F1-es modelljeim

Volt egyszer egy stop-motion kisfilm

2019. május 10. - A Gyűjtő

Főiskolás éveim alatt pattant ki a fejemből, hogy a modellautóim segítségével csinálok egy stop-motion technikával készült videót. A kisfilmet azóta egyszer törölnöm kellett és írásos nyoma sem nagyon maradt fent az interneten, mivel azok a blogok/honlapok mára megszűntek. Mivel van már saját blogom és témába vág a dolog, ezért itt most újfent megnézhetitek. Emellett pedig szeretnék pár érdekességet-gondolatot-sztorit-interjút is megosztani veletek a videóval kapcsolatban.

debrecengp.jpg

Van egy szomorú története ennek a videónak. Amikor annak idején megcsináltam és feltöltöttem a Youtubera, akkor felkapta az internet népe. Az is igaz, hogy rásegítettem azzal, hogy egy-két Forma 1-es tematikájú Facebook oldalnak is elküldtem, - akik közül páran megosztották - de még én is meglepődtem, hogy milyen nagy lett a nézettsége. A legnagyobb büszkeségem az volt, hogy a Nemzeti Sport fő oldalára is kikerült egy fél napra - az Ideális ív blog jóvoltából. Aztán a dolgok drámai fordulatot vettek, amikor feltörték a Youtube fiókomat. Ezt akkor vettem észre, amikor vissza akartam keresni egy videót és teljesen lesápadtam, amikor megláttam, hogy mik vannak az előzményeim között… Azon csodálkoztam, hogy a rendőrség nem törte rám az ajtót és vittek el bilincsbe verve. Természetesen óriási pánikba estem és az írmagját is kiirtottam a fiókomnak. Lehet, hogy kicsit radikális lépésnek tűnhet így utólag, de nem szerettem volna magyarázkodni a hatóságoknak, hogy miért nézek „hogyan készítsünk merényletekhez házilag bombát” és ehhez hasonló videókat. A lényeg, hogy nem csak azaz egy videóm lett oda és annak a nézettsége, hanem még jó pár olyan videóm, ami szép nézettséget ért el. Utána hiába töltöttem fel a Debrecen GP-t az új, mai napig élő csatornámra, már a kutya sem volt rá kíváncsi. De azért a Youtube is eléggé sáros ebben, mert egyáltalán nem a hozzá hasonló tematikájú videók között jeleníti meg, pedig én mindent jól beállítottam szerintem. Hát, ennyit erről.

A Debrecen GP-re keresztelt videómat a főiskolás éveim alatt készítettem. Az akkori iskolám biztosított nekem néhány technikai eszközt, ami nagy segítségemre volt, de ezt leszámítva teljesen egyedül csináltam az egészet a fényképezéstől kezdve, az autók mozgásán át a vágásig. Szerintem senkit sem lepek meg azzal, ha azt mondom, hogy óriási munka volt benne, de a végeredmény abszolút kárpótolt mindenért. Emlékszem, egy falapot használtam, amire mindig megépítettem a díszleteket. A pálya vonalvezetését és a kerékvetőket szigetelőszalaggal, a boxutca falát jenga kockákból, a gumifalat pedig kupakokból csináltam meg. A háttér pedig egy sima kék lepedő volt. Igazi házibarkács megoldások, de hát szegény ember vízből főz, nem? Az sem volt egyszerű, hogy mindig megépítettem egy pályaszakaszt és leforgattam az összes jelenetet, majd lebontottam az egészet és megépítettem egy újabb részt. Szóval fontos volt, hogy mindig a forgatókönyvem szerint haladjak, nem igazán volt rá lehetőség menet közbeni módosításokra, mert akkor az egész minden dominóként borult volna össze. A végén amikor megvolt a borzalmas mennyiségű fotó, akkor a videóvágás volt még egy idegtépő munka számomra, de akkor már sok erőt jelentett az is, hogy láttam, hogyan áll össze az egész egy nagy művé.

Bár, mai szemmel nézve már nem tűnik valami profi munkának és sokan csináltak már azóta ehhez hasonló, de sokkal jobb kivitelezésű videót, de annak idején ez egy igazán rendhagyó videónak számított. Be is neveztem vele az Országos Diákfilmszemlére, de sajnos nem zsebeltem be egy díjat sem – egy másik videómért igen. Mondjuk nem is azért csináltam, hogy megváltsam vele a világot, de azért jó lett volna ha elismerésben részesítik, de a nézettség és a pozitív visszajelzések bőven kárpótoltak.

Vicces belegondolni, hogy a videóban szereplő autók túlnyomó része már nem képezik a gyűjteményem részét. Akkoriban még nem igazán számított nálam a márka és a részletesség, de a későbbiekben sokat lecseréltem. A másik vicces dolog, hogy az autók különböző évadokból valók voltak. Így történhetett meg az, hogy a 2009-es Red Bull összecsapjon a 2002-es Ferrarival. Most már simán meg tudnék csinálni egy olyan futamot, hogy mondjuk csak a 2006-os szezon autói szerepeljenek benne, de akkoriban csak ennyi modellautóm volt összesen.

Volt tervben folytatás, de végül sosem valósult meg. Pedig egy Palik mixre vágott stop-motion film félig elkészült forgatókönyve itt porosodik a winchesteremen. Megmondom őszintén, hogy már nem is nagyon akarok még egyszer egy ilyenbe belevágni. Legalábbis egyedül semmiképp sem, de szabadidővel sem állok már olyan jól, mint főiskolás éveim alatt, szóval ez a projekt egyelőre jegelve van.

Végül, de nem utolsó sorban álljon itt azaz interjú, amit annak idején Wisznerné Krekk Alexandra és Oláhné Balogh Melinda készített velem. Önfényezésen kívül azért is osztanám meg itt, mert a fősulis honlapunk megszűnése után elérhetetlenné vált ez az írás is. Szóval azt hiszem ebbe a bejegyzésbe tényleg mindent belesűrítettem, hogy egyfajta mementóként fennmaradjon ez a munkám.

A Debreceni Református Hittudományi Egyetem másodéves sajtótechnikus hallgatójával, Balogh Lászlóval beszélgettünk, aki a videovágás iránti komoly érdeklődését  egy bizonyos stop-motion technikát alkalmazva szeretné bemutatni és megkedveltetni a leendő sajtótechnikus hallgatókkal.

- Tulajdonképpen mi is ez a stop motion?

Sokan ha meghallják, hogy stop-motion akkor azt se tudják, hogy vajon eszik-e vagy isszák. A név ellenére pedig nem kell semmi bonyolult dologra gondolni. A stop-motion fényképekből összerakott videót takar, amivel már biztosan mindenki találkozott, csak nem tudták, hogy így hívják. Például a régi bábfilmeket is ezzel a technikával csinálták, szóval nem egy új keletű dolog.

- Hogyan ismerkedtél meg ezzel a technikával?

Sok dologgal van úgy az ember, hogy látja, használja, de nem tudja micsoda, hogyan működik, vagy hogyan csinálják. Nos, én is így voltam ezzel. Ismertem, de nem igazán tudtam, hogy micsoda.

- Hogyan találtál rá erre a technikára?

Akkor keltette fel az érdeklődésemet ez a technika, amikor egyik évfolyamtársam csinált, az egyik órájára egy ilyen klipet és annyira megtetszett, hogy úgy gondoltam én is kipróbálom. A többi meg már mondhatni történelem.

- Miért tetszik?

Jól néz ki, ötletes, jópofa és tulajdonképpen csak a képzeleted szab határt, hogy mit csinálsz meg. Mostanság szerintem kissé hátérbe szorult méltatlanul a stop-motion, pedig nagyon sok jópofa dolgot lehet vele csinálni.

- Miért kezdted el alkalmazni?

Családomban mindenki gyűjt valamit, én a Forma 1-es modelleket gyűjtöm. Viszont ezek a modellek ellentétben édesapám TT vasútjával nem mennek maguktól sehova. Ezt megelégelve és látva a stop-motionben rejlő lehetőségeket, elhatároztam, hogy ilyesfajta módon csinálok egy olyan videót, ahol az amúgy nem mozgó versenyautók „életre kellnek”. Mivel ilyen témában még senkitől sem láttam hasonlót ezért remélem, hogy maradandót alkotok.

- Sok idődbe telik egy ilyen animáció elkészítése?

Sokba bizony! Főleg ha egyedül vagy és mindent neked kell megcsinálni.

- Ismertetnéd néhány mondatban a folyamatot azok számára, akiknek felkeltette az érdeklődését ez a fajta videoszerkesztő technika?

Kezdjük azzal, hogy megtervezed és felépíted a terepasztalt. Azután kigondolod, hogy mi fog történi a jelenetben. Ha ezzel is megvagy, akkor meg kell találnod a megfelelő beállítást a fényképezőgéppel. Mivel amatőr fotós vagyok, ezért néha nagyon sok idő, hogy megtaláljam a lehető legjobb beállítást. Utána jön a legmonotonabb része az egésznek: Állítasz a kocsikon, majd fotó, megint állítasz a kocsikon, majd fotó. Közben versenyt futok az idővel, mert nem stúdióban csinálom, hanem otthon, ezért ha a nap már nem jó helyen áll, akkor mit sem ér az egész. A végén digitalizálom  a képeket és jöhet a vágás, ami megint egy monoton feladat, hiszen százvalahány képet egymás mellé kell tenni. Ráadásul nagyon nagy a hiba lehetősége. Ha véletlenül kihagyok egy képkockát - márpedig a nagy monotonitás közepette hajlamos az ember a hibázásra -, vagy elmozdult a fényképezőállvány fotózás közben egy kicsit is, az nagy gondokat és plusz munkát jelent a montírozásnál. Egy 16-20 mp-es jelenet elkészítéséhez több óra szükséges. Türelmetlen embereknek nem ezt a hobbit ajánlom.

És ha már idáig eljöttetek, akkor íme a videó:

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr8114804026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

atomplanet 2019.05.10. 16:04:15

Nade hova tűnt Damon Hill?!

A Gyűjtő 2019.05.10. 16:09:03

@atomplanet: Úgy tervezem, hogy egy másik bejegyzésben ez is ki fog derülni. :)

ember100 2019.05.10. 23:07:57

Helló !

Ha szemben ülsz a TV vel akkor a jobb oldali kocsiban Senna ül ????

A Gyűjtő 2019.05.11. 09:44:19

@ember100: :) :) Igen, az Senna 1993-as MP4/8-as McLarene.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2020.05.23. 15:58:55

Láttam még egy CART autó is közéjük keveredett :)

Egyébként szép munka!

A Gyűjtő 2020.05.24. 16:39:06

@convar: Háhá! :D Igen, akkor még össz-vissz ennyi modellem volt. Most már lenne mit a tejbe aprítani csak nincs az a pénz, hogy még egyszer egy ilyenbe belevágjak. :)
süti beállítások módosítása