Még tavaly októberben jártam Tibinél és megtekintettem a raktárkészletét és a gyűjteménye egy részét. Akkor volt alkalmam közelebbről is megvizslatni a Solido újonnan kiadott 1:43-as méretarányú Forma-1-es modelljeit. Innen jött az ötlet, hogy mi lenne ha írnék egy bejegyzést a Solidóról, amely ismét feltűnt az 1:43-as méretarányú modellek piacán, és összehasonlítanám a vele egy súlycsoportban lévő Bburagóval? Nem siettem el a bejegyzés elkészítését, de végre itt van! Már csak a folytatásra kell kattintanotok.
Bár sokan csak mostanság hallhattak róla, de a Solido nem új szereplő az 1:43-as Forma-1-es modellautók piacán. A francia gyártó már a 90-es, 2000-es években is adott ki F1-es modellautókat. Eleinte inkább játékautó szintű próbálkozásaik voltak, főleg régi klasszikus F1-es modellekkel, de később jobban ráfeküdtek a témára, és egész színvonalas modelleket adtak ki. Legyártották Alain Prost több autóját, de itt egy jó időre be is fejeződött az F1-es kaland a számukra. A cég bár nem szűnt meg, de teljesen abbahagyták a király kategóriás kisautók gyártását. A szünet egészen a 2010-as évek végéig tartott, amikor is kiadták a Renault 2018-as Forma-1-es autóját pilóta figura nélkül 1:18-as méretarányban. Viszont nem kellett sok idő, hogy bővüljön a paletta. Sikeresen megszerezték a McLaren és az Alfa Romeo licenszeket, hogy aztán 2023-ban az 1:43-as F1-es autók piacára is visszatérjenek. Az mindig jó hír, ha bővül a kínálat, de a legfőbb kérdés az, hogy árban és minőségben hol helyezkedik el a Solido a többiekhez képest? A válasz az, hogy olcsóbb alternatívát kínál, mint a Spark és a Minichamps, viszont minőségben inkább a Bburago közvetlen riválisa lett. S ennek függvényében az volt a logikus, hogy ebben a bejegyzésben a Bburagoval mérkőztessem meg őket.
Nem lesz egyszerű dolgom, mivel máskor a két összehasonlított autó itt van előttem, most viszont csak képek alapján és emlékezetből kell dolgoznom. Ha pedig képek... Nos ezeket nem a Nikon-al lőttem hanem a Xiaomi telefonommal, ami eléggé meglátszik.
Doboz:
A dobozok terén senki se várjon Looksmart-minőséget. Ez nem is lehet meglepetés, hiszen a tároló dobozon lehet elég sok költséget megfogni. A víztiszta plexi manapság minimum elvárás, ez szerencsére mindkét gyártó hozza. Viszont a kissé béna papírdoboz ormótlanná teszi az összképet. Persze a legtöbb gyűjtő valószínű ezekből úgy is kiveszi őket. A műanyag talp mindkét gyártónál az olcsó megoldások közé tartozik. Míg a Bburago talpa lapos, addig a Solidóé magasított. Ez ízlés kérdése, de nekem a lapos kialakítás jobban bejön. Szintén egyéni preferencia kérdése, de érdemes megemlíteni, hogy a Solido dobozok be vannak zsugorfóliázva, míg a Bburago nincs. Ha valaki esetleg ajándékként vesz modellautót, az esetben jobban imponál egy befóliázott példány.
Ár:
Kicsit nehéz dolgom van ezen a téren, mert az árak ennél a két gyártónál folyamatosan változnak. Amikor Tibinél jártam, akkor még ha egy picivel is, de a Solido volt az olcsóbb, ami nem kis teljesítmény. Most viszont nagyjából forma-forma, körülbelül egy áron mozognak. Számszerűsítve mindkét gyártó modellautói jelenleg 25 euroba kerülnek. Bburagonál természetesen a Signature szériáról beszélünk, mivel létezik a pilóta nélküli sorozat is, ami valamennyivel olcsóbb. Persze az ár akcióktól függően változhat, és azt is vegyétek figyelembe, hogy ez a bejegyzés 2025 márciusában készült. Szóval, bár a Bburago számít az olcsó modellek koronázatlan királyának, most mégis úgy néz ki, hogy kihívóra találtak. Az árnak majd akkor lesz igazán jelentősége, amikor a minőség részhez érkezünk.
Kínálat:
Ezt normál esetben nem szoktam feszegetni egy modellpárbajos cikknél, de ez most amúgy is egy kicsit rendhagyó bejegyzés. A Bburago eleinte csak Ferrarikat adott ki, de mára már több csapat licenszét is megszerezte. Konkrétan az Alpine, az Aston Martin, a Ferrari, a Mercedes, a McLaren és a Red Bull autóit is kiadják. Ezzel szemben a Solido egyelőre csak az Alpine, a McLaren és az Alfa Romeo (most már Stake) autóit gyártja le. Ami még a Bburago mellett szól, hogy míg ők már több 2024-es autót is kiadtak, addig a Solido tavalyi 1:43-as autói még a látóhatáron sincsenek (legalábbis a bejegyzésem írása pillanatában).
Minőség:
Amikor a két autót egymás mellé tettük, akkor az első dolog, ami nagyon szembetűnt nekem azok a színek voltak. A Bburago az Alfa Romeónál nagyon mellélőtt, nagyjából köszönőviszonyban sincs azzal a bordóval, amely az Alfán volt 2024-ben. A poén kedvéért melléjük raktunk egy Sparkot is, hogy legyen egy kiindulópontunk. Ha megnézitek, a Solido sokkal közelebb áll ahhoz a bordóhoz, míg a Bburago már-már fakónak tűnik hozzájuk képest. Mondjuk azt azért zárójelben megjegyezném, hogy a Spark sem mindig a legélesebb kés a fiókban, ha a színek eltalálásáról van szó.
Bődületes különbség van a gumik között. A Bburago gumijai a vicc kategóriába tartoznak, addig a Solido abroncsai azért egy-két fokkal jobbak. Cserébe viszont valami olyan anyagból készült, ami iszonyatosan vonzza a port. Ezt több ismerősömtől is hallottam, hogy szenvedtek ezzel. Mindenesetre kinézetre ennek ellenére a Solido jóval jobb.
Mindkét autón iszonyatosan el vannak nagyolva az apró részletek, mint pl.: a DRS vagy az antennák. Szóval egy Sparkhoz képest mindkettő játékautónak tűnik, de még így is meglepő, hogy a Solido mennyivel többet tudott kihozni a lehetőségeiből. A Bburago abszolút lehagyta a szellőző nyílásait az autóiról, míg riválisa rendesen kialakította, nem csak matricákat tett oda, mint pl a régi Onyx vagy Minichamps modelleknél oldották meg. Az illesztések sokkal finomabbak a Solido modelljén, míg a Bburagonál néhány helyen akkora hézagok vannak, hogy a hangyák tanyát verhetnének bennük. A Bburago első felfüggesztései még mindig szörnyűek, míg a Solido-é bár nem jók, de nem is tragikusak. Viszont, hogy ne csak szidjam a Bburagot, ők legalább lematricázták a karbon elemeket az autón, hogy a felületük legalább azt a hatást keltse, míg a Solido ezt egyszerűen csak feketén hagyta.
Összefoglaló:
Bár a saját gyűjtésemnél nem ezekre a modellautókra lövök, de mégis ha választanom kéne a kettő közül, akkor kérdés nélkül a Solido-ra tenném le a voksom. Egyszerűen ugyanazért az árkategóriáért egy szebb és kidolgozottabb modellt kapsz. Ezen kár bármit is ragozni.
Viszont azt érdemes lesz figyelni, hogy hova fut majd ki ez a rivalizálás. Vajon a Bburago képes/akar-e szintet ugrani? Vagy a Solido egyszerűen nem lesz képes a Bburago mellett életben maradni és megint kihátrálnak az F1-es modellautók gyártásából, mint annak idején? Legalábbis 1:43-asok tekintetében, mert az 1:18-as autóik sorra jelennek meg, viszont az új 1:43-asaikról egyelőre keveset tudni. Mindenesetre a franciáknak azért is van nehéz dolguk, mert a Bburago már egy jól bejáratott márka, ami mellett nehéz lesz labdába rúgniuk, hiszen sok ember szereti a korábban jól megszokott dolgokat. Ti melyiket részesítitek előnyben?
Köszönöm Tibinek, hogy a rendelkezésemre bocsájtotta a modelleket és hogy segített lektorálni ezt a bejegyzést!