F1-es modelljeim

Gyűjtők – Ivo Beuken

2025. május 08. - A Gyűjtő

Újabb résszel bővül a sorozatom, amelyben hozzám hasonló gyűjtőket interjúvolok meg. Ezúttal nemzetközi vizekre evezünk, hiszen egy holland úriember lesz ennek a bejegyzésnek a főszereplője, aki modellautós webshopja mellett egy óriási gyűjteményt is magáénak tudhat.

ivo.jpg

Sok jó webshop létezik az interneten, viszont a legtöbb csak az újdonságokat kínálja. Persze ott vannak az adás-vételi oldalak, ahol a régi kiadásokat is meg lehet találni, de számomra mindig nagyobb biztonságot jelent egy webshopból vásárolni. Ivo boltja ezért is különleges, mert az aktuális megjelenéseken kívül a régebbi kiadások eladásával is foglalkozik. A Little Wheels átmeneti szünetelésével egyértelműen az ő webshopja rendelkezik a legnagyobb használt modellautós árukészlettel. Rengeteg 90-es 2000-es évekbeli Minichamps autó van a kínálatában, de emellett több igazi ritkaságnak számító Romu modellt is árul, amelyeket kizárólag csak Japánban forgalmaznak.

A gyűjteménye pedig… Nehéz szavakat találni rá. Sajnos nem volt módomban személyesen is megnézni, de szerettem volna megmutatni nektek és bemutatni azt, akié ez a kollekció. Mint a legtöbb gyűjtőt, Ivót is egy vásárlás során ismertem meg – egy kisebb probléma adódott egy Alesi-modellnél, ami miatt felvettem vele a kapcsolatot. Ő nagyon korrekten és profin kezelte a helyzetet, és végül beszélgetni kezdtünk a modellautó gyűjtésről. Kiderült, hogy egy húron pendülünk, jó viszony alakult ki közöttünk, és a mai napig tartjuk a kapcsolatot.

Gondoltad volna, hogy egy panaszkodó vásárló egyszer majd interjút fog készíteni veled? 😄

Hehe, jó kérdés így kezdésnek. Mindenekelőtt gyűjtő vagyok, és csak másodsorban kereskedő, emiatt pedig teljesen megértem a vásárlók elvárásait. Minőséget akarnak, jó ár-érték arányban. Kereskedőként igyekszem úgy kommunikálni velük, ahogyan én is elvárnám azt, ha a másik oldalon lennék. Ez akkor működik igazán jól, ha valóban megfelelő megoldásokat tudsz kínálni. Néha egy-egy vásárlás során elindul a beszélgetés köztem és a vevő között a gyűjtésről, ezekből pedig időnként barátságok is születnek. Ez egy igazán jó érzés.

Ez jó hallani. Térjünk rá a webshopodra! A gyűjteményed mellett – ahogy említettem – üzemeltetsz egy webshopot is: https://www.yuui.nl/en. Mikor indítottad el?

2013-ban.

Az már elég rég volt! Itt Magyarországon – de másutt is – gyakran hiányolom a valódi boltokat, ahol személyesen is meg lehet nézni a modelleket. Gondolkodtál már valaha azon, hogy fizikai boltot nyiss?

Nem, mivel a webshopot csak másodállásban csinálom. Nem engedhetem meg magamnak, hogy fizikai üzletet nyissak – teljesen más költségekkel járna, és a nyitvatartás is egészen más lenne. Van egy főállásom, amit nem szeretnék feladni csak azért, hogy modellboltot nyissak. Egyetértek veled, hogy a fizikai boltoknak nem szabadna eltűnniük. Ha egy új városban vagyok, én is szeretek személyesen benézni a helyi kínálatba, hátha megtalálom azt a modellt, amit már régóta keresek…

Teljesen érthető. Mikor és hogyan kezdődött a Forma–1 iránti szenvedélyed? Hollandia több F1-es pilótát adott a világnak, mint Magyarország. Volt esetleg egy honfitárs versenyző, akinek drukkoltál, vagy inkább valaki más gyakorolt rád nagy hatást?

A Forma–1 iránti szenvedélyem 1991-ben kezdődött. Tévét néztem, és egyszer csak feltűnt egy fickó, aki elképesztő módon vezette a McLarent – ő volt Ayrton Senna, aki végül abban az évben világbajnok is lett. Attól a pillanattól kezdve ő lett az én hősöm. Az 1992-es szezon viszont nehéz volt számomra, de reménykedtem, hogy az 1993-as és az 1994-es év jobb lesz. Aztán sajnos tudjuk, hogyan ért véget az ő története…

Amúgy nagyon szerettem a barátaimmal PC-n játszani a Microprose Grand Prix-al, ahol egymás köridejeit próbáltuk megdönteni.

Ó, igen, a Grand Prix 2 nekem is az egyik nagy kedvencem volt gyerekkoromban! De térjünk vissza a fő témához: mikor kezdtél el Forma–1-es modelleket gyűjteni?

1991–1992 körül kezdtem el gyűjteni, kezdetben 1:20-as Tamiya modelleket, amiket saját kezűleg raktam össze. Maga az összeszerelés nagyon tetszett, viszont a festést és a matricázást már kevésbé élveztem – különösen a Goodyear abroncs matricákról vannak rossz emlékeim, amik állandóan felpöndörödtek. A másik ok, ami miatt abbahagytam, hogy nagyjából 25 különböző autó után már nem találtam újabb modelleket a környékbeli boltokban.

whatsapp_image_2025-04-19_at_21_15_09_0747cd76.jpg

Később egy aacheni börzén jártam Németországban, ahol végül nem egy újabb Tamiya modellt, hanem két 1:43-as modellt vettem: az egyik egy 1993-as McLaren volt, a másik pedig egy 1994-es Williams – természetesen mindkettő Ayrton Senna autója volt. Ezután azt a célt tűztem ki magam elé, hogy megszerzem az 1994-es szezon összes autóját. Végül Minichamps és Onyx modellekel ez sikerült is – ekkor született meg az új hobbim.

Szóval az 1:43 a fő csapásirány, de kezdetben voltak 1:20-as makettjeid is. Van esetleg valamilyen más méretarányú autó a gyűjteményedben?

Nincs. Gyerekként nem volt se pénzem, se helyem ahhoz, hogy 1:18-as modelleket gyűjtsek. Most pedig túl sok 1:43-as autóm van, ezért nincs helyem. Az 1:64-es méretarány sosem vonzott igazán. Az 1:12-es modellek pedig bár tetszenek, de jobban örülök tizenöt 1:43-asnak, mint egyetlen 1:12-esnek.

A fotók alapján rengeteg modelled van – de tudod pontosan, hogy mennyi?

Nem, és ez azért elég ciki, nem igaz? Épp most dolgozom az F1-es adatbázisom újraépítésén – itt ti is megnézhetitek:

https://f1models.site/F1database/index.php

Ha elkészül, végre fel tudom majd vinni, hogy pontosan mely modellek vannak meg. Tippem szerint valahol 1000 és 2000 között lehet a darabszám.

Az szép! Rengeteg ritkaság található meg nálad, amiért más gyűjtők bármit megadnának. Hihetetlen, de még 1987-es Minardi-d is van. Nagyon irigy is vagyok rád emiatt! 😄 Van olyan, ami abszolút a kedvenced?

Különbséget tennék a legritkább és a legkedvesebb modellek között. A legritkább darabjaim közé két Schumacher-modellt sorolnék: az 1995-ös Benettont (GP France, MSC#17) márványtalppal, és az 1992-es Benettont versenypályás papírdobozzal. Az utóbbiról mesélnék is egy rövid sztorit: mindössze 5 német márkáért vettem Németországban, mivel nem volt licenszelve, így nem is került hivatalosan forgalomba. Később viszont megjelent a Michael Schumacher Collection (#1) részeként – más kartonbetéttel.

A két legkedvesebb modellem:

  1. Az 1991-es Team Modena 291 Lamborghini – egy gyönyörű metálkék autó.
  2. Az Andrea Moda S921 – egy fekete paripa, ami inkább téglaként mozgott a pályán, viszont Andrea Sassetti csapatfőnök története igazán izgalmassá teszi ezt a csapatot.

Igen, ezek tényleg különleges modellek, bárki örülne nekik. Van olyan, amit régóta szeretnél, de még nincs meg?

Most épp a Senna-korszakra koncentrálok: A Spark Senna modelljeit szeretném megszerezni az 1984–1994 közötti időszakból 1:43-as méretarányban. Nagyon szeretném megkaparintani Gregor Foitek és Roberto Moreno Eurobrun autóit, amiket a Raceland adott ki. Ha valakinek megvannak ezek, és eladná vagy szívesen elcserélné velem valamire a boltom kínálatából, akkor kérem írjon az info@yuui.nl címre 😊

Az örök kérdés: Minichamps vagy Spark? Neked van egyértelmű kedvenced? Mi alapján döntesz, ha mindkét gyártó kínálja ugyanazt a modellautót?

Minichamps-szel kezdtem, és sokáig csak azt gyűjtöttem. Mostanában viszont kevesebb klasszikus F1-es autót adnak ki, ezért egyre inkább a Spark modelljei felé fordultam. Nincs igazán kedvencem – az árak hasonlóak, néha a Spark szebb, máskor meg a Minichamps.

Boltvezetőként viszont azt tapasztalom, hogy a Minichamps-től jóval több sérült modell érkezik, mint a Sparktól – ebből a szempontból tehát nálam a Spark a nyerő.

Gyűjtőként viszont jobban szeretem a Minichamps dobozait: három oldalról átlátszóak és könnyen egymásra lehet őket pakolni.

És még egy klasszikus kérdés: a család, a párod, a barátaid hogyan viszonyulnak a hobbidhoz? Támogatták a szenvedélyedet, vagy furcsán néznek rád?

A Forma–1-rajongó barátaim sokkal inkább értékelik ezt a hobbimat, mint a családom. Ők jobban örülnének, ha abbahagynám a gyűjtést és a webshopot, hogy több időt tudjak velük együtt tölteni. Ráadásul a bolt és a gyűjtőszoba is elég sok helyet foglal a lakásban – ennek sem örülnek túlságosan.

Gondoltál már arra, hogy kiállítást rendezz a gyűjteményedből?

Nem, de akik személyesen jönnek átvenni a rendelésüket, azok beleshetnek a gyűjteményembe – egy része ugyanis ki van állítva.

Nálunk a minőségi Forma-1-es autók gyűjtése még a szubkultúrán belül is egy szűk szubkultúrának számít. Mi a helyzet Hollandiában? Nagyobb lett a Forma-1-es láz nálatok Max Verstappen feltünésével? Ráadásul ő nem csak egy sima versenyző, hanem a sportág többszörös világbajnoka.

1994-ben, amikor Jos Verstappen bekerült a Forma–1-be, volt némi érdeklődés Hollandiában, de az igazi áttörés Max bemutatkozásával jött el 2015-ben, majd 2016-ban már meg is nyerte az első versenyét. Na, akkor robbant be igazán a sportág népszerűsége.

Viszont a Minichamps – kisebb mértékben a Spark is – az utóbbi években túl sokféle Verstappen-modellt adott ki. A Minichamps például gyakorlatilag az összes futamgyőztes autóját megjelentette. A 2023-as év ebből a szempontból már nevetséges volt, hiszen Max szinte minden versenyt megnyert, a gyűjtők pedig egyszerűen nem tudtak lépést tartani ezzel. Sokan inkább úgy döntöttek, hogy szezononként csak 1-2 modellt vesznek meg.

Ennek hatására többen abba is hagyták a hobbit és eladták a gyűjteményüket különböző piactereken – ami végső soron az árak csökkenéséhez vezetett.

whatsapp_image_2025-04-16_at_12_21_55_183c9ade.jpg

Vannak más magyar vásárlóid is rajtam kívül?

Adatvédelmi okokból nem nevezhetek meg senkit, de lehet, hogy Gábor, Csaba, Tamás vagy Zsolt, ha olvassák majd a blogodat, akkor magukra ismernek. Ezúton is köszönöm nekik – és minden magyar látogatónak!

Zárásként van még valami, amit üzennél a többi gyűjtőnek?

A modellgyűjtés legyen szórakozás, ne megszállottság. Ne fizess érte nevetséges összegeket – várj türelemmel. Ha eljön a megfelelő pillanat, akkor cselekedj. És ami talán a legfontosabb: ez egy olyan hobbi, amit bármikor szüneteltethetsz vagy akár abba is hagyhatsz. Ne felejtsd el a barátaidat és a családodat – ők sokkal fontosabbak, mint ezek az apró tárgyak.

Ismerd meg a világot – vagy akár a saját országodat – mielőtt túl késő lenne. Nekem szerencsém volt: 1988-ban jártam először Magyarországon a szüleimmel, 2007-ben munkából adódóan, és most idén augusztusban visszatérek – ezúttal a gyerekeimmel és a feleségemmel. Gyönyörű országotok van. Gyerekként lenyűgöztek a Duna-hidak, a Parlament, a nyári idő és a barátságos emberek.

Ha egyszer ti is eljuttok Hollandiába – ahogyan Kiprich József vagy Dzsudzsák Balázs is – remélem, nektek is olyan pozitív élményetek lesz, mint nekem volt nálatok.

Minden jót kívánok a blog olvasóinak!

---

Még egyszer, nagyon szépen köszönöm Ivonak az interjút és további sok sikert kívánok neki a webshophoz és a gyűjtéshez is. Nem volt egy rövid interjú, de aki kitartott azt most megjutalmazzuk. Ivo felajánlotta, hogy 2 hétig a magyar vásárlóknak elengedi a postaköltséget (ami legalább 20 euro, szóval nem kevés!), ha a webshopjából rendeltek. Mit kell ehhez tennetek?

  • Legalább 50 euro értékben adjatok le rendelést a https://www.yuui.nl/en oldalon
  • Fizessétek ki a rendelés összegét
  • Utána Ivo visszautalja nektek a postaköltséget
  • Örüljetek az új modellautóknak

 

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr10018838956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása