F1-es modelljeim

A Senna sor - 1. rész

2019. augusztus 23. - A Gyűjtő

Minden gyűjtő álma, hogy összegyűjtsön egy sort valamiből. Legtöbben a világbajnoki címet szerzett autókat próbálják megszerezni. Mások egy pilóta karrierjének összes kocsiját szeretnék magukénak tudni, megint mások pedig kifejezetten egy csapatnak az autóit kísérelik meg összegyűjteni. Sokszor mondtam már, hogy eleinte nekem semmiféle koncepcióm nem volt, hogyan gyűjtsek, de aztán egy szép napon azt a célt tűztem ki zászlómra, hogy megszerzem Ayrton Senna összes autóját*. Nem kevés keresgélés és anyagi befektetés árán, végül ez az álom megvalósult. A folytatásban ezt a sort szeretném bemutatni nektek, néhány sztorit mesélni róluk és tanácsot adni azoknak, akik szintén belevágnának egy Senna sor kigyűjtésébe. A sorozat első részében a Toleman autói kerülnek terítékre.

senna-sor-1.jpg

Miért tettem csillagot Senna összes autójához? Azért, mert a „Senna összes autója” kijelentés, gyűjtő szempontból sokféleképpen lehet értelmezni. Senna a Forma-1 legendás alakja, aki a mai napig töretlen népszerűségnek örvend és ezek a tények a gyártókat sem hagyják hidegen. Így fordulhat elő, hogy nem csak a versenyeken használt autóit adták ki, hanem Forma 3000-estől kezdve, az F1 tesztautójain át szinte mindent, amibe valaha is beleült a brazil és vezette is azt. Én szigorúan csak az F1-es versenyautóit (racecar) vettem célba.

Toleman, Toleman… Nagy szerencséd neked, hogy Ayrton Senna nálatok kezdte a karrierjét különben az F1 rajongók 99%-a arra sem emlékezne, hogy ilyen csapat egyáltalán létezett. Pedig a brazil legendán kívül olyan ismert pilóták is megfordultak Ted Toleman csapatában, mint Stefan Johansson, Pierluigi Martini, Teo Fabi vagy Derek Warwick. A brit csapat 1981-től 1985-ig volt tagja a száguldó cirkusznak és legerősebb évük az 1984-es volt, amikor is háromszor is dobogós helyen végeztek – azt hiszem kitaláljátok, hogy ki által – és év végén a konstruktőri hetedik helyen zártak. Utána viszont az 1985-ös szezon nem alakult túl jól számukra, majd a főszponzor felvásárolta a csapatot és így lett Toleman-ból Benetton - remélem őket nem kell bemutatnom. A Toleman bár nem volt egy patinás istálló, de szerepük egyáltalán nem elhanyagolható az F1 történelmében.

img_20190803_204000.jpg

Toleman - TG183B

Senna legelső Forma 1-es autója, amivel futamon indult. Ez tulajdonképpen az 1983-as gép kicsit továbbfejlesztett verziója volt, ami az 1984-es idényben mindösszesen négy futamon vett részt, aztán átadta a stafétabotot a TG184-esnek. Mit ne mondjak? Ez egy igazi klasszikus autó! A vastag orr rész, a félig szabadon hagyott motor és a különleges hátsószárny igazán karakteresé teszi ezt a versenyautót. Viszont megfogni meglehetősen nehéz, nagyon vigyázni kell, hogy egy rossz mozdulattal le ne törjük a visszapillantó tükreit. Az én modellem az „Ayrton Senna Racing Car Collection” darabjához tartozik. Más néven a Minichamps „LANG” nevezetű kiadásához. Sajnos ez az egyik olyan autóm, amit csúnyán megviselt a postázás. Úgy kaptam kézhez, hogy a plexi meg volt karcolódva, a visszapillantó tükör le volt törve és az egyik kerék le volt esve. Nem voltam elragadtatva, de apámmal végül is helyre tudtuk pofozni, szóval a történet happy end-el végződött. Ezt a modellt csak a Minichamps adta ki, az általam is birtokolt és egy újabb generációs „sárga dobozos” kiadásban, ami viszont jóval drágább is.

Toleman – TG184

Ez a Toleman három különböző festéssel szerepelt és ezzel szerzett három dobogós helyett Senna, amivel már akkor megmutatta, hogy egy nem mindennapi pilóta tűnt fel az F1 horizontján. Dobogós helyezései közül az egyiket a legendás esős monacoi futamon szerezte, amit majdnem meg is nyert. Ez az egyetlen darab ebben a sorozatban, ahol két autóm is van egy évadból. Persze, bele lehetne kötni, hogy a többiből miért nincs, hiszen azért az MP4/6-osnak volt egy B verziója meg, hogy az MP4/8-as is különféle kiegészítőkkel futott, de én ennyire nem akartam belemenni a dologba. Viszont itt azért a két konstrukció között, ahogy a képeken látjátok is, elég nagy volt a különbség meg hát most kinek hazudjak? Baromira tetszik a monaco-i kiadás a kék-fehér festéssel és az esőgumikkal! Bár a TG184-es az elődje főbb vonásait megtartotta, de sokkal mutatósabb a nagyobb oldaldobozokkal, viszont az a hátsószárny elég furcsa megoldás lett, de a maga nemében ez is szép és különleges. Ez a darab is a LANG kiadáshoz tartozik (ebből viszont nem készült "sárgadobozos" Minichamps változat), amit nem egy olcsó mulatság beszerezni. Olcsóbb alternatívát jelenthet az Altaya/Eaglemoss kiadása, de azok minőségben nem érnek fel egy Minichamps-hez és nem kaphatóak ezzel a festéssel és esőgumikkal. 

Aki igazán kiakarja maxolni Senna Toleman-jait, akkor megveszi a TG183B-s kiadást (akár a gyönyörű kék-piros festésű tesztautóját is) és a három különböző festésű TG184-est (a klasszikus kék-piros-fehér, a monacoban is használt kék-fehér és portugál nagydíjon futott a piros-fehér csíkos kiadást). Én azt hiszem ezzel a kettővel is megelégszem. Nos ennyi lett volna az első rész, a következő alkalommal a két gyönyörű fekete-aranysárga Lotust mutatom majd meg nektek.

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr9514987882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása