, hogy interjút készíthettem vele és további sok sikert kívánok neki a gyűjteménye bővítéséhez!