F1-es modelljeim

Matricázás – Benetton B193

2020. május 15. - A Gyűjtő

Az egyik dolog a sok közül, amit a fejembe vettem, hogy Michael Schumacher autóit is kigyűjtöm. 2020 közepe felé érve már egész jól áll a vállalkozásom, de még van néhány autó hátra. Ennek a projektnek volt az egyik állomása az 1993-as Benetton, ami egy újabb kiadású Minichamps modellként érkezett hozzám, amihez mellékeltek szponzori matricákat is. Elvileg pofonegyszerű a történet, de annyira mégsem. A folytatásban szót ejtek arról mire érdemes vigyázni és pár gondolat arról, hogy a gyártók manapság matricákat mellékelnek a modelljükhöz, de nem mindent gondolnak át.

benettonb193b.jpg

A B193-as egyfajta ugródeszka volt mind Schumacher, mind a Benetton csapat számára az 1994-es éves nagy kiugrás előtt. A kocsi jó volt, de ahhoz nem eléggé, hogy a bajnoki címért harcolhassanak vele. A német ha célba ért, akkor rendszerint a dobogón végzett, de mindössze csak egyszer sikerült győzedelmeskednie abban a szezonban, nevezetesen a portugál nagydíjon.

Ennek a győzelemnek az emlékére adta ki a Minichamps ezt a modellautót 730-as limitált darabszámban, amiből pont a századik lett az enyém (kösz Pit Lane Modelshop!). Ám nem volt mindig úgy, hogy ezt a kiadást fogom beszerezni. Először a Minichamps egy régebbi kiadását néztem ki, amivel sokáig szemeztem, de miután alaposan áttanulmányoztam rájöttem, hogy nem lenne igazán kivitelezhető a modell átmatricázása. Nem beszélve arról, hogy nem sok olyan példány maradt, amik matricák szempontjából is kifogásolhatatlan állapotban lennének. Aztán ott volt a Spark verziója is, ami nagyon tetszett, de az meg még limitáltabb kiadás volt, mint a Minichamps és amikor szembe jött velem a lehetőség, akkor egy másik kocsit tartottam fontosabbnak beszerezni, ezért az ő Benetton-jukat ejtettem. Most meg már ha akarnám sem tudnám megvenni, mert nem igazán kapható. Végül, de nem utolsó sorban megemlíteném az Onyx-os kiadást, ami pár éve volt nekem, de nem voltam elájulva tőle, ezért a nagy Onyx-os vérengzésnél továbbadtam rajta. Szóval ha nincs Spark, az Onyx nem elég jó és a Minichamps régi kiadását nagyon macerás lenne újramatricázni, akkor eléggé adja magát a helyzet, hogy miért ne venném meg az új kiadást, amihez még matricát is adnak? Nos, pontosan ezt tettem.

Bőven 200 modellautó felett azt hiszem van már rálátásom, hogy mennyit sikerült fejlődnie a Minichamps-nek kivitelezés terén és ha bár a régi autóikra sem lehet különösen panasz, de az új kiadásaik előtt hát… Le a kalappal! Dobozok terén egyre jobban kezdik elhagyni a klasszikus kockászászlós kiszerelést és mindig a csapathoz vagy a pilótához kapcsolódó mintázatú tárolóval szoktak mostanság előállni. Így volt ennél a modellnél is. A kocsi kivitelezése egészen brutálisan jól sikerült, régen a Spark-ért voltam oda meg vissza, de azt hiszem a Minichamps tovább emelte a tétet, ami csak nekünk gyűjtőknek jó. További jó hír, hogy ha a Minichamps régebbi modellekhez nyúl, akkor is tud valami elképesztően színvonalasat nyújtani. Egy szó, mint száz, ez a modell kiváló választás volt!

Viszont említsük meg a dolog "árnyoldalát". A gyártók mostanság szponzori matricákat mellékelnek az autóikhoz. Ez önmagában egy nagyon is üdvözölendő kezdeményezés, amit tényleg jó dolognak tartok, de azért van itt valami ami mégis csak csípi a csőrömet, főleg a Minichamps-el kapcsolatban. Az egyik az, hogy nem adnak semmilyen leírást, hogy melyik matricát hova tedd fel. Persze ez önmagában még nem lenne akkora főben járó bűn, hiszen a legtöbb maszek matricaárus sem ad útmutatást, hogy mit hova tegyél. Viszont ha már a gyártók veszik a fáradtságot és inkább adnak az autóikhoz matricát, akkor legalább egy kis leírást mellékelhetnének, hogy mi hova való, mint ahogy azt a Spark is teszi – jó példa erre a Williams FW12-es esete. Nem egyszer fordult már elő velem, hogy egyes matrica lapoknál azt sem tudtam, hogy mi hova való. És akkor mi a helyzet azokkal a gyűjtőkkel, akik nem fekete öves Forma-1 rajongók? Nekik marad a képnézegetés és a nyomozás, hogy mi hova megy. A másik, ami kicsit visszatetszést keltett nálam az, hogy a saját autóikhoz való matricák sem teljesen illeszkednek méretben a kocsi felületére. Ez mégis, hogyan történhet meg?! Most csak a saját példámmal tudok előállni. A hátsószárnyra való matrica szerintem a keleténél kisebb, a motorborításnál a kamera felőli részen a Camel felirat „C” betűje nem fér oda és nagyon aprólékosnak kell lenni, hogy ne takarjon semmilyen más feliratot ki a dohányreklám. Szóval kérdem én, hogy ezt mégis hogyan? Egy matricázásban viszonylag jártas ember, mint én áthidalja a problémákat, de aki életében először próbálna ilyet csinálni az alaposan ráfaraghat és egy drága modellt nullázhat le vagy jobb esetben csak keríthet új matricaszettet az autóhoz és imádkozhat, hogy az méretben stimmeljen.

Félreértés ne essék, nem akarom lehúzni a keresztvizet a Minichamspről, de ennyi pénzért, azért figyeljenek már jobban oda a dolgokra. Mint említettem a motorborításra a matricát csak úgy tudtam feltenni, hogy levágtam a C betűt, majd kettévágtam és utólag odaillesztettem az kamera nyúlványhoz. Valahogy éreztem, hogy baj lesz, de csak akkor szólaltak meg a vészharangok, amikor néztem, hogy mások hogyan oldották meg és láttam, hogy más módja nincs is ennek. A másik nehézkes rész a hátsószárny volt. A szemben lévő oldalon van egy kis domborulat, amire most szépen ráfeküdt a matrica, de a nagy többségnél ilyenkor bele kell vágni, hogy rásimuljon a felirat az ívre. A hátsó résznél viszont konkrétan lelógott a felirat és matricalágyító segítségével kellett ráhajtogatnom az szárny lapkájára.

Ezen kívül a többi rész már nem okozott gondot, mégis azt kell mondanom, hogy ez a kiadás ha matricázásról van szó, akkor egyáltalán nem kezdőbarát. Voltak félelemeim, mert már hetek óta nem matricáztam, de aztán hamar rájöttem, hogy ez is olyasmi lehet, mint a biciklizés, hogy nem lehet egykönnyen elfelejteni. Ellenben ez a szett jó pár kellemetlen meglepetést okozott, ami egy kezdő számára akár végzetes is lehet. Mindenesetre a nehézségek ellenére egy gyönyörű Benetton-al lettem gazdagabb és egy modellel bentebb vagyok, hogy meglegyen a teljesen Schumacher sorom.

Bónusz: Egy 1993-as csoportkép.

dsc_2729.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr6115650030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása