F1-es modelljeim

Matricázás – McLaren MCL35M

2022. február 21. - A Gyűjtő

Glóriás modellautót még nem matricáztam fel, szóval eljött ennek is az ideje. A McLaren különleges festésű autója már önmagában is gyönyörű, de úgy voltam vele, hogy Vuse matricákkal lenne az igazi. Sokáig dillemáztam rajta, hogy érdemes-e megcsinálni, mert elég nehéznek tűnt, de mivel láttam, hogy másoknak is sikerült, ezért úgy gondoltam, hogy nekem miért ne menne?

mclarenmcl35m_monaco_pitlanemodelshop.jpg

Arra jöttem rá, hogy nem minden esetben érdemes felmatricázni az autókat. A régebbi kocsikon hiába próbálták olykor ötletes álcafestéssel pótolni a dohányreklámokat, a versenyautók mégis csak a „tiltott szponzorokkal” néztek ki igazán jól. Ugye mennyivel jobban fest egy régi McLaren Marlboro felirattal, vagy egy citromsárga Lotus Camel-lel esetleg egy a Williams Rothmans matricákkal? Viszont van olyan eset, amikor a matrica inkább ront az autó kinézetén. Például a legújabb Ferrari-k esetében, amik bár megvannak nekem is, de egyiket sem matricáztam fel. Nem tudom, hogy ti hogy vagytok vele, de szerintem a Mission Winnow matricái  baromi ízléstelenek. Főleg az a zöld paca, amit a 2021-es Ferrari oldaldobozára hánytak rá. Még rendesen örültem is, amikor a Looksmart bejelentette, hogy az SF21-esnél nem teszi fel az autókra és még matricaszettet sem mellékel a modell mellé. Viszont van a harmadik eset, amikor maga a kocsi szép, de azért csak nem lenne rossz a maradék szponzori matricákat is felragasztani rá. A 2021-es monacoi nagydíjon futott McLaren MCL35M-el pontosan ez a helyzet. Sokáig tanakodtam, hogy feltegyem-e a Vuse matricákat vagy ne, végül aztán úgy döntöttem, hogy csak megcsinálom. Legyen teljesen felmatricázva az autó és ne essek ki a gyakorlatból se túlságosan.

Még csak nem régóta barátkoztam meg a glóriás autókkal, de a McLaren 2021-es monacoi nagydíjon szerepelő, különleges Gulf színekben pompázó versenyautójába ahogy megláttam, rögtön beleszerettem. Nem csoda, hogy nyomban felkerült a bakancslistás modellek közé. A papaya színű McLarenek is nagyon szépek, de ez a festés egyszerűen zseniális. Mivel egy nagyon értékes és különleges modellről van szó, ezért még a szokásosnál is nagyobb volt rajtam a nyomás a matricázás alatt. Ha elrontom, akkor nem csak, hogy egy csomó pénz lenne egy másikat venni, de még az se biztos, hogy még kapható, mert ez egy olyan különleges modell, amit a legtöbb helyről már rég elkapkodtak.

A Pit Lane Modelshop-tól rendeltem elő ezt a Spark modellt, ami mellett azért döntöttem, mert egy picit olcsóbb, mint a Minichamps és mert mellékeltek hozzá szponzori matricákat is, míg a Minichamps-es kiadáshoz ha jól tudom nem fognak adni. Nem akarok lyukat beszélni senkinek sem a hasába, de ha van olyan közeljövőben megjelenő modell, amit szeretnél megvenni, akkor nem érdemes sokat agyalni rajta. Eléggé átalakult a modellautó piac és a friss és különleges modelleket szempillantás alatt elkapkodják és aztán már csak az Ebay-en jutsz hozzájuk, ahol a nepperek (tisztelet a kivételnek) terítik őket jócskán feláron. Én a PLM-et ajánlom, mert ott mindig felteszik a legfrissebb megjelenéseket, amikre ha időben leadjátok az előrendeléseteket, akkor nem kell izgulni, hogy jut-e abból a modellautóból vagy sem.

mclarenmcl35m.jpg

Visszatérve egy gondolat erejéig a gyártóra. Jó döntés volt-e Spark-ot választanom Minichamps helyett? Normál esetben azt mondanám, hogy igen, hiszen olcsóbban kapok egy minőségi modellautót, amihez nem csak matricaszett jár, hanem egy 3. helyezet tábla is – én pedig imádom ezeket a kis kiegészítőket! Ám, mióta utoljára felállítottam a modellgyártó ranglistámat sok víz lefolyt a Dunán és a Spark egy picit, mintha elkényelmesedett volna. Több ismerősöm is belefutott hibás modellekbe, amiknek ferde volt az elsőszárnya vagy a gyári matrica felpöndörödött. Ez ilyen ár fekvés mellett tűrhetetlen. A Spark nem egy Bburago vagy Altaya. Utóbbi gyártók modelljei nagyon olcsók, de emiatt nem is túl minőségiek. Viszont, amikor egy 75 eurós modellre adsz ki pénzt, akkor elvárnád, hogy minőségi modellt kapj a pénzedért. A másik ami aggasztott, hogy a Spark mostanság nem nagyon találta el az autók színeit – ebben a Minichamps kezd felülkerekedni rajtuk. Amikor megláttam az első stock fotókat a monacoi MCL35M-ről, akkor nem lettem kicsit sem nyugodtabb. A fényképeken a babakék inkább tűnt fehérnek, mint kéknek. Szóval kivételesen nem azért izgultam, hogy meglesz-e a modell, hanem a minőség miatt, de aztán eljött a várva várt pillanat. Végre megérkezett a modellautó és nagy megkönnyebbülésemre nem kellett csalódnom. A szín lehet nem tökéletes, de az autónak és a matricáknak semmi baja nem volt. Nekem még szerencsére nem volt problémám a Spark modellekkel eddig, de aggasztó ezt hallani, hogy mostanság milyen hibákat vétenek. Remélem, hogy összekapják magukat.

Amikor megérkezett a modellautó nem ugrottam neki egyből, hogy felmatricázzam. Egyfelől nem volt elég szabadidőm, másodszor meg se fizikálisan, se mentálisan nem voltam csúcsformában. Bár már sokszor leírtam korábbi bejegyzéseimben, hogy mire érdemes odafigyelni, de azt hiszem vannak olyan dolgok, amiket nem tudok elégszer kihangsúlyozni. Ez egy olyan munka, ami teljes odafigyelést igényel, szóval ha nem érzed teljesnek magad vagy nem tudsz elég időt szánni rá, akkor bele se kezdj! Persze nem azt mondom, hogy élsportolónak kell lenni ahhoz, hogy felmatricázz egy modellautót, de ha fáj a kezed vagy a fejed, esetleg a gondolataid ezerfele cikáznak és úgy vágsz bele egy ilyen nagy koncentrációt igénylő munkába, akkor abból semmi jó nem fog kisülni. Szóval én is vártam vele egy jó darabig és csak azután vágtam bele, amikor alkalmas volt az idő rá. Főleg, hogy tudtam, ez nem lesz egy egyszerű történet.

mclarenmcl35m_3.jpg

Amikor ránéztem a mellékelt matricalapra rögtön elborzadtam. Az elsőszárny légterelőire feltenni azokat a VUSE feliratokat kicsit sem tűnt egyszerűnek. A következő dolog, aminél felhúztam a szemöldökömet, hogy a matricák közül egyik sem volt átlátszó. Ezt úgy értem, hogy a feliratoknak volt háttere. Világoskék, ami a kocsi világoskék részére ment, narancssárga, ami meg a narancssárga részre ment. Láttam már persze ilyet, de ezt a megoldást leginkább csak olyan autóknál szokták alkalmazni, amikor az álcafeliratot kell letakarni – mert nem szeretnék vagy lehetetlen eltüntetni azt az autóról – a dohányreklámmal, de itt ennek nem láttam semmi értelmét. Teljesen üres részre mentek a feliratok, nem kellett semmit sem kitakarni. Mégis akkor mi értelme ennek? Ekkor még nem tudtam, de később nagyon átkoztam emiatt az egészet, de ne szaladjunk ennyire előre. 

Megvolt a matricalap lecsekkolása, jöhetett az első komoly feladat a tényleges ragasztgatás előtt, ami nem más, mint az alapanyag gyűjtés. Bár a matrica készítői voltak olyan rendesek, hogy feliratozták, hogy a kocsi melyik részére mi megy, de azért ennél nekem pontosabb paraméterekre volt szükségem. Sok-sok képet kellett megnéznem, hogy megtaláljam, hogy melyik felirat pontosan hova fog majd kerülni. Ezt a munkafolyamatot nem ajánlom, hogy bárki is kihagyja.

Következhetett a tényleges munka. Előkészítettem a szükséges eszközöket és belekezdtem az elsőszárnyba. Persze nem a legnehezebb részével indítottam, hanem az oldallapkákkal. Ez tűnt a legegyszerűbbnek, mivel egy méretre ugyanolyan matricát kellett felraknom, mint ami a kocsin is volt. Legalábbis azt hittem, mert még így is volt egy pici méretbeli eltérés, ami miatt a matrica szélének a kontúrjai látszódnak. Akárhogy is próbálkoztam pozícionálni, sehogy sem volt az igazi. Persze csak ha ez lett volna az egyetlen problémám… Munkáim során mindenféle matricával találkoztam már. Volt amelyik kezesbárányként viselkedett és volt, amivel megszenvedtem. Sajnos ez is az utóbbi csoportjába tartozott. Bármennyit is áztattam a vízben, ahogy az autóra helyeztem a matricát már alig lehetett mozgatni. Leginkább úgy tudtam csak, hogy a csipesz hegyét odanyomtam a matrica szélére és úgy próbáltam a megfelelő irányba tolni. Ilyennel se találkoztam még.

A másik dolog, ami roppantul megnehezítette a dolgomat, hogy hiába kerestem egy csomó képet a McLaren-ről, nekem egyszerűen úgy tűnt, hogy minden egyes képen más és más helyen vannak a feliratok. Ez így nagyon nem könnyítette meg a dolgomat. Főleg a motorborításon lévő Vuse feliratnak nem találtam a helyét. A stúdió képeken teljesen máshol volt, mint a futamon, arról pedig nem is beszélve, hogy a méretek sem feltétlenül egyeztek. Na, így legyél okos… Szerintem ahány ember csinálta meg ezt a modellt, annyiféleképpen tette fel ezt a matricát, mert egyszerűen lehetetlen volt mihez viszonyítani.

A végére hagytam az elsőszárny légterelőire való matricákat. Hát az egy nagyon érdekes része volt az egésznek. Itt nem nagyon támaszkodhattam a képekre, mivel a matrica a kivágásokhoz volt igazítva, magyarán nekem kellett eltalálnom, hogy mi hova való. Ez inkább volt már kirakós, mintsem matricázás. A lényeg, hogy amilyen nehéznek tűnt, annyira nem volt az feltenni őket. Az egyetlen nehézséget az okozta, hogy a feliratok feltapadjanak ezekere a görbe felületekre. Ehhez matricalágyítóra és fültisztító pálcikára volt szükségem. Nem volt könnyű dolgom, mivel a feliratok állandóan elcsúszkáltak a helyükről, de végül azt hiszem elég jól sikerült helyreigazítanom őket.

Volt már olyan munkám, amivel nem voltam maradéktalanul elégedett. Most sem voltam az, de ezúttal nem azért, mert úgy éreztem, hogy elrontottam volna valamit, (ez amúgy nem teljesen igaz, mert a halora való két apró matricát nem tudtam feltenni, mert összepöndöröttek és tönkrementek) hanem a matricák minősége miatt. Amit fentebb is említettem, hogy háttérszínnel voltak ellátva a matricák. Amikor feltettem őket a modellautóra akkor nagyon, de nagyon csúnyán látszottak a kontúrok. Megpróbáltam mindent elkövetni, hogy ne legyen ilyen, de egyszerűen lehetetlen feladat volt. Megnéztem pár képet, hogy mások akik megcsinálták, azoknak hogy néz ki a munkájuk és megkönnyebbülve nyugtáztam, hogy nem én bénáztam el a dolgot, egyszerűen a matrica vacak. Szóval nem értem, hogy miért ilyen matricákat adtak hozzá? Spórolás? Vagy könnyebb volt így megcsinálni a matricalapokat, mintha transzparens lenne? Nem tudom, de egy ilyen különleges kiadást kár volt elrontani egy ilyen matricaszettel. Most egy hatalmas fekete pontot be lehet írni a Spark-nak. Lehet meg kellett volna várnom, hogy valaki más megcsinálja a transzparens matricaszetett, de hát nem a gyártó által mellékelt matricák lennének a legjobbak a kocsira? Hát úgy néz ki, hogy most már erre is jobb odafigyelni. Mindenesetre inkább ez legyen problémás, minthogy az autónak legyen valami baja.

Összességében nem bántam meg, hogy megcsináltam, mert így lett teljes a kocsi. Nem mellesleg végre tudtam egy kicsit újra gyakorolni a matricázást. Viszont nem hiába mondják, hogy a jó pap is holtig tanul, mert ez az eset is sok tanulságos dologgal szolgált számomra, amire a későbbiekben jobb lesz odafigyelnem. Nos, ennyi lett volna mára, kicsit hosszú lett ez az írás, de remélem tudtam annak segíteni, aki megvette ezt a modellt és esetleg felakarná matricázni.

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr5017706526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása