F1-es modelljeim

Fehér foltok a Forma-1-es modellautók világában

2023. november 18. - A Gyűjtő

Nem rég írtam egy cikket arról, hogy miért jó 1:43-as modellautókat gyűjteni. Többek között felhoztam azt is érvként, hogy az 1:18-asokkal ellentétben ebben a méretarányban jóval nagyobb a választék. Elképesztő, hogy mennyi Forma-1-es autót adtak ki az évek során a gyártók. Ennek ellenére mégis akadnak fehér foltok még a közelmúltból is. Én most a teljesség igénye nélkül hoztam pár példát nektek, hogy per pillanat melyek azok az autók, amiket hiába is keresnétek, mert egyszerűen ilyen-olyan okból kifolyólag (eddig) sosem adtak ki.

kinemadott_modellautok.jpg

Az 1:43-as Forma-1-es autók gyűjtői igazából nem panaszkodhatnak. Manapság természetes, hogy az aktuális év mezőnyének minden egyes tagja kap saját modellt. Sőt, mostanság nagy divat lett, hogy egy autóból több versenyspecifikációt is kiadnak. Na meg most fog igazán csak elszabadulni a pokol, hogy a csapatok minden második versenyen „egyedi” festéssel rukkolnak elő. Lesz mire nézniük a gyártóknak. Na, de őket sem kell ám félteni, mert előszeretettel szivatják meg saját magukat is. Elég ha csak Max Verstappen példáját nézzük, akinek minden egyes győztes autóját legyártja a Minichamps… Ráadásul mostanság a holland elég sokat nyer, szóval van mire nézni a németeknél.

Viszont a fő csapásvonal mellett sok olyan autó is megjelent, amire elsőre nem is gondolná az ember, hogy bárki is vesződött volna vele. Csak pár példa szemléltetésképpen: Kiadták Alonso Renault-ját, amivel 2020-ban tesztelt, megjelent honfitársunk Baumgartner Zsolt Jordan-je is, amivel mindösszesen két versenyt futott. De ennél is radikálisabb példa Markus Winkelhock, aki mindössze egyetlen egy futamon állt rajthoz 2007-ben a Spyker színeiben – mondjuk ott emlékezeteset alakított – mégis a Minichamps érdemesnek találta, hogy kiadja az ő autóját is.

A gyártók pedig nem pihennek. A Spark iszonyatos elánnal jelenteti meg az elmúlt idők elfeledett és alig ismert autóit, ezzel is egyre jobban lefedve a Forma-1 gazdag történelmét. Mindezek ellenére még mindig vannak olyan autók és versenyzők, akik valamilyen oknál fogva kimaradtak. Ez annak függvényében kicsit furcsa, hogy míg a Spark az 1983-as Arrows-ból már 4245215868972335626532. verziót fogja lassan piacra dobni, addig sok olyan autó van, amit érdemes lenne kiadni csak egyszerűen valamilyen oknál fogva nem kerültek sorra. Persze ez nem csak a Spark hibája, ők legalább olyanhoz is nyúlnak, amihez mások nem, csak a stratégiájukat nem értem mindig.

A következő listában lesznek olyanok, amikre van némi esély, hogy egyszer valamikor sorra kerülnek és legyártják őket, de sok olyan is akad, amire szinte semmi esély nincs. Most ezekből szedtem össze nektek egy csokorral. Viszont kifogom hagyni azokat az autókat, amik elérhetőek összeszerelhető maketteként, vagy azokat, amiket valamelyik lelkes modellező már megépített. Továbbá igyekszek nem sok olyan egyszeri beugrót felhozni, akik amúgy sem sok vizet zavartak.

Jack Aitken Williams FW43 - 2020

A brit autóversenyző a Williams tartalékpilótája volt, amikor is lehetőséget kapott, hogy a szahíri nagydíjon egy verseny erejéig helyettesítse George Russellt, aki Lewis Hamilton helyére ugrott be a Mercedesnél. A sors furcsa fintorra, hogy pont az ő balesete indította el azt a láncreakciót, aminek következtében honfitársa lecsúszott élete első futamgyőzelméről a Mercedes-el.  Bár nem hiszem, hogy sokan a kardjukba dőltek volna amiatt, hogy nem adták ki Aitken Williamsét, de azért elég érdekes, hogy egy másik beugró autóját viszont legyártotta a Minichamps. Mondjuk a Fittipaldi név szerintem erősen közrejátszott ebben.

williamsfw43.jpg

Forrás: racingnews365.com

Carlos Sainz Renault R.S.17 - 2017

Aki teljessé akarja tenni a Carlos Sainz gyűjteményét, annak van egy rossz hírem. Furcsának tűnik, hogy manapság majd’ minden második versenyről kiadnak egy-egy autót, miközben Sainz 2017-es Renaultja meg valahogy kimaradt a szórásból. A spanyol versenyző idény közben igazolt át a Toro Rossotól a Renaulthoz, az alul teljesítő Jolyon Palmer helyére. Sainz csak négy versenyt futott a francia csapatnál abban az évben, de akkor sem értem, hogy nem fordult meg senkinek sem a fejében, hogy jó lenne Sainz Renaultját is kiadni? Főleg annak függvényében nem értem, hogy a spanyol helyére érkező Pierre Gasly autóját – aki szintén négy versenyt futott – viszont legyártotta a Minichamps.

renaultrs17sainz.jpg

Forrás: Motorsport.com

Cápauszonyos Ferrari F2008 – 2008

Nagyot ugrunk az időben és egy olyan esethez érkezünk, ami kissé kakukktojás több szempontból is. Az igaz, hogy több gyártó is kiadott Ferrari F2008-ast, de valahogy senki sem akarta megerőltetni magát, hogy a cápauszonyos verziót is legyártsák. Mondjuk ez nem teljesen igaz. A Red Line (Spark almárkája, Looksmart elődje - javítsatok ki, ha tévedek) állítólag adott ki pilótafigurás, cápauszonyos Ferrarit. Ám én 2011 óta még eladó darabot nem nagyon láttam belőle! Szóval ez kb.: olyan, mintha nem is létezne. Állítólag néha egy-egy darab feltűnik az Ebayen arany áron (értsd, 75 ezer forint felett), de hogy se a Looksmart, se annak idején a Hot Wheels nem foglalkozott vele, az azért fura.

ferrarif2008.jpg

Forrás: Eurosport.com

Cápauszonyos Toyota TF108 – 2008

Szintén zenész, attól eltekintve, hogy a Ferrarival ellentétben a cápauszonyos Toyotat tényleg senki nem adta ki. Pedig az ágaskodó paripásokkal szemben a japánok licensze felett kizárólag a Minichamps rendelkezett, de mégsem érezték fontosnak, hogy legyártsák ezt az autót. Ha azt tervezte valaki, hogy elkészíti a 2008-as brazil nagydíj utolsó körének a diorámáját az biztos csalódott lesz, hogy nem fog tudni egy autentikus Toyotat szerezni hozzá.

toyotatf108.jpg

Forrás: Alamy Stock Photo

Jacques Villeneuve Renault R24 – 2004

Mikor Jarno Trullit kitessékelték a Renault-tól nem kisebb nevet szerződtetek a helyére, mint az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuvet. A kanadai bár nem váltotta meg a világot azon a három futamon, amikor a Renault-val rajthoz állhatott és végül a következő évre sem marasztalták, de azért az egyszerűen érthetetlen, hogy ezt sem gyártotta le soha senki.

renaultr24.jpg

Forrás: Mark Gledhill 

A nem rozmárorrú Williams FW26 – 2004

Maradunk 2004-ben. A Williams abban az évben egy roppant szokatlan orrkúppal próbálkozott inkább kevesebb, mint több sikerrel. Miután nem váltotta be a koncepció a hozzá fűzött reményeket, a magyar nagydíjtól kezdve a brit csapat visszatért egy hagyományosabb orrkialakításhoz. Kétségtelen, hogy mára a rozmárorrú Williams egy igazán kuriózumnak számít, amit bármelyik gyűjtő szívesen lát a kollekciójában, de azért lehet némi hiányérzetünk is. A „normális” orrú FW26-ost nem adták ki. Ez már csak azért is különös, mert egy ilyen orrkúpú autó volt sokáig a Williams utolsó futamgyőztes autója. Továbbá csak mellékesen megjegyzem, hogy idényközben Marc Gené és Antônio Pizzonia is lehetőséget kapott a briteknél, de végül egyikőjük sem kapott saját modellautót.

williamsfw26.jpg

Forrás: MaxF1.net

Jaguar R3 – 2002

Most pedig következzen néhány igazi szívfájdalmam. Nagyon tetszenek a Jaguarok, de egyszerűen nem tudom kigyűjteni a Jaguar sort. Hogy miért? Mert a 2002-es Jaguar R2-est sosem gyártották le. Se a Hot Wheels, se a Minichamps és még azaz Altaya sem, akik több brazil pilótának is kiadták a pilótás autóját. Luciano Burti 2001-es Jaguarja kapható és 2002-ben is rajthoz állt a Jaguar színeiben, de sajnos a gyártónál ez a konstrukció nem került sorra. Nagy kár és nagy talány is egyben, hogy miért?

jaguar_r3.jpg

Forrás: Wikipedia

Bar 004 – 2002

Hogyan számol egy BAR gyűjtő? 1999, 2000, 2001, 2003, 2004 és 2005. Igen ennek is rejtélyes módon valamiért a 2002-es darabja nem került soha legyártásra. Én valami jogi-licensz dologra gondolok, hogy emiatt hiúsult meg, de totál érthetetlen, hogy miért maradt ki ez az autó. Főleg annak tükrében, hogy a Jaguaral ellentétben, a Minichamps végig birtokolta a csapat licenszét. Itt még a brazil kártya kijátszásában sem bízhatunk, hiszen a BAR 2002-es pilóta párosa Jacques Villeneuve és Olivier Panis volt. Amúgy Villeneuve már másodjára szerepel ezen a listán, véletlen lenne?

bar_004_villeneuve.jpg

Forrás: Wikipedia

Lola T97/30 – 1997

Jó ez egy kicsit rendhagyó példa, mert ez a csapat egy kört sem tett meg versenykörülmények között az 1997-es idényben. Sok csapat járt úgy, hogy idény előtt vagy közben bedobták a törülközőt, de valahogy a Lola mégis emlékezetes maradt. A kocsi elkészült, volt két szerződtetett versenyzőjük és az ausztrál nagydíjon ott is voltak, de annyira lassúnak bizonyultak, hogy nem tudták magukat kvalifikálni a versenyre. Aztán a csapat a következő brazil nagydíjra már el sem utazott és úgy döntöttek, hogy inkább visszalépnek. Amikor a Spark a sokadik érdektelen autót dobja piacra, akkor elgondolkodok, hogy ők vajon miért nem kerültek még célkeresztbe?

lola.jpg

Forrás: Pinterest

Footwork FA15 -1994

Kétségtelenül a legnagyobb szívfájdalmam, hogy ez az autó sosem jelent meg. Mint a Grand Prix 2 játék egykori szerelmese, kétségtelen hogy az egyik legvagányabb fényezésű autó a játékban a Footwork FA15-ös volt. Mikor elkezdtem gyűjteni, akkor a zászlómra többek között ennek az autónak a megszerzését tűztem ki, aztán csalódottan vettem tudomásul, hogy ilyen egyáltalán nem kapható. Tameo makett létezik, páran árulják is úgy, hogy összerakják, de hát elhihetitek, hogy azok csillagászati árba kerülnek. Spark, mire vársz még?!

footwork_fa15.jpg

Forrás: Motorsport Images

Minardi M194 – 1994

Egy fokkal kevésbé érzékeny, mégis eléggé komoly hiányzó a szintén 1994-es Minardi. Ahhoz kétség nem fér, hogy a kis olasz kiscsapat futott ennél szebb fényezéssel is, de aki az 1994-es szezon autóit szeretné kigyűjteni az biztos nem fog örülni annak, hogy a Footworkel együtt ez az autót sem jelent meg soha sem.

1994_05_spa_alboreto_1.jpg

Forrás: Minardi.it

Onyx ORE-1 – 1989

Ezt csak a poén kedvéért akartam beletenni a listába, hogy az Onyx sosem gyártotta le a névrokon csapat autóját, de amúgy utánanéztem és kiderült, hogy a Spark kiadta ezt az autót, hoppá.

onyx.jpg

Forrás: Pinterest

Egész sokáig visszapörgettem az idő kerekét és elérkeztünk ahhoz az időszakhoz, amikor már rengeteg kutyaütő csapat lepte el a Forma-1-et. Bár meglepő módon sok ilyet megszánt a Spark és legyártott (Coloni, Andrea Moda), de biztos vannak még itt is hiányosságok. Ha tovább mennék vissza az időben, akkor még biztos találnék néhány olyan példát, ami bekerülhetne ebbe a listába, de azt hiszem itt most megállnék.

Végszóként még hozzátenném azt, amire Tibi hívta fel a figyelmemet, hogy néha megesik az, hogy a gyártók terveznek valamit legyártani, de aztán a boltoktól kapott visszajelzéseket látva inkább visszakoznak, mert megesik, hogy olyan alacsony az érdeklődés, hogy nem éri meg nekik ezzel foglalkozni. Szóval érdemes ezt is figyelembe venni, de azért szerintem a fentebb említett autók nagy részét sokan szívesen látnánk.

Valamit kihagytam, vagy te is tudsz ilyenre példát? Írd meg kommentben! Addig is a legközelebbi viszontlátásra!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr4518261641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása