F1-es modelljeim

Matricázás – BAR 01

2019. május 24. - A Gyűjtő

Aki 90-es évektől követi a Forma 1-et, annak biztos az emlékezetébe égett a British American Racing első versenyautója, ami az 1999-es szezonban rótta a köröket több, de inkább kevesebb sikerrel. Ha nem is az eredményei, de a kinézete miatt biztos sok ember emlékezetében megmaradt. Hogyan is lehetne fogalmazni? Ha Batman ellensége Kétarc egyszer úgy döntene, hogy bankrablás helyett az autóversenyzést választaná, akkor tutira ilyen autója lenne. A továbbiakban ennek a gyönyörűségnek a felmatricázásáról és annak viszontagságairól fogok mesélni.

bar01.jpg

1999-es „kétszínű” BAR, 2004-es rozmár orrú Williams. Mi a közös bennük? Akkoriban sokan utálták őket rendhagyó kinézetük miatt, de hála az idő jótékony hatásának – legyen az ember F1 rajongó vagy modellautó gyűjtő – mostanra már inkább különlegességként tekintünk rájuk. Ezt a versenyautót inkább a külseje, mintsem az eredményei miatt maradt emlékezetes. Jacques Villeneuve és Ricardo Zonta (néhány verseny erejéig Mika Salo) terelgette a BAR Supertec 01-est a 99-es szezonban. Túl sok babér nem termett számukra, hiszen egyetlen pontot sem szereztek, rengetegszer adták fel a futamot idő előtt és a legjobb helyezésük is csak egy hetedik helyezés volt San Marinoban.

Ezt a versenygépet legjobb tudomásom szerint csak a Minichamps adta ki. Én egy nagyobb csoportos vásárláskor jutottam hozzá a sajátomhoz. Igazából nem néztem át alaposan, hogy milyen állapotban van, azt láttam, hogy megvan a két visszapillantó tükör, olcsón meglehetett szerezni, hát akkor egye fene, hadd jöjjön! Amikor hozzám került, akkor szembesültem azzal, hogy talán egy kicsit jobban meg kellett volna néznem... Szerencsére az autónak nem volt fizikai hibája, de a matricák finoman szólva is rossz állapotban voltak. Volt, ami feljött, volt ami már csak félig volt rajta és olyan is, amit csak a szentlélek tartott a helyén. Eleinte nem nagyon érdekelt a dolog, elálldogált a vitrinemben, de aztán egyre csak jobban kezdte piszkálni a csőrömet, hogy kezdeni kéne vele valamit…

Első körben lerendeltem egy komplett matricalapot a Spotmodeltől. Az ő matricáikról annyit érdemes még tudni, hogy nem az ONYX, Minichamps vagy Hot Wheelses autókra tervezték, hanem kifejezetten Tameora. Erről a márkáról dióhéjban annyit érdemes tudni, hogy ezek összeszerelhető fémmodellek, amiknek összerakásukhoz ragasztani és festeni is tudni kell. Ez a márka kifejezetten profi modellezőknek ajánlott. Sokan próbálkoznak vele, de kevesen tudják igazán jól megcsinálni ezeket a modelleket. Egy jól elkészített Tameo modell ára egy Ebayes licitáláson a csillagos egekig is kilőhet. Visszatérve a témához, ezt csak azért jegyeztem meg, mert ilyenkor kicsit azért imádkozni kell, hogy a kapott matricánk hellyel-közzel jó legyen a mi modellünkre.

Következő lépésben leszedtem a fölösleges matricákat. Nem volt nehéz dolgom, mivel egyet-kettőt már csak a szentlélek tartott a helyén, így az acetonmentes körömlakk lemosóra tulajdonképp nem is volt szükségem. Mikor megérkeztek az új matricák, akkor a többségét simán a helyére tudtam rakni, aztán jött a feketeleves. Ott volt a piros szárny, aminél beigazolódott a gyanúm, hogy a matrica mérete nem teljesen kompatibilis az én autómmal. Így aztán az lett a vége, hogy improvizálnom kellett és egy másik hasonló matricával pótoltam ki a hiányzó részeket. Arról nem is beszélve, hogy egy ekkora matricát azért nem a legegyszerűbb egy ilyen felületre felhelyezni. Ha alaposan megnézitek a képeket kiderülhet a turpisság, de azt hiszem ettől függetlenül egész jól megoldottam a problémát. Amikor már végre felsóhajthattam volna, hogy a nehezén túl vagyok, akkor jött még egy igazán borzalmas rész. A matricák leszedésénél sajnos megsérült a cipzáros matrica a motorborításon, ami a két különböző mintázatú részt lenne hivatott elválasztani. Semmi baj, van cipzáros matricám… Na igen, de ha vezetnék egy toplistát, hogy milyen matricákat volt a legnehezebb feltenni egy modellautóra, akkor ez biztos benne lenne. Minden leleményességemet be kellett vetnem és a matricalágyítóval sem spóroltam. Ehhez képest a versenyautó orrára feltett matrica már gyerekjáték volt.

Bár nem volt egy egyszerű szülés, de végül elégedett lettem a végeredménnyel. Lett egy tulajdonképpen hibátlan BAR 01-esem dohányreklámos matricákkal, amivel nem sok ember büszkélkedhet. Ez egy jó történet volt arra is, hogy egy kissé ütött-kopott autót sem érdemes veszni hagyni. Persze ez sokban függ attól is, hogy be lehet-e szerezni hozzá a megfelelő matricákat, de ezzel mondjuk pont szerencsém volt.

Ezen a héten történt egy sajnálatos esett. 70 éves korában elhunyt a sportág ikonikus alakja, Niki Lauda. Nyugodjon békében!

lauda.jpg

A képért köszönet Kálmán Dénesnek!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr6314839310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása