Ellentmondásos lehet sokak számára, hogy ha matricázni akarunk, akkor miért kell tudnunk azt is, hogyan kell eltávolítani azokat az autóról? Sajnos a modellgyártók egyáltalán nem úgy készítették el a modelljeiket, hogy a gyűjtők maguknak könnyedén felmatricázhassák. Persze, vannak kivételek és mostanság egyre több olyan modellt dobnak ki a piacra, ami matricázásra kész állapotban van, de a legtöbb esetben még nekünk kell előkészítenünk a modelleket és leszedni a dohányreklámokat helyettesítő matricákat. Tehát folytassuk a következő lépéssel, azzal hogy hogyan távolíthatjuk el a fölösleges matricákat.
Első körben pár dolgot meg kell vizsgálnunk. Mennyire öreg a matrica? Hol van rajta az autón? Másik matrica van alatta vagy a festék/műanyag? Ezek mind égető kérdések mielőtt nekivágunk eltávolítani a matricákat.
Mindenek előtt azért gyorsan megjegyezném, hogy ha valaki kezdő ebben az egészben, akkor válasszon egy egyszerűbben matricázható, olcsóbb autót (mondjuk egy Onyx-ot). Mondjuk egy 80-as évek végit vagy egy 90-es évek elejit, mert azok még viszonylag egyszerű formájúak voltak, nincsen rajtuk kismilliónyi aerodinamikai elem. Azért is érdemes először egy olcsó modellel kezdeni, mert ha egy 17 ezres Lotus 98T-t barmol szét az ember, az sokkal jobban megtudja emelni a vérnyomást, mint egy 2-3 ezer forintos Onyx-os Ferrari. Szóval csak kicsiben először. Az egyszerűség kedvéért nehézségi szintekre bontottam, hogy milyen esetekkel találkozhatunk és azokat, hogyan és milyen segédeszközökkel oldjuk meg.
Jacques Villeneuve BAR 02-ese
Kezdő szint - A forró víz csodákra képes
A legegyszerűbb eset, amikor régi, egyedülálló matricát kell eltávolítani egy olyan felületről, ami alatt nincs matrica csak a kocsi fém teste vagy a szárnyak műanyag részei. Ilyenkor célszerű forró vizet használni. Egy csészébe forralt vizet engedünk és egy ecsettel elkezdjük kenegetni a matricát. Egy idő után ha óvatosan megkaparjuk a szélét a csipesszel, akkor fel fog válni a modelltől. Ekkor érdemes még kenegetni egy kicsit, hogy alá is beszivárogjon a víz, ami után játszi könnyedséggel lehúzhatjuk. Ennél a módszernél leginkább csak türelemre van szüksége az embernek. Nos, ez lett volna a legegyszerűbb eset, ennél már csak sokkal rosszabbak jönnek.
A Ferrari 412T2-esnél a forró vizes megoldást használtam
Közepes szint - Acetonmentes körömlakklemosó
Tegyük fel, hogy olyan matricát kell eltávolítanunk, ami úgymond ideális helyen, de jó állapotban van és kenegethetnénk napestig forró vízzel akkor sem válna fel. Ilyenkor jön az acetonmentes körömlakklemosó barátunk. Ezzel viszont nagyon óvatosan kell bánnunk! Amellett, hogy feloldja a matricát, az alatta lévő festékben is kárt tud tenni. Én úgy szoktam használni, hogy egy megüresedett szemcseppes üvegbe teszek körömlakklemosót és abból csepegtettek párat a fültisztító pálcikára. Nem kell sajnálni, az ilyen eljárásnál sok fültisztító pálcika el lesz használva. Én először végignyomogatom a matricán a körömlakklemosós pálcika fejét, majd várok egy kicsit, hogy kezdjen el dolgozni a vegyszer, majd egy másik lemosóval áztatott pálcika fejjel elkezdem nagyon óvatosan simogatni. A matrica először elkezd elmosódni, majd szépen lassan feloldódik és töröljük fel, mintha csak valami kosz lenne. Törekedjünk arra, hogy minél kevesebb maszatolással leszedjük a matricát. Emlékezzen mindenki, hogy minél többet és minél tovább használja a körömlakklemosót, annál inkább fogja roncsolni az alatta lévő festék réteget!
Szemcseppes üvegből gyerekjáték az adagolás
Nehéz szint - Szike és tű
Sok autónál úgy oldják meg gyárilag, hogy nem egyesével teszik fel a matricákat, hanem több szponzor matrica is összefügg egymással. Ilyenkor nem érdemes forróvizet használni, mert akkor a többit is felhozza, ahogy a körömlakklemosó sem játszik, mert nincs olyan vékony fültisztítópálcika, amivel ne tennénk kárt a körülötte lévő másik matricákban. Ilyenkor jön a szike, amivel nagyon óvatosan körbevágjuk az eltávolítandó matricát. Ha szerencsénk van nem kell mind a négy oldalát. A lényeg itt, hogy arra figyeljünk, hogy ne nyomjuk túl erősen a szikét, mert nyomott hagyhat a modellen. Ezután egy nagyon vékony tű segítségével próbáljuk meg a szélénél alányúlni és szépen a apránként felkaparni a matricát. Használhatunk erre fogpiszkálót is, de én inkább a tűt ajánlom. Ha szerencsénk van, akkor egyben lejön, ha kevésbé akkor darabokban lepattogzódik. Ehhez a módszerhez tapasztalat, türelem, kézügyesség és precizitás szükséges.
Brutálisan nehéz szint - Matricáról leszedni, matricát.
Végezetül pedig jöjjön a legrosszabb forgatókönyv. Ha az eltávolítandó matricánk alatt matrica van. Ez bizony nem más, mint jó öreg indián barátunk: Szopacs. Ha hátsó szárnyról van szó, akkor érdemes olyan színű matricát beszerezni, amit felszedtünk és azzal újramatricázni azt a részt. Mondjuk egy Marlboro feliratot szedtünk le a hátsó szárnyról a matricával/festékkel együtt, akkor egy fehér matrica alap nyújthat nekünk segítséget a helyreállításhoz. Viszont ha motorborításon vagy az orrnál ez a helyzet, akkor az nagyon nagy szívás, mert azt nehezen pótolhatjuk matricával. Ilyenkor nagyon óvatosan megpróbálhatjuk a körömlakk lemosóval ecsetelve eltüntetni a felső matrica réteget, de ehhez nem csak ügyesség, de baromi sok szerencse is kell, hogy az alsó réteg meg ne sérüljön. Általában ez még nekem sem nagyon szokott összejönni.
Szemléltetés
Rátaláltam egy nagyon ügyes brazil srác Youtube csatornájára, aki Altaya-s modelleket matricázz fel. Most az ő videói közül szeretnék megmutatni nektek kettőt. Az egyikben banánolajat (hogy honnan lehet beszerezni olyat fogalmam sincs) használ a matricák feloldásához, ami nagyon hasonlít ahhoz az eljáráshoz, amit a körömlakk lemosóval kell végeznünk.
A másik videójában pedig fogpiszkálóval szedi fel a matricát.
A mai bejegyzésben rálátást kaphattatok arra, hogyan távolítsuk el a fölösleges matricákat. Nem győzöm ezerszer kihangsúlyozni, hogy előbb egy kevésbé értékesebb modellen próbálkozzunk és csak ha már van elég tapasztaltunk, akkor térjünk át a számunkra értékes darabokra. Jövő héten pedig feltesszük az i-re a pontot, azaz arról lesz szó, hogy hogyan matricázzuk fel a modellautónkat.