Volt már bejegyzésem arról, hogyan matricáztam fel egy modellautót, de abban csak nagy vonalakban írtam le, hogyan is zajlik egy ilyen munkafolyamat. Most viszont szeretnélek titeket a színfalak mögé invitálni és beavatni a matricázás rejtelmeibe. Ehhez szeretnék most egy kis segítséget nyújtani és tanácsokkal szolgálni, ami remélhetőleg hasznos lesz kezdőknek és haladóknak egyaránt. Sorozatom első részében azt vesszük sorra, hogy milyen segédeszközökre lesz szükségünk, hogy sikeresen felmatricázhassuk modellautónkat.
Előtte viszont járjuk kicsit körbe a matricázás témáját.
Mi szükség van a modellek matricázására? Miért nem jó gyári állapotában meghagyni úgy, ahogy van? A kérdés jogos, a válasz pedig egyszerű. Sajnos a dohányreklámok tiltása nem csak a Forma 1-es csapatokat sújtotta, hanem a modellek gyártóit, így a gyűjtőket is. Valamiért nem lehetett dohányreklámokkal ellátott modellautókat forgalomba bocsájtani, csak azzal a matricázással, amit az autók, azokon a nagydíjakon viseltek, amiken a tiltás érvényben volt. Persze akadnak kivételek és vannak gyárilag matricázott modellek, amiket horribilis áron lehet beszerezni. Mit tehet a gyűjtő? Hagyja úgy, ahogy van. Esetleg óriási beruházással megszerez egy imént említett kiadású modellt esetleg egy olyan embertől szerzi be, aki házilag megcsinálta (ezeknek a minősége nagyon rapszodikus!), vagy megcsinálja saját magának. Én utóbbiak csoportjába tartozom – bár tény, hogy van néhány olyan autóm, amit nem én matricáztam fel.
Milyen segédeszközökre lesz szükségünk?
Először is leszögezném, hogy ezek szigorúan az én javasolt módszereim és eszközeim, ahány ember annyi szokás. Valaki megoldja egy csésze vízzel és egy csipesszel, más meg egy egész műhelyet tart fenn erre a célra. Szóval, amit írok az nem ez a modellezők szent írása. Nekem is ki kellett tapasztalnom a dolgokat, de sok modellező ismerősöm is segített tanácsaival és ezeket a tapasztalatokat szeretném továbbadni nektek. Tehát, a következő segédeszközökre lesz szükségünk:
- műszaki csipesz
- Szike vagy nagyon vékony pengéjű kés
- Kis tálka,
- Vékony tű
- Fogpiszkáló
- Kis olló
- Vékony fejű ecset
- Fültisztító pálcika
- Matrica lágyító
- Matrica feszítő
- Acetonmentes körömlakklemosó
Műszaki csipesz:
Ezzel teszem bele a körbevágott matricát a vízbe és ezzel szoktam a matrica szélét megfogni, lehúzni a hordozó rétegről és rátenni a modell olyan részeire, ahova nem fér oda a kezem. Érdemes olyan csipeszt használni, aminek jó a fogása, kis dolgokat is stabilan meg lehet fogni vele.
Szike:
Egyes matricák pozicionálásához segít, de inkább a matrica leszedésénél szoktam használni, amikor kifejezetten csak egy matricát kellene eltávolítanom, de az a többivel egyben van, így finoman körbe vágom a leszedendő részt az autón, hogy a többi matricát ne vigye magával, amikor leszedem.
Kis tálka:
Ebben tároljuk a meleg vizet, amibe a matricákat tesszük, hogy a hordozó rétegről lecsúsztatva feltehessük a kocsira. Amúgy ez bármilyen edény lehet (kávéscsésze, kisebb pohár), a lényeg, hogy praktikus legyen, ne legyen nehéz beletenni és kivenni belőle a matricát.
Vékony tű:
Felhólyagosodott matricák elsimításánál tesz jó szolgálatot, de én a legtöbbször a matricák pozicionálására és leszedésére használom.
Fogpiszkáló:
Matricák pontos helyére csúsztatására kiváló. Érdemes az egyik végét a kis ollóval elvágni, hogy tompa legyen. Ezzel a végével könnyebb az olyan elérhetetlen helyekhez odailleszteni a matricát, ahova a fülpiszkáló pálcika már nem fér be.
Kis olló:
Ezzel vágjuk körbe a matricákat, de akadnak olyan nem várt esetek is, amikor jól jön, ha vágni kell valamit.
Ecset:
A vékony fejű ecsetet a matrica felszedésénél a forró víz felkenésére használom, matricázásnál a matricafeszítő felviteléhez. A vastagabb ecsetet a modell portalanítására használom. Érdemes, mert a poros-piszkos felületre nem fekszik fel jól a matrica.
Fültisztító pálcika:
A legsokoldalúbb eszközünk. Egyrészt felszívja a fölösleges vizet az elhelyezett matricáról, pozicionálhatunk vele és a domborulatokhoz simításhoz is tökéletes. Nem kell feltétlenül a legdrágábbat venni, de érdemes olyat, ami annyira nem szöszösödik.
Matricalágyító:
Én a képen látható, Revell márkájú matricalágyítót használom, tökéletesen meg is vagyok vele elégedve. Ezt két dologra szoktam használni. Az egyik amikor felválik egy régi matrica és megpróbálom visszatenni a helyére. A másik funkciója, amikor matricázunk és olyan hajlatokba kell tenni a matricát, ahova az Isten szerelméért sem hajlandó besimulni a matrica.
Matrica feszítő:
Biztos van más gyártónak is ilyen szere, de én a Humbrol Decalfix-et használom. Ez a folyadék arra szolgál, hogy a már elhelyezett matrica ráfeszüljön a felületre így annak élettartamát is jobban megnövelve, mintha csak szimplán ráhelyeznénk a vizes matricát.
Acetonmentes körömlakklemosó:
Kicsit fura lehet ennek a szernek a helye a listán, de higgyétek el annál hasznosabb. A matricák eltüntetésénél játszik fontos szerepet. Én az Eszter márkára esküszöm, ami elég sok boltban kapható. Ezt még Pista modellező barátom ajánlotta és jobban bejött, mint egy másik fajta (bocsánat nem emlékszem a nevére), amivel majdnem teljesen hazavágtam egy Ferrari-t.
Immáron minden eszközünk megvan arra, hogy belefoghassunk egy matricázásba. Előtte viszont még van még egy dolog, amivel tisztába kell lennie mindenkinek, aki ilyenre adja a fejét. A következő héten arról lesz szó, hogy hogyan kell a fölösleges matricákat eltávolítani az modellautóról.