F1-es modelljeim

Matricázás – Zakspeed 841

2020. július 10. - A Gyűjtő

Honnan jött az ötlet, hogy szerezzek magamnak egy Zakspeed-et?  Nem egy ismert csapatról van szó, és nem is láthattam őket élőben versenyezni. A történet röviden az, hogy gyerekkoromban gyűjtöttem az F1-es pannini matricákat és ott találkoztam először a Zakspeed autójával, ami nagyon megtetszett. Olyannyira, hogy felnőtt koromban sem felejtettem el, hogy volt egy különleges piros-fehér autó, amin West feliratok voltak. Amikor elkezdtem modelleket gyűjteni, már akkor eltökéltem, hogy egyszer beszerezzem valamelyik autójukat, de sokáig senki nem adott ki Zakspeed-es Forma-1-es versenyautót. Aztán megjelent a Spark, a kis csapatok Robin Hood-jaként, akik ezt a csapatot is felemelték.

zakspeed841.jpg

Sok mindenkinek, főleg a fiatalabb korosztálynak nem mondhat semmit ez a csapat. Így jobb ha lefektetünk néhány információt és tényt a csapatról:

  • A Zakspeed Forma-1-es csapatnak semmi köze nincs a mostani McLaren vezér Zak Brown-hoz. A csapatot Erich Zakowski alapította.
  • 1985 és 1989 között voltak jelen a Forma-1-ben, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Azért nem egy Coloni szint, de azért nem zavartak sok vizet a király kategóriában.
  • Legjobb helyezésüket Martin Brundle érte el, egy Imolában szerzett ötödik hellyel 1987-ben.
  • Jonathan Palmer (Jolyon Palmer apja), Martin Brundle, Bernd Schneider és Aguri Suzuki is megfordult ebben a csapatban.
  • Kesjár Csaba 1987-ben egy Forma-1-es Zakspeed-et tesztelt a Hungaroringen.

Sokszor megmosolyogtat, hogy a Spark milyen elfuserált, elfeledett vagy jelentéktelen Forma-1-es autókat ad ki 1:43-as méretarányban. Ám ennek is megvan a maga bája és hát végül is nekik köszönhetem, hogy egy álmom beteljesült, amikor a Zakspeed-et is piacra dobták. Persze egyszer nagyon örülnék, ha figyelő szemeiket az 1994-es szezon felé fordítanák, mert van jó pár olyan autó abból az évből, amit soha senki nem adott ki (Footwork, Minardi). Talán majd egyszer ők is sorra kerülnek, bízom benne.

Mi a különlegessége még ennek a modellautónak? Az, hogy félig dohányreklámosan adták ki. Ez meg mégis mit jelentsen?! Nézzétek meg a képeket… Mi az, hogy „est”? A helyzet az, hogy így oldotta meg a modellgyártó a dohányreklámos tiltást (West cigaretta). De még mindig nem fér a fejembe, hogy ez a tiltás a modellautókat miért érinti…? Ilyen megoldással amúgy még nem találkoztam. Két dolgot láttam eddig. Vagy az „álca”/dohánypótló feliratokat raknak fel a modellre vagy üresen hagyják a szponzor felirat helyét. Nyilván utóbbi a szerencsésebb eset. Ilyet még nem láttam, hogy ¾-ig fel van rakva a felirat azt az egy betűt meg old meg magadnak.

A feladat látszólag egyszerű. A W betűket kell feltenni a megfelelő helyekre. Tiszta sor. Kibontom a modellt, megtalálom a matricát és ekkor kicsit ledermedtem. Az első meglepő dolog, hogy rengeteg W betűt kell feltenni, valahogy nem tűnt ilyen soknak első ránézésre. A második mondhatni inkább kellemetlen meglepetés, hogy most a Spark se írta oda a matricalapra, hogy melyik betű hova megy. A Benetton B193B-nél lehúztam a keresztvizet emiatt a Minichamps-ről, de most a Spark-nak is kijárna egy alapos seggberúgás ezért.

Szóval elkezdtem a matricázást. Először a fehér W betűk kerültek a helyükre, mert azokkal nagyot nem tévedhettem. Aztán jött a macerásabb része, a fekete betűk. Két csoportra tudtam bontani a betűket, kisebbekre és nagyobbakra és első, de sokadik ránézésre se láttam különbséget köztük. Aztán kiderült, hogy ha minimálisan is, de voltak méretbeli eltérések. Így történt az, hogy az orrkúpra kerülő West matricát először a hátsószárny hátuljára raktam fel, de amikor láttam, hogy a másik matrica túl nagy az orrkúpra, akkor gyorsan megcseréltem őket. Hatalmas mázli, hogy feljött a matrica, különben biztos átéltem volna egy kisebb idegösszeomlást. De ugyanígy jártam az oldaldobozra való matricával, amit először a hátsószárny oldalára akartam rakni, de valahogy méretben sehogy sem egyezett, pedig szabad szemmel a két matrica nagyjából ugyanakkora. Na, ezért lett volna marha jó ha ráírják a matricalapra, hogy ki-kivel van. Az igazán nagy fejtörést még nem is ezek jelentették, hanem az igazán aprócska West feliratok. Minél kisebb a matrica annál nehezebb vele dolgozni. Így mikor a sisakra vagy a pilóta karjára kellett feltennem a feliratokat, azokkal elég durván megszenvedtem.

A végeredmény? Tökéletes! Ezt a kocsit vétek lenne nem felmatricázni, viszont vannak fenntartásaim, hogy ez egy kezdőnek ajánlott-e? Nagy segítséget nyújt, hogy távpontot ad, hogy a kocsin rajta van a W betűk teteje, így hamar kiderülhet, hogy ha egy feliratot rossz helyre akarunk felrakni. Segíteni segített nem tagadom, viszont továbbra is hiányolom, hogy a matricalapon nem jelölik meg, hogy mi hova való. A modell gyönyörű, sok kisautó tetszik nekem, de ez valamiért különösen.

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr415654626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása