F1-es modelljeim

Elérhetetlen modellautók

2024. december 13. - A Gyűjtő

Volt már szó korábban olyan autókról, amiket eddig még sosem adtak ki 1:43-as méretarányban. Most viszont azokat az autókat veszem górcső alá, amiket bár kiadtak, de ha nem szerezted be őket időben, akkor most már nem is nagyon tudod. Vagy nagyon mélyre a zsebedbe kell nyúlnod, de néha még az sem elég, mert egyszerűen nem kaphatóak, mert senki sem akarja eladni a sajátját, de ha mégis, akkor brutális áron. Válogassunk most ezekből az autókból, amikre a legtöbb gyűjtő csak csorgathatja a nyálát.

elerhetetlen_modellautok.jpg

Mielőtt belemerülnénk a listába, érdemes pár dolgot letisztáznunk, hogy milyen kritériumokat vettem alapul, amikor a bejegyzést készítettem.

  • Időintervallum terén, ezúttal is napjainktól, a 80-as évekig mentem vissza. Egyrészt, erről az időszakról van legátfogóbb ismeretem, másrészt nem akarom, hogy túl hosszú legyen a cikk (így is az lett).
  • A listában nem speciális vagy verseny kiadásokra fókuszáltam. Ha így néznénk, akkor ez nem egy blog bejegyzés lenne, hanem egy lexikon.
  • Az árak, amiket a bejegyzésben feltüntetek az aktuális állapotokat jelölik. Mivel a modellpiacon is beállhatnak változások és a forint értéke is változik, így úgy nézd, hogy ezek a mostani a 2024-es decemberi viszonyokat ábrázolják.
  • Főleg olyan modellautókról lesz szó, amikhez nincs is más alternatíva. Pl.: csak a Minichamps adta ki.

Azt még fontos megjegyeznem, hogy mindegyik autó a megjelenése idejében normál áron került a piacra és később, ilyen-olyan okokból váltak elérhetetlenné vagy méregdrágává. Szerintem lesz pár igencsak meglepő darab, szóval most, hogy ezeket tisztáztuk, jöjjön a lista!

Williams FW43 (2020)

A Williams számára a 2020-as szezon meglehetősen nehézkes volt. Még az idény kezdete előtt elvesztették főszponzorukat, így az autó fényezését teljesen újra kellett gondolniuk. Mondjuk nekem ez a letisztult dizájn sokkal jobban tetszett, mint az, amit a szezon előtti teszteken bemutattak. Annyi biztos, hogy modellautók terén az FW43-as nagyon jól „öregedett”. Mindkét festéssel kiadta a Minichamps és igencsak hamar elkapkodták őket. Különösképpen a Latifis autók voltak nagyon keresettek, amit nem igazán tudok hova tenni, hogy miért, hiszen a kanadai mémsztár versenyző későbbi modellautóit a mai napig bagó pénzért be lehet szerezni. Ehhez tartozik még egy vicces történet. A Pit Lane Modelshopnál épp Green Weekend volt, azaz hatalmas leakciózások voltak. A leértékelt modellek között pedig ott volt ez az autó is, holott ekkor már az Ebay-en a piaci ár többszöröséért lehetett csak kapni, de a PLM-ből egyszerűen nem vitték el még így sem. Már kínunkban csak röhögtünk az egészen. Erre is mondtam azt egy korábbi bejegyzésemben, hogy attól még, hogy valami drága, nem biztos, hogy kellendő. Meg az is igaz, hogy alaposan körbe kell nézni, amit ezek szerint sokan nem tettek meg. A lényeg, hogy nekem még épp időben meglett a saját példányom belőle.

McLaren MCL34 (2019)

Valamikor 2021 környékén, amikor a McLaren sort kezdtem kigyűjteni, akkor szembesültem azzal, hogy a 2019-es autó szinte teljesen hiánycikké vált. Volt miért a fejemet a falba vernem, hiszen annak idején akár a Pit Lane Modelshoptól is megvehettem volna, de akkoriban sajnos éppen halo iszonyom volt. Az MCL34 Sainz első McLarenes, míg Norris legelső Forma-1-es autója volt. Kétségtelen, hogy mindkét versenyző számára nagy mérföldkő volt ez az autó, de nem gondoltam volna, hogy ennyire kapós lesz. Voltak időszakok, amikor egyáltalán nem volt kapható vagy ha igen, akkor olyan sokat kértek érte, hogy abból 3-4 másik teljesen új Minichamps vagy Spark autó is kijött volna. A jó hír az, hogy valamelyest bezuhantak az árak, köszönhetően annak, hogy a 7.COLLECTION közbenjárásával újra kiadták Norris autóját. Azért túl nagy olcsóságra senki se számítson, mert még most is átszámítva olyan 60 ezer forint körül mozognak ezek az autók, de ahhoz képest, hogy pár évvel ezelőtt 100 ezer forint alatt nem is lehetett kapni… Hát, mondhatjuk, hogy ez is hatalmas árzuhanás. Én annak idején hihetetlen szerencsés voltam, mert az internet bugyraiban elmerülve, piaci áron megtudtam venni egy kis eldugott modellautós webshopban. Életem egyik legjobb fogása volt!

Williams FW42 (2019)

Szintén 2019-es autó, amit valamiért annyira elkapkodtak, hogy most már aranyárban mérik. Mi lehet ennek az oka? A válasz talán a versenyzők kilétében keresendő. Lando Norris-hoz hasonlóan George Russell-nek is ez volt az első Forma-1-es autója. Csapattársa pedig az a Robert Kubica volt, aki hosszú kihagyást követően kapott újra esélyt a száguldó cirkuszban. Szóval két nem hétköznapi versenyzőről beszélhetünk, akik bár pályafutásuk különböző szakaszában jártak, de fontos mérföldkövet jelentett nekik ez az autó. Nekem annak idején annyira nem jött be ez a festés, hogy fogkrémes tubusnak hívtam, de ma már nagyon örülnék egy ilyennek. Közel 100 ezer forintért bárki vehet egyet az Ebay-en.

Bármelyik Raikkonenes Ferrari (2015-2018) a Looksmart-tól

A jégember népszerűsége a mai napig töretlen és ez visszaköszön a modellautóknál is. Amikor a Looksmart átvette a stafétabotot a Hot Wheels-től, akkor a Ferrari modellautók árai kilőttek, aminek többek között én sem örültem. Viszont sok gyűjtőt még ez sem riasztott vissza attól, hogy kedvenc finnjének a vörös autóját valahogy a vitrinjébe tudja. Míg Vettel Ferrarijait a szemfülesek elcsíphetik a használtpiacon – persze azok sem túl olcsóak – addig Kimi autói egyszerűen eltűntek mindenhonnan. Ha egy-egy darab mégis eladóvá válik, akkor az brutális pénzekért cserél gazdát. Jelenleg egyetlen eladó darabot sem találtam, se webshopokban, sem a használtpiacon. Szóval, aki a Kimi sort igyekszik kigyűjteni az jobb, ha alternatívák után néz.

ferrari-sf70h-monaco-gp-raikkonen-143_01.jpg

Forrás: https://looksmartmodels.com/

Williams FW42 (2018)

Megsúgok valamit. A Williams csapat nem utoljára szerepel ezen a listán. A 2018-as Williams esete előtt viszont kissé értetlenebbül állok. Az FW42-es csapnivalóan rossz versenyautó volt és a Stroll-Sirotkin páros sem olyan, aminél eltudnám képzelni, hogy a gyűjtők a nyálukat csorgatnák. Mégis méreg drága ez az autó 1:43-as kiadásban.

Haas VF-16 (2016)

Annak idején eszembe jutott, hogy még nincs Haas modellautóm, így úgy döntöttem, hogy ezen változtatok. Természetesen a 2016-os tetszett a legjobban, így rá is kerestem, hogy mennyiért vesztegetik. Amikor megláttam, akkor meghűlt bennem a vér, kikapcsoltam a gépemet és elvonultam a sarokba zokogni. Ha az amerikai istálló első versenyautóját szeretnéd megszerezni vagy a 2016-os sorra hajtasz, akkor van egy rossz hírem. Mindegy, hogy melyik pilótáról van szó, ez az autó általában 100 ezer forint alatt nem kapható.

minichamps_1_43_esteban_gutierrez_haas_vf_16_no21.jpg

Forrás: https://ck-modelcars.de/

McLaren MCL32 – Fernando Alonso (2017)

Talán meglepő, de a Fernando Alonso modellek közül a 2017-es McLaren volt a legnehezebben beszerezhető. Azért is állok kicsit értetlenül az eset előtt, mivel ezt az autót sok más kocsival ellentétben, - akik a listán vannak - a Spark és a Minichamps is legyártotta. Mégis annyira ritkaságnak számít, hogy sokszor 100 ezer forintnál is többet elkérnek a használtpiacon. A sajátomat Tibi szerezte be, amiért a mai napig nagyon hálás vagyok. Viszont arra nem igazán térek napirendre, hogy miért pont ez az autó lett a legértékesebb az összes Alonsos autó közül?

mclaren_2017_fernando_alonso.jpg

Force India 2014-2016-ig

El kell ismernem, hogy a 2015-ös és 2016-os Force India szerintem nagyon jól nézett ki. De a 2014-es?! Komolyan? Maga az autó is bűnronda volt (ahogy a 2014-es autók általában azok voltak) és mellé jött az az ízléstelen festés, ami nem igazán javított az összképen. Egyszerűen érthetetlen, de a VJM07-es számít az egyik legdrágább használt modellautónak. Láttam olyat is, amit egymillió forint felett kínáltak… Őrület.

vjm07.JPG

Azért a 60 euros postaköltség se semmi...

A VJM09-esből készült CK-Models special kiadás, ami egész sokáig elérhető volt, mondhatni normál áron. Nekem is onnan van meg. Most viszont már 100 ezer forint körül mozognak ezek az autók, a VJM08-asok meg még ennél is drágábban, a Force India rajongók legnagyobb bánatára.

force_india_2016_sergio_perez.jpg

Williams FW35

Dénes gyűjtőbarátom jut eszembe, aki fejébe vette, hogy kigyűjti a 2013-as sort. Ám nem úgy mint én, hogy egy-egy darabot szerez be mindegyik csapattól, hanem fejébe vette, hogy az összes csapat, összes pilótáját összegyűjti. Mit gondoltok melyik jelentette a legnagyobb kihívást? Ferrari? Force India? McLaren? Ugyan! A Williams FW35-ös. Most olyan 85 ezer forint körül kínálják Bottas és Maldonado autóját. Dénes nem tudom milyen sötétmágiával jutott hozzá a sajátjához, de ahogy telik az idő úgy tűnik, hogy ez az autó egyre csak drágább lesz.

HRT F111 (2012)

A 2010-es évek elején feltűnt spanyol kiscsapat autói közül messze ez a legdrágább. Kétségtelen, hogy kinézetileg egy üde színfolt volt a Forma-1-ben, de amúgy nem sok vizet zavartak. Talán, amit érdemes kiemelni velük kapcsolatban, hogy Daniel Ricciardo ennél a csapatnál mutatkozhatott be a száguldó cirkuszban. Nos, ez az autó a használtpiacon 100 ezer forint körüli áron mozog, de ha Ricciardosat szeretnél, akkor az konkrétan egy lehetetlen feladat. Ritkán kapható, de ha igen, akkor a többihez képest is sokkal drágábban kínálják.

spark_1_43_d_ricciardo_hrt_f111_no22_belgium_gp_fo.jpg

Forrás: https://ck-modelcars.de/

Williams FW13 (1989, 1990)

Hatalmasat ugrunk az időben és milyen meglepő, hogy ismét csak egy Williamsbe futunk bele. Ez az autó annyiban kicsit kakkuktojásnak számít, hogy ennek is van olcsóbb alternatívája. Viszont aki a minőségre hajt az nem biztos, hogy repdesni fog az ezer éves, elnagyolt, visszapillantó tükör nélküli Onyx-os modellektől. A Minichamps autói viszont annyira drágák, hogy a tesztautók 60 ezer körül mozognak, míg a rendes versenyautók 131 ezerbe kerülnek. Valószínűleg, ha valamelyik gyártó felkapná ezt a modellt, akkor az árak is beesnének valamelyest, de mivel a Minichamps pár éve adta ki legfrissebb FW13-as modelljeiet, így erre most ne nagyon számítsunk.

minichamps_1_43_thierry_boutsen_williams_fw13b_no5.jpg

Forrás: https://ck-modelcars.de/

Futtottak még kategória (Coloni, Andrea Moda, Life, Lambo)

A 80-as években és a 90-es évek elején sok kétes hátterű és anyagihelyzetű csapat megpróbálkozott az F1-el, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Ezek az autók annyira hitványra sikeredtek, hogy pont ezért lettek híresek-hírhedtek. A Spark pedig előszeretettel nyúlt mindig is az ilyen futottak még kategóriás autók felé, amik a gyűjtők körében nagyon népszerűek lettek. Ferrari, Williams, Lotus, McLaren, Mercedes vagy Red Bull szinte bármelyik gyűjtő polcán megtalálható. Na, de akinek van mondjuk egy Coloni-ja... Na, az aztán igazán különleges darab a gyűjteményben! Mivel ezeket az autókat erősen limitált példányszámban gyártották és szinte mindenhonnan elkapkodták így már csak a használtpiacon cserélnek gazdát, igencsak magas áron.

Forrás: Pit Lane Modelshop archívuma

Minardi M187 (1987)

Az egyik vesszőparipám és amíg nem nyerem meg a lottót, addig azt hiszem az is marad. Szerintem az egyik legszebb 80-as évekbeli autó volt, mind fényezésre, mind formailag. Egyszerűen imádom, ahogy kinéz! A Spark ki is adta ezt az autót, de ahogy lenni szokott, már mindenhonnan elfogyott. Viszont ez az autó másoknak is a kedvence lehet, mert ha egy-kettő fel is tűnik a használtpiacon, akkor biztos hogy nagyon drágán fogják kínálni. Persze ez nem újdonság, de itt valahogy különösen elszálltak az árak. Egy-egy kivételes alkalmat eltekintve általában 150 ezer forint és afelett kapható ez a Minardi.

spark_1_43_alessandro_nannini_minardi_m187_no24_un.jpg

Forrás: https://ck-modelcars.de/

Ligier JS27 (1986)

Ez a kocsi is a vesszőparipám volt, de valamilyen hihetetlen mázlinak hála, sikerült beszereznem egyet belőle egész tűrhető áron. Viszont aki most kapott volna észbe, annak nincs szerencséje, mert ez az autó is borzalmasan drága. Mondjuk a listán szereplő többi autóhoz képest a 70 ezer forint körüli ár nem is olyan vészes, de ez még a jobbik eset, általában ennél drágább szokott lenni. Ez az autó nagyon királyul néz ki, de mást nem tudok felhozni érvnek, hogy miért ennyire drága. Maga az autó nem volt túl versenyképes és bár a versenyzői ismert nevek voltak, mégsem a sportág legendái.

A sort még sokáig tudnám folytatni, de azt hiszem így is elég hosszúra nyúlt ez a bejegyzés. Nagy tanulságot nem nagyon tudok levonni, de az megfigyelhető, hogy azok a kocsik lesznek nagyon drágák:

  • Amelyeket csak egy gyártó adott ki
  • Amiket a sportág egy különlegesen népszerű figurája vezetett
  • Amik valamelyik ismert versenyzőnek a pályafutásának a mérföldkövét jelentették
  • Amiknek a létezésük is önmagában kuriózumnak számított

Szóval sok tényezőnek kell összeállnia és szerintem ezért nem érdemes spekulálni vagy pénzbefektetésként vásárolni, hogy mi lesz a következő olyan autó, aminek az ára kilő az űrbe. A lista nagy tanulsága, hogy érdekes mód egyetlen egy Senna, Schumacher, Hamilton, Verstappen autó sem szerepel rajta. Ezek a versenyzők annyira felkapottak, hogy a gyártók is igyekeztek minél jobban meglovagolni a népszerűségi hullámot. Jó példa erre Verstappen fehér Red Bullja, amiről azt hittük, hogy kuriózum lesz, de annyian kiadták azt az autót, hogy az átlaghoz képest olcsóbban is hozzá lehet jutni.

A lista valószínű nem teljes, ha van valami ami lemaradt volna és nagyon hiányoltátok a listáról, akkor ragadjatok billentyűzetet és írjátok meg kommentben!

Köszönetnyilvánítás: Köszönöm Dénesnek, hogy lefotózott néhány modellautót a gyűjteményéből, amelyekkel hozzájárult ennek a bejegyzésnek az elkészítéséhez!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr5618726198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása