F1-es modelljeim

Miért szívás most gyűjtőnek lenni?

2023. június 23. - A Gyűjtő

Az elmúlt évek világszintű negatív történései kihatottak az életünkre. A saját zsebünkön és bőrünkön érezzük meg, hogy egyre drágább lesz minden és mellette egyre kevesebbet ér a pénzünk. Ilyen esetben pedig mi az, amitől a legtöbb ember megvonja a pénzt? Természetesen a hobbijától. A következőkben kicsit taglalni fogom, hogy miért szívás 2023-ban modellautó gyűjtőnek lenni.

szivas.jpg

Egyet előre kettőt hátra

A legutóbbi ilyen témájú bejegyzésben már bővebben kifejtettem, hogy a gyűjtők számára a brexit-el és a VÁM-os szabályozásokkal mennyire beszűkült a lehetőség tárháza. Ezt most nem fejteném ki újra, inkább olvassátok el azt a cikket. Az első téma amit boncolgatni fogok, hogy az egyre rosszabb gazdasági helyzet miatt, egyre jobban háttérbe szorul ez a hobbi. Vannak akik vagy teljesen felhagytak ezzel a hobbival, vagy nagyon háttérbe szorították ezt az elmúlt időszakban. A saját példámból kiindulva vicces belegondolni abba, hogy az elmúlt 11 évben – amióta gyűjtök – egyre jobb munkahelyekre kerültem és ezzel együtt nőtt a fizetésem is, de balszerencsémre ugyanolyan arányban romlott a gazdasági helyzet is. A mai fizetésemmel mondjuk 10 évvel ezelőtt tucatjával vehettem volna a modellautókat, most viszont kétszer is meg kell gondolnom, hogy mire adok ki pénzt. Bevallom a mai árak mellett sajnálok annyi pénzt kiadni egy modellautóért, főleg ha tudom, hogy jobb helyre is mehetnek a forintok.

Drágán add a modellautódat!

Minden drágult így nem meglepő módon a modellautók is. A legismertebb gyártók brutális áremeléseket hajtottak végre az elmúlt 2 évben. Egy új Spark autó ára most 80 euró, míg egy Minichamps-é 85. Ezek a számok két éve még így néztek ki: 50 és 55 euro. Borzalmas még belegondolni is, hogy ennyit emelt az árakon ez a két gyártó, de amúgy a többiek sem maradtak ki a buliból köztük a Looksmart sem, de róluk később. Ki ennek az egésznek a legnagyobb vesztese? A minőségi darabokat gyűjtők. Akik nem a mennyiségre, hanem a minőségre mennek rá és nem feltétlenül Altaya-kat meg Bburago-kat gyűjtenek. Ne értsetek félre, a mondás itt is igaz, hogy addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér. Sokan gyűjtik ezeket az olcsóbb autókat, mert nem akarnak vagy nem is tudnak több pénzt áldozni erre a hobbira és nekik pont kapóra jönnek ezek a gyártók, akik olcsón, viszonylag elfogadható minőségben adnak ki Forma-1-es autókat.

Itt térnék ki arra, hogy a Bburago zseniálisan lavírozott ebben a gazdasági helyzetben. Pont most szélesítette ki jelenlegi Forma-1-es csapatainak repertoárját, amikor a nevesebb gyártók egyre magasabb árakat szabnak. Ezzel pedig sok gyűjtőt elszipkáznak tőlük. A modellautóikon még lenne mit javítani, de a piaci helyzet kihasználásban a Bburago már felnőtt a profik közé, jár nekik a taps. Na, de kanyarodjunk vissza a nevesebb gyártókhoz, mert felvetődik a kérdés, hogy az áremelés mellé mit kapunk cserébe? Folyamatos csúszásokat és stagnáló vagy romló minőséget. Nem, ez nem vicc vagy ironizálás, ez a kőkemény valóság! A Minichamps olyan csúszásokba van, hogy a MÁV sírva könyörög nekik, hogy osszák meg a titkukat. Vannak olyan 2020-as 1:18-as autóik, amik a mai napig nem jelentek meg… De Peti gyűjtő barátom még mindig vár az 1:43-as méretarányú 2021-es monacoi nagydíjas Aston Martin-jára, amit előrendelt... A Spark pedig időnként még mindig olyan minőségi hibákat vét, hogy az ember haja az égnek áll. Ferde első-hátsó szárny vagy olyan részletek az autón, amik köszönőviszonyban sincsenek az eredetivel. Mit is mondjak a két márka nem éppen most alapozza meg jó hírét, de van aki még náluk is nagyobbat estek a szememben.

Beszéljünk a Looksmart-ról és a Ferrari-ról!

A Ferrari az utóbbi időben finoman szólva sem kényeztette el rajongóit. Nem elég, hogy az olasz istálló 2008 óta semmit sem nyert a Forma-1-ben, de még a minőségi modellautók gyűjtőibe is ott rúgnak bele, ahol csak érik őket. 2015-ben jelentkeztek először a Looksmart-al, amivel végre elmondhatták magukról, hogy nem csak az igazi autóikat, de a modellautóikat is sikerült luxuscikké avanzsálni, avagy annyira drágák lettek, hogy egyre kevesebben tudják már megfizetni őket. 2023-ban viszont egy egészen új szintre emelték azt, hogyan kell fullba nyomni a kretént. Bejelentették, hogy ebből az idényből csak két autót fognak kiadni: a Las Vegas-it és a Monza-it. Ez már önmagában is blődség, hogy olyan futamokról hirdetnek meg modellautókat, amik még meg sem történtek. Általában az idénynyitót vagy valamelyik versenyző győztes autóját adják ki, de lehet ezek szerint már ők sem bíznak a Ferrari sikerében...Viszont ami ennél is kicsit durvább, hogy ezek az autók 20 euroval kerülnek majd többe, mint a 2022-esek. Már most is a pofátlan 115-120 euro-ért árulják ezeket a modelleket, de jövőre ezek szerint már simán lesz 140 euro is az SF-23-as. Kis túlzással már lassan annyiba kerül egy 1:43-as Looksmart autó, mint egy 1:18-as méretarányú Minichamps... 

Viszont! A bejegyzésem megjelenéséig valamelyest változott a helyzet. A Looksmart újabb autókat jelentett be, amik egyelőre úgy néznek ki, hogy a szokásos 115 euro-ba fognak kerülni. Mondjuk ez jó hír, bár megjegyzem, hogy ezt az árat továbbra is sokkallom. Amúgy nem tudom, hogy honnan jött ez a pálfordulás a Looksmart-tól. Megjött a józan eszük? Talán feltűnt nekik milyen népharagot gerjesztettek a gyűjtők körében? Esetleg már alapból így tervezték, hogy más futamokról is kiadnak Ferrarikat? (Azért megnézném az arcát annak, aki előrendelt majd megtudta, hogy lesznek más futamokról is autók, olcsóbban...) Jó kérdés. Viszont a konkrét megjelenésig még ne igyunk előre a medve bőrére. Még simán emelkedhet az áruk addig, ez a 115 euro sincs kőbe vésve...

Miért is vagyok ezen ennyire kiakadva? Azért, mert a Looksmart mivel több, mint egy Spark a csili-vili dobozon kívül? Semmivel az égadta világon. Ugyanúgy egy Spark autó, még ugyanott is készítik őket, ugyanazon a gyártósoron, csak amíg Spark-ok jelenleg 80 euroba kerülnek, addig egy Looksmart 120-ba. És miért? Mert a Ferrari ennyire tesz a rajongóira. Akkora licensz díjat kér el, hogy a modellautó árának a harmadát az teszi ki. Egy olyan csapat, akik 2008 óta nem nyertek VB címet és ahogy elnézzük ez nem mostanság fog megváltozni, kicsit elég pofátlan húzás a rajongóikkal szemben, akik kitartanak mellettük jóban-rosszban.

Én Ferrari szurkolóként szeretném a kedvenc csapatom legújabb autóját egy minőségi darabként a gyűjteményembe tudni. Igen ott van a Bburago, de én nem elégszem meg azzal. Sokan meg fognak kövezni ezért, de a Bburago a folyamatos minőségi javulása ellenére még mindig félúton van a játékautó és a gyűjtői modellek között. Míg a Looksmart lassan már megfizettethetetlen, addig középút nincsen a Ferrari rajongók számára, ami 2015 óta elkeserít. Nem mondom, hogy a Hot Wheels-es autókkal maradéktalanul elégedett lettem volna, mert a Looksmart nyilván jobb minőséget képvisel, de mégis az amerikaiak modelljei tisztességes iparos munkák voltak, ráadásul elérhető áron.

Akkor nem is beszéltünk arról, hogy milyen negatív hatásai vannak még annak, hogy egyre nagyobbra nyílik az a bizonyos olló a Bburago és a Looksmart között. Lassan már ott tartunk, hogy ha veszek is egy Looksmart autót, akkor nem merek vele eldicsekedni. Egyszerűen szégyellem bevallani, hogy mennyit költöttem egy ilyen modellautóra, mert a szkeptikusok, de a gyűjtők többsége is megvett. Előbbi azért, mert hogy lehet valaki ilyen hülye, hogy játékautóra (…) képes ennyi pénzt kidobni, a másik fél meg azért, mert megengedhetem ezt magamnak, míg nekik jó, ha egy Bburago-ra futja. Bevallom a 2023-as Ferrari beszerzését nekem is át kell gondolnom, mert tényleg megér egy modellautó annyit, hogy a fizetésem egy jól látható részét erre költsem? Köszi Looksmart és Ferrari…!

Mi újság a modellpiacon?

Senkit sem fogok meglepni azzal, ha azt mondom, hogy az elmúlt évek történései a piaci erőviszonyokat is alaposan átrendezte. Korábban a webshopok voltak drágábbak, míg a használt piacon lehetett olcsó modelleket találni. Ez mára fenekestől felfordult. Ebben a gazdasági helyzetben és amiatt, hogy egyre jobban csökken azok a létszáma, akik ezt a hobbit űzik, a legtöbb modellbolt majdhogynem a túlélésért küzd. A modellgyártók folyamatos emelésére és hogy megtartsák a megmaradt vásárlói kört a boltok csak egyetlen igazán hatásos fegyverrel tudnak harcolni: Az akciókkal. A legjobb példa erre szerintem a CK-Models, akik pár éve is akcióztak, de közel sem ennyire durván, mint most. Annak idején emlékszem meddig játszottunk azzal, hogy kisorsolja nekünk a 10%-os kupont az oldal, ami mára már szinte állandó elemmé lépett elő. A CK folyamatosan bombáz leértékeléseivel hírlevélben, küldözget kuponokat csak, hogy vásároljak tőlük. A többi általam ismert modellbolt is, ha nem is a fennmaradásáért küzd, de alaposan megsínyli az elmúlt időszakot.

Ezzel szemben mi van a használt piacon? Brutális drágaság. Szinte teljesen eltűntek az olcsó és minőségi modellautók, sőt eljutottunk arra a szintre, hogy webshop-tól olcsóbb vásárolni, mint mondjuk az Ebay-ről. Ennek az oka több dologra vezethető vissza.

  1. Megemelkedett nemzetközi posta: az elmúlt időszakban annyira drágult a nemzetközi (és hazai) posta, hogy néha már annak is örülünk, ha egy 15 euros postaköltséget kifogunk. Elmúltak már azok a szép idők, amikor 5 euorért postáztak az Egyesült Királyságból.
  2. Ebay és a Paypal sarcai: Az évek során ez a két cég egyre jobban lehúzza a vevőket és eladókat egyaránt. Amikor igencsak magas járulékokat kell fizetni egy-egy eladott tétel után, akkor az eladó csak azzal tudja ezt kompenzálni, ha drágábban árulja a modellautót.
  3. Nepperek térnyerése: Nepperek mindig voltak, vannak és lesznek is, de mintha ebben a helyzetben különösen lubickolnának. A malmukra hajtja az a vizet, hogy sokan még mindig nem tájékozódtak eléggé vagy nem hajlandóak arra, hogy beszerzési alternatívákat találjanak. A kifutó modellek pedig szépen a nepperek kezére játszanak. Ha kifut egy modellautó, akkor már csak emelt áron lehet megvenni a nepperektől. Vagy ez a lehetőség, vagy nincs modell.
  4. Beszűkült a piac. Míg a BBurago és az Altaya autói elárasztották a használt piacot (is), addig most már a fentebb említett pontok miatt már nem igazán éri meg a drágább autókat adni-venni. Magyarországon szinte esélytelen továbbadni egy értékesebb Minichamps vagy Spark autót, mert meglincselnek, hogy milyen drágán árulod. Jó, vannak eltúlzott beárazások, de az esetek túlnyomó többségében az eladó nem nyerészkedni akar, hanem egyszerűen ennyire drága egy Spark vagy Minichamps autó, amit a magyarok gyomra nem igen vesz be. Szóval most csak tényleg az ad el, akinek nagyon muszáj.

Nos, tudom nem ez volt a blog történelmének legvidámabb írása, de úgy éreztem hogy ezt is ki kellett adnom magamból. Nem muszáj egyetérteni velem, de én jelenleg így látom a dolgok alakulását. Hogy a helyzet javulni fog-e a közeljövőben? Erősen kétlem, de már annak is örülnék, ha megállnának az áremelkedések. 

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr9318123048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása