F1-es modelljeim

Matricázás – Renault R23

2024. február 11. - A Gyűjtő

A Renault R23-as felmatricázásával úgy voltam, mint macska a forró kásával. Sokáig kerülgettem, halogattam ennek az autónak a matricázását. Mondjuk emögött külsős tényezők is álltak, hiszen nagyon sokáig sehol sem lehetett kapni normális matricaszettet az R23-ashoz. Miután ez az akadály elhárult már csak magamat kellett győzködnöm, hogy vágjak bele. Nos, mint a mellékelt ábra mutatja erőt vettem magamon és megcsináltam, de szokás (?) szerint nem volt minden zökkenőmentes. A folytatásban elmesélem a Renault R23-as felmatricázásának történetét és próbálok hasznos tanácsokat adni azoknak, akik hasonlóban gondolkoznak.
renaultr23.jpg

Alonso legelső Renaultja, amivel élete első Forma-1-es győzelmét szerezte meg, méghozzá nem másutt, mint a Hungaroringen. Ez a verseny az egyik legemlékezetesebb magyar nagydíjként vonult be a történelemkönyvekbe. Baumgartner Zsolt ekkor mutatkozott be a Forma-1-ben, Mark Webber a Jaguarral erőn felül a harmadik helyre kvalifikálta magát és hát végül, de nem utolsó sorban Fernando Alonso beállította a legfiatalabb futamgyőztes rekordját.

A Renault R23-as természetesen az én gyűjteményemből sem hiányozhat. Viszont aki mostanság szeretné megvenni ezt az autót, méghozzá Alonsoval a volánja mögött, az igencsak kemény fába vágja bele a fejszéjét. Nincs túl nagy kínálat belőle, hiszen csak a Minichamps adta ki az R23-as versenyverzióját. Továbbá az sem könnyít a helyzeten, hogy évekkel ezelőtt, amikor vadásztam rá, már akkor sem volt túl sok a használtpiacon és ahogy néztem a helyzet azóta csak rosszabb lett. Trullis Renaultot még csak-csak lehet találni elfogadható áron, de Alonsosat már sokkal nehezebb. Az egyetlen tanácsom az, aki ilyen autót szeretne venni, hogy legyen türelmes. Nekem is sokáig kellett monitoroznom az Ebayt mire találtam egyet és mint kiderült az sem volt tökéletes állapotban, de erről majd később.

Szóval, miért is kellett magamat annyira noszogatnom, hogy vágjak bele? Bár, rengeteg matricázás van már a hátam mögött, de a francia csapat autóitól valahogy mindig is ódzkodtam. Az a baj a 2000-es évekbeli Renaultokkal, hogy túl sok az aerodinamikai elem rajtuk és olyan lehetetlen helyekre is feltettek szponzori matricákat, hogy komoly fejtörést okozna azoknak a leszedése és aztán a dohányreklámok felrakása is. Elég csak megnézni a 2006-os Renault. Egyszerűen azt sem tudom elképzelni, hogyan kezdenék hozzá. Szinte lehetetlen feladatnak tűnik a Team Spirit logók eltüntetése úgy, hogy a többi matrica vagy a festés ne sérüljön. Mivel a többi Alonsos autót sem könnyű fellelni a használtpiacon, ezért elég valószínűnek tartom, hogy sosem vágok bele pl.: a 2006-os projektbe. Amúgy, ahogy láttam nem is sokan próbálkoztak meg ezzel, ez is jól mutatja, hogy mennyire nehéz is ezt megcsinálni. Talán, majd ha a Spark megunja a 60-as 70-es évek elfeledett autóinak a tömeges kiadását és ráfordulnak a 2000-es évekre, akkor ezeket a Renaultokat is kiadják majd úgy, hogy fel lehessen őket matricázni. Na persze, most inkább kiveszem a kezem a biliből.

A 2003-as Renaultokat szerencsére úgy adták ki, hogy nincs rajtuk álcamatrica. Se Team Spirit, se Blue World. Ez máris óriásit könnyített a dolgokon, hiszen a matricák leszedése egy olyan dolog, ami óriási rizikóval jár. Viszont, mint írtam fentebb sokáig valamiért senki sem készített ehhez az autóhoz matrica szettet. Egyedül a Spotmodelnek volt egy Mild Sevenes matricakészlete ehhez az autóhoz, de azzal akadtak problémák. A matricalapon nem csak a feliratok voltak, hanem a háttérszínt is tartalmazták. Az ilyen matricákat nem ajánlom senkinek, mert végtelenük bénán néznek ki a kocsira feltéve. Akárhogy is igyekszünk a felrakott matrica mindig is ki fog lógni az autóról. Jobb esetben csak a kontúrja látszik, rosszabb esetben a háttér szín is elüthet attól, amilyen színű a kocsi. Végül, csak akadt valaki, aki elkezdett árulni az R23-ashoz egy normális (…) matricakészletet szóval már csak magamat kellett noszogatnom, hogy csináljam meg.

Minden matricázás előtt fontos előkészülni. Amikor alaposan megvizsgáltam az autót, akkor vettem észre az oldaldobozon egy hibát. Először azt hittem, hogy valami kosz és megpróbáltam lemosni, de valószínű inkább, hogy lekophatott a festék. Egy kicsit olyan, mintha valakinek a gumija megkoccolta volna oldalról az oldaldobozt, szóval ezt inkább egyfajta szexepilnek fogtam fel és nem foglalkoztam vele a továbbiakban.

A matricaszettet amikor a kezembe vettem, akkor elfogott a bizonytalanság. Persze megszoktam, hogy a legtöbb esetben nem adnak útmutatót, hogy melyik matrica hova való, de itt konkrétan teljesen tanácstalan voltam. Szerintem fél-egy órát csak azzal töltöttem, hogy keresgéltem képeket az autóról és azon agyaltam, hogy melyik matrica hova kerül majd fel. Ezt a munkafolyamatot nem érdemes kispórolni! Nagyon kellemetlen, amikor menet közben jön rá az ember, hogy valamit elnézett és nem a megfelelő matrica került a megfelelő helyre. Én most megkönnyíteném nektek a dolgot azzal, hogy feliratozom, hogy melyik matrica hova való:

renaultr23_jelmagyarazat.jpg

  • 1. Hátsószárny
  • 2. Oldaldoboz oldala
  • 3. Oldaldoboz teteje
  • 4. Motorborítás oldala
  • 5. Pilótafülke előtti rész
  • 6. Elsőszárny

Már az elején láttam, hogy ez is egy olyan szett lesz, aminek nincsenek kontúrjai, hanem magadnak kell méretre vágni a feliratokat. Nem a kedvenceim az ilyenek, de mivel túl sok alternatívám nem volt, ezért ezzel is meg kellett elégednem. Ráadásul ezek a matricaszettek sosem olyan jók, mint amiknek kontúrjai vannak. Jobban gyűrődnek, szakadnak és sokkal kevesebb ideig lehet csúsztatni őket az autón.

A hátsó szárnnyal kezdtem, ahol rögtön szembesültem az első problémával. A hátsó szárny leghátsó lapkájának a közepén ugyanis van egy kis aeroelem, ami elkerülte a figyelmemet. Emiatt a leáztatott matricát ketté kellett vágnom és újra ráillesztenem a szárnyra. Normál esetben lehet, hogy megpróbáltam volna matricalágyítóval valahogy rásimítani arra a kitülemkedésre, de mivel eléggé hozzáférhetetlen helyen volt, ezért csak így tudtam megoldani a dolgot.

Haladtam szépen sorban, elkezdtem az oldalát csinálni, majd következett az első szárny, amikor is olyan történt, amire még nem volt példa és azt hittem, hogy csak a legrosszabb rémálmaimban fordulhat csak elő. Belevágtam a matricába. Iszonyatosan ostoba és amatőr hiba és mivel az ilyen szetteknél nincs tartalék, így teljesen meg voltam lőve. A Mild Seven logó tetejét sikerült levágnom, ami miatt elég hülyén nézett ki a felhelyezett matrica. Talán, ha mutatok egy képet az akkori állapotról és nem mondom el, hogy mit keressetek, akkor 10-ből 9 ember észre se venné, hogy mi a hiba, de én tudok róla és zavart. Szerencsére temérdek kimaradt matricával rendelkezem és hamar megtaláltam a megoldást. Egy vodafone logó görbe csücskét vágtam le és azzal helyettesítettem be a hiányzó részt. Nagyon nehéz észrevenni a sufnitunningot rajta, mondhatni elégedett vagyok a hibajavítással.

Igazából a hátsószárny és a váratlan balesetet leszámítva a többi matrica felhelyezése nem volt vészes, de aztán eljött az ideje, hogy feltegyem az orrkúpra is szponzori feliratot. Mivel két antenna állta az utamat, ezért trükköznöm kellett. A Ferraris Marlboros matricázásaimból szerencsére már megvolt a bevált módszer rá, hogyan kell ezt megcsinálni. Alapos méregetések után egy tűvel kiszúrtam a két antenna helyét a matricán és úgy helyeztem fel az orra. Ez így leírva nagyon egyszerűnek hangzik, de igazából nagyon pepecselős. Nagyon alaposan kell kimérni a dolgokat, mert ha elhibázzuk a lyukakat, akkor mehet az egész matrica a szemétbe és mivel tartalékunk nincs, ezért itt nem fér bele a hibázás lehetősége. Na, de hiába lyukasztottam ki a matricákat, egyszerűen sehogy nem találtam bele a lyukakba. Óriási kínlódás volt az egész mire sikerült. Aztán a pilótafülke előtt is volt egy aero elem, amire rá kellett volna hajtogatni valahogy a Mild Seven logót. Hát ez sehogy sem akart sikerülni, ezért középen elvágtam és körbefutattam az kitülemkedésen a matricát. Megjegyzem, nem nagy élmény pár milliméteres matricáknál ilyenekkel kínlódni.

Egy szó, mint száz ez a matricázás kicsit próbára tette a türelmemet, a kitartásomat, az idegeimet és a probléma megoldó képességemet, de végül úgy hiszem, hogy az eredmény jó lett. Megérte megcsinálni, hiszen most már nem érzem olyan csupasznak ezt az autót, mint előtte. Viszont továbbra is tartom magam ahhoz, hogy valószínűleg több Renault nem fogok felmatricázni. Ha mégis meggondolnám magamat, akkor arról tudni fogtok.

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr4218323601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása