F1-es modelljeim

Gyűjtők – Pogány Tibor

2024. november 15. - A Gyűjtő

Októberben egy igazán különleges kalandban volt részem, hiszen Felvidéken meglátogattam Pogány Tibort, és beleshettem a webshopja raktárkészletébe és a kulisszák mögé, ahol a modellek mellett számos Forma-1-es relikviát is őriz. Nem volt egyszerű összehozni a találkozót, de a nála töltött nap felért egy Disneyland-látogatással. A mostani blogbejegyzésemben vele készítettem interjút.

pogany_tibor.jpg

Sokan megszokták kérdezni tőlem, hogy honnan ismerek más gyűjtőket? Leginkább az adás-vételek alkalmával kerülünk kapcsolatba egymással. Én utánakerestem és kiderült, hogy Tibivel akkor kerültem először kapcsolatba, amikor vettem tőle egy Renault R29-est a Vaterán. Elkezdtünk beszélgetni és mondhatni, hogy a többi már történelem. Azóta is jóban vagyunk, de közben elég sok víz lefolyt a Dunán. Tibi azóta webshopot alapított és igyekszik nem csak a saját, de mások gyűjtői igényeit is kielégíteni.

Köszönöm, Tibi, hogy fogadtál, és hogy beleshettem az irodád kulisszái mögé. Azt hiszem, lesz bőven mit megmutatni az olvasóknak! Kezdjük is azzal, ami rögtön megragadta a figyelmemet, amikor beléptem hozzád: honnan van neked egy Forma-1-es Pirelli hátsógumid? Ezen kívül milyen F1-es relikviákat őrzöl még? Melyikre vagy a legbüszkébb?

A Pirelli gumik már régóta megtalálhatóak a webshop kínálatában, ezek eredeti Forma 1-es gumiabroncsok, melyeket gyűjtők vásárolnak. Ezenkívül gyakran találhatók a webshopban a Ferrari és más csapatok eredeti kerékanyái, amelyek szintén nagyon érdekes gyűjtői tárgyak. Amire viszont én személy szerint a legbüszkébb vagyok, az egy 2021-es McLaren-kerékanya, amely Ricciardo Olasz Nagydíjon győztes autójáról származik. Ezt ajándékba kaptam és ez az egyik nagy kedvencem.

img_20241019_153700.jpg

Hogyan kezdődött a modellezés iránti szenvedélyed? Miket gyűjtesz? Milyen méretarányban?

Még gyerek voltam, amikor megkaptam az első autómat, ami egy Ford Focus WRC volt Martini színekben. Egy Bburago 1:24-es modellautóról van szó, melyet akkor a híres Colin Mcrae Rally játékból ismertem. Később, amikor az első modellautómat megvásároltam, már 2012-t írtunk. Egy McLaren MP4/25-ös modellautóra esett a választásom, 1:43-as méretarányban a Minichamps kiadásában. Egy apróhirdetés oldalon leltem fel és szinte azonnal lecsaptam rá. Később aztán, amikor megláttam élőben egy 1/18-as modellautót, na ott történt egy törés és akkor ott úgy döntöttem hogy váltok az 1/18-as méretarányra, mivel azokon a részletek kidolgozása nekem jobban tetszett. A gyűjteményem kifejezetten a McLarenekre összpontosít, mivel McLaren-szurkolóként úgy éreztem, hogy ez az én utam, és egyértelmű volt, hogy McLareneket fogok gyűjteni.  Az F1-es versenyautók mellett található még a gyűjteményemben Le Mans-i F1 GTR, valamint mini sisakok, amelyek szintén McLaren-pilótákhoz köthetők.

Melyiket preferálod? Minichamps vagy Spark? Esetleg mindkettőt? Vagy valami mást?

Ez egy nagyon nehéz kérdés ahhoz, hogy egyértelmű választ tudjak adni. Úgy vélem, hogy a két gyártó előnyeinek ötvözésével lehetne megalkotni az ideális modellautót.  A Spark és a Minichamps modellautóit alaposan megvizsgálva találunk olyan részleteket, amelyeket szebben, jobban, vagy precízebben is meg lehetett volna oldani. Én személy szerint azt preferálom, ha egy autónak nem gurul a kereke és nem kormányozható. Jobban szeretem, ha fixen van, mert így a gyártó sokkal pontosabban be tudja állítani a kerekek dőlésszögét és a nyomvonalat. Nekem ezek is fontosak egy modellautó megítélésében. Tapasztalatom szerint azoknál a modellautóknál, amelyeknek gördül a kerekük és/vagy kormányozhatók – például a Minichamps esetében –, gyakran össze-vissza állnak a kerekeik. Ami a részletek kidolgozását illeti, ezen a téren abszolút a Spark felé billen a mérleg nyelve. A Spark nagyon komoly fejlődést mutat be évről-évre, nagyon odafigyelnek az apró részletekre, legfőbbképpen, ami a karosszéria módosításait illeti. Ajánlom összehasonlítani egy konkrét nagydíjas Spark autót a versenyen készült fotókkal és látni fogjuk, hogy a padlólemez éle, a hátsó szárny, az oldaldobozok és az első szárny részletei is megegyeznek a fotókkal. A Minichamps esetében ez sajnos nincs mindig így.

De vannak más márkák is, nyilván a skála széles az olcsótól egészen a prémium modellautókig. Mindenképp kiemelném az autoART modellautóit, amelyek elképesztően szépek és részletesek, de ár-értek arány tekintetében a Solido is remek választás lehet.

Volt szerencsém látni gyűjteményed egyik gyöngyszemét, ezt az óriási 2008-as McLaren modellautót. Mesélnél róla nekünk? Arról is, hogy kinek az aláírása díszeleg a talpazaton?

A McLaren MP4/23A az egyik kedvenc autóm a gyűjteményben. Azt kell róla tudni, hogy ez a Brit Nagydíjas a változat, mellyel Hamilton győzött. A modellautó 1:8-as méretarányú makett, amelyet a Deagostini adott ki néhány évvel ezelőtt és nekem sikerült kéz alól megvásárolnom, és kapott egy kis tuningot is. Karbon matricákat, különleges hatású kipufogócsöveket, valamint egy eléggé impozáns kiállítási módot. Az első szárny, a motorburkolat és a jobb oldali kerekek el vannak választva a karosszériától, hogy láthatók legyenek az autó belső részletei, például a sebességváltó, a motortér, a fékek stb. A modellautót egy McLaren-szerelő írta alá, aki abban az évben pont ezen az autón dolgozott. Ez egy személyes találkozás során derült ki, amikor egy modellautót vásárolt tőlem. A következő látogatásakor már készültem, és amikor megkértem, habozás nélkül, nagy örömmel aláírta Hamilton első világbajnoki autóját.

Visszatérve a webshophoz, elképesztő ez az iroda! Hegyekben tornyosulnak az 1:43-as és 1:18-as autók. Amit itt látunk, az tényleg mind eladó? Különösen szemet szúrt egy svéd zászlós klasszikus 1:18-as Ferrari – mesélnél erről is egy kicsit?

A svéd zászlós autó egy Ferrari 250 GTO a híres Targa Florio versenyről. Röviden, ez egy CMC által kiadott autó, amely rendkívül részletes és nem olcsó, de a márka méltán képviseli a prémium kategóriát az autómodellek piacán. Ahogy személyesen is mutattam, minden részlet ki van dolgozva, és a legnagyobb meglepetés akkor ér, amikor az autót alulról nézzük meg: láthatók a fékcsövek, a kábelezés és a futómű finom részletei. A bőr ülések, a váltó, a kormánykerék fa díszítése, a nyitható tanksapka és még sorolhatnám. Egy szóval egy remekmű.

Mikor jutott először eszedbe, hogy webshopot készítesz és miért döntöttél így?

A webshop készítésének ötlete valamikor 2018 előtt merült fel, és a motiváció egyszerű volt: olyasmivel szerettem volna foglalkozni, ami érdekel és amit szeretek. Végül ez sikerült is. Megtaláltam azt a munkát, ami motivációt ad és ez nekem sokkal érdekesebb és sokkal jobban élvezem, mint az addigi munkahelyemen végzett munkát.

img_20241019_100026.jpg

Ha jól tudom, nem csak bolti autókat árulsz, hanem egyedi kéréseket is fogadsz. Van esetleg olyan különleges megbízás, amit kiemelnél, és sikerült is megvalósítanod?

Egyedi kérésekből van egy tucat, legutóbb, amit mutattam is neked, az az 1:43-as kamion modell volt, melyet a megrendelő egy Forma-1-es BAR Honda változatban szeretett volna. Ez végül sikerült is. Módosítottuk, legyártottunk egyedi matricákat, és végül felmatricáztuk a kamiont. Volt már igény fekete-arany Volvo-ra JPS-es változatára. A múltban egy floridai ügyfelünknek a szolgálati kocsijával megegyező rendőrautót készítettünk el. Egy cégvezető születésnapjára pedig ergy egyedi festésű 1:18-as Forma-1-es modellautót készítettünk, Verstappen figurával.

img_20241019_155106.jpg

Ha már különleges kérések: nem mehetünk el szó nélkül a diorámák mellett sem. Egyszerűen fantasztikusak! Ki készíti ezeket? Megrendelésre készülnek?

A dioráma, vagyis a baleset dioráma egy nagyon érdekes gyűjtői szegmens, egyelőre csak 1/18 -as méretarányban készítjük. A dioráma alapja sok esetben egy valós esemény, például egy bukás vagy karambol, amely valamelyik Forma-1-es versenyhétvégén történt. Készítettünk már egy utópisztikus diorámát is, konkrétan egy Sennás diorámát, amelyben a pilóta kiszáll a roncsból a '94-es San Marinó-i Nagydíjon. A diorámákat a kollégám készíti, az én feladatom pedig többnyire a kutatás: a fotók és videók felfedezése, majd a szükséges módosítások listájának elkészítése. Öröm látni azt a boldogságot és érzelmeket, amelyeket a gyűjtőkből kivált az a pillanat, amikor átveszik a diorámákat.

Gyűjtőként milyen jövőbeli terveid vannak? Van olyan modellautó, amit mindenképp meg szeretnél szerezni? Ha igen, miért épp azt?

Gyűjtőként a tervem az, hogy sikerüljön megszerezni azokat a McLaren autókat, amelyek még hiányoznak a sorból. Vagyis az 1978-82 közötti szezonokból, amelyeket eddig még nem adtak ki 1/18-as méretarányban. Ezeken kívül a korai papaya színű McLareneket is szeretném a gyűjteményemben tudni. Az igazság az, hogy nagyon sok autót szeretnék még megszerezni, de most elsősorban azt kell megoldanom, hogy hol és hogyan tudom őket szépen, színvonalasan megjeleníteni, azaz vitrinbe tenni.

***

Köszönöm Tibinek a lehetőséget, hogy szétnézhettem nála és elkészíthettem vele az interjút!

Tibi Webshopja:
tibi.png

Korábbi interjúk:

Németh László

Popovics József

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr4918731450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása