Számtalan gyártó készít(ett) F1-es modelleket, ebben a sorozatban pedig szeretnék egy kis ismertetővel szolgálni, hogy melyikről mit is érdemes tudni. Viszont elsősorban csak azokat a gyártókat szeretném górcső alá venni, amelyeknek a modelljeihez – legalább egyhez – volt már személyesen is szerencsém. Első körben egy régi ismerőssel az Onyx-al szeretném kezdeni.
Amikor elkezdtem gyűjteni a modelleket még nagyon nem érdekelt engem, hogy milyen márkák vannak. Aztán, ahogy egyre több kisautó került hozzám, különböző gyártóktól, úgy nagyobb rálátásom lett, hogy bizony vannak minőségbeli különbségek. Ahogy sok minden másnál – mint mondjuk ruhák – úgy itt is vannak olcsók, de gyenge kivitelezésűek és drága minőségi darabok és persze megvan az ezek közti átmenet is, amik elérhető áron, elfogadható minőséget képviselnek. Amikor elkezdtem írni ezt a bejegyzést még úgy volt, hogy egyetlen egy nagy cikkbe sűrítem az egészet, aztán rá kellett döbbennem, hogy ez így nagyon hosszú lenne, így több részre osztottam gyártók szerint. Az első részben a sokak által jól ismert portugál gyártóval, az Onyx-al szeretném kezdeni.
Az Onyx egy portugál cég volt, akik nem Kínában, hanem még Európában rakatták össze a modelljeiket. Az 1980-as évek végétől egészen az 1997-es szezonig adtak ki rengeteg F1-es modellt.
Kétféle dobozban adták ki modelljeiket. A korai autóikat a papírdobozban dobták piacra, később a minőségileg is jobb modelljeiket, a Quartzo-hoz nagyon hasonló négyszögletes műanyag plexiben árulták. Első kiadásaik eléggé gyenge minőségű próbálkozások voltak. A legtöbb autó kivitelezése elnagyolt volt, a méretarányok sem stimmeltek, és ami számomra abszolút főbűnnek számított, hogy nem raktak visszapillantó tükröket a modellekre. Ám az idő előrehaladtával nagyjából korrigálták ezeket a hibákat és egyre színvonalasabb autókat adtak ki. 1997-ben viszont valószínűleg licenszelési problémák miatt véget ért a pályafutásuk és nem adtak ki több modellt.
Előnyök: Általában olcsón hozzájuk lehet jutni. Emellett sok F1-es modellt (főleg a 90-es évek elejéről) csak ők adtak ki, de sok modellnél jelenthet az Onyx olcsó alternatívát.
Hátrányok: Gyenge minőség, mint említettem az első kiadásaik elég amatőrre sikeredtek, de a későbbieknél is van kivetni való, mint mondjuk a pilóta sisakok kialakítása vagy a rossz minőségű gumiabroncsok.
+1: Az Onyx nem adta ki, az 1989 és 1990 között vitézkedő Onyx Grand Prix autóját modellben. Kérem szépen, hát ez micsoda kihagyott ziccer!
Az Onyx Grand Prix versenyautója
Ár összehasonlítás:
Fontos! Ezek az árak mindössze a szemléltetést szolgálják és a nagy átlagot (Ebay) veszik alapul. Természetesen egy-egy gyártótól biztos lehet olcsóbban vagy drágábban is beszerezni modelleket, ezek az összegek nem feltétlenül relevánsak!
Ferrari 412T1 (1994)
Onyx– 4 ezer forint
Altaya – 5 ezer forint
Hot Wheels – 7 ezer forint
Minichamps – 8 ezer forint
Williams FW12 (1988)
Onyx– 7 ezer forint
Spark – 15 ezer forint
A végére pedig egy igazán szélsőséges példa:
Footwork FA13 (1992)
Onyx– 3 ezer forint
Spark – 30 ezer forint
Nos, ennyi lett volna az első rész. Ha pontatlanságot véltetek felfedezni vagy kihagytam volna valami érdekességet a felsorolt gyártóval kapcsolatban, akkor ne tartsátok magatokban, írjátok le a komment mezőben. Hamarosan pedig újabb résszel jelentkezem!
Még alig indult el a blogom, de máris az a megtiszteltetés ért, hogy kikerült "Az első modellautóm" című bejegyzésem az Index2 címlapjára. Nem számítottam rá, de nagyon örülök neki. Továbbá nagy örömömre szolgál, hogy ilyen sokan olvastátok a bejegyzéseimet, például az előbb említett cikkemet több, mint 1000-en. Köszönöm, és remélem továbbra is követitek majd a blogomat.
Végezetül pedig annyit szeretnék még megjegyezni, hogy egyenlőre úgy néz ki, hogy péntekenként fognak majd érkezni az új bejegyzések.