F1-es modelljeim

Modell párbaj - Minichamps vs Altaya Brabham BT52

2022. október 29. - A Gyűjtő

Van az a mondás, hogy ha az élet citrommal kínál, akkor csinálj belőle limonádét. Én pedig pontosan így tettem. Egy félresikerült üzlet után az a helyzet állt fent, hogy lett két Brabham BT52-es versenyautóm. Az első sokk után pedig jött az isteni szikra, hogy lehetne egy bejegyzést írni és összehasonlítani a kettőt, hiszen ilyen írásom régen volt már. Szóval lássuk, egy viszonylag új kiadású Altaya mennyire tudja felvenni a versenyt egy régebbi kiadású Minichamps-el?

brabhambt52.jpg

Jelen bejegyzésünk főszereplője nem egy bonyolult kialakítású autó. Jellegzetes nyílhegy formájáról könnyen felismerhető. Ezzel nyerte meg Nelson Piquet második egyéni világbajnoki címét és ez volt az első turbómotoros (a BMW eddigi egyetlen és utolsó VB címe) autó, amivel megnyerték a Forma-1-es világbajnokságot.

A Brabham BT52 egy igencsak felkapott autó, ha 1:43-as modellautókról beszélünk. Mondjuk úgy, hogy nem lehetetlen feladat egy ilyet beszerezni. Több gyártó is kiadta és az olcsóbb daraboktól kezdve, a drágább minőségi modellekig a választék széles tárháza várja a gyűjtőket.

Mint említettem egy félresikerült üzlet során került hozzám egy régebbi kiadású Minichamps márkájú Brabham egy Red Bull RB4-es helyett... A részletekbe most inkább nem szeretnék belemenni, mert ez a cikk nem erről szól. Szóval, mivel korábbról volt már egy ilyen autóm Altaya-ban, így adódott a kérdés, hogy melyik a jobb? Viszont mielőtt belemerülnék az összehasonlításba, muszáj leszögeznem, hogy hiába mindkettő BT52-es, mégis eltérő specifikációjúak. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan eltérések az autók között (pl.: hátsó szárny), amik nem a minőségi különbségből fakadnak.

brabhambt52_4.jpg

Ár:

Itt egyértelműen az Altaya a nyerő. Amikor elkezdték tömegével kiadni az új gyártású Forma-1-es autóikat, már akkor sem voltak drágák, de most már szó szerint úgy hajítják az ember után csak vigyék őket. Jó példa, hogy a CK-Models-en egy ilyen autó, ami nekem is van cirka 9 euróba kerül, ami még ilyen harmat gyenge forint mellett is nagyon baráti ár, ha a mai modellautók árait nézzük. Ez leginkább azért van, mert nagyon sokat legyártottak belőle és aztán a modellboltokon és neppereken maradt, ami miatt most már akár veszteséggel is, de szabadulnának tőlük. Ezzel szemben a Minichamps kiadása jóval ritkább és jóval drágább is. Szerencsés esetben ki lehet fogni egy ilyet most a használt piacon 40 euro körül, de láttam 70-80 euroért is. Na de megéri ezt az árkülönbséget?

brabhambt52_2.jpg

Doboz:

Olcsósága ellenére az Altaya-nak igencsak igényes és szép doboza van, a Minichamps szokásos snassz kockászászlós dobozához képest. A plexi jó minőségű, víztiszta. Nem az az üdítős flakon szerű hajlékony valami, amit az olcsóbb modellekhez szoktak adni. Plusz tettek be egy képet az eredeti autóról is. Ez szintén egy plusz pont. Viszont pár szót arról is kell szólnom, hogy mi nem tetszik benne. A modellautóhoz képest túl nagy a tároló. Egy Spark vagy Minichamps dobozhoz képest kétszer olyan magas, ami azt jelenti, hogy sokkal több helyet is foglal. Ha ez pedig nem lenne elég, akkor ha valaki próbált már két Altaya-s dobozt egymásra tenni az tudja, hogy ez nem igazán lehetséges. Egyszerűen nem állnak meg stabilan egymáson, ami borzasztóan zavaró. Végezetül még egy hatalmas mínusz az Altaya-nak, ami a csavar miatt jár nekik. Ők ilyen háromszögletű csavarfejet használnak a kocsi lerögzítéséhez, amit csak speciális csavarhúzóval vagy kínszenvedések árán lehet kicsavarozni. Aki ezt kitalálta, azzal megnézetném a 2022-es monacoi nagydíjat vagy tízszer… Összegezve, a Minichamps-nek lehet, hogy puritánabb a doboza, de közel sincs annyi gond vele, mint egy Altaya-val.

brabhambt52_5.jpg

Minőség:

Elérkeztünk ahhoz a sarkalatos részhez, hogy kiderüljön mégis melyik a szebb/jobb? Mivel a Minichamps egy viszonylag régebbi kiadás, így az Altaya talán kicsit egyenlőbb feltételek mellett várhatta ezt a párosítást, mint amikor a McLaren MP4/4-eseket hasonlítottam össze. Ám hiába van több év, akár évtized is a két autó gyártása között, a Minichamps minőségileg ismét felülkerekedett.

Kezdjük azzal, hogy egy nem túl bonyolult autóról beszélünk. Nincsenek rajta komplex aerodinamikai elemek, ami miatt nehéz lett volna reprodukálni ezt a versenygépet 1:43-as méretarányban. Tehát egy újabb dolog, ami az Altaya malmára hajtotta a vizet, de mégsem sikerült élniük a lehetőséggel, mivel az apró részletekben a németek felülmúlták őket.

Az autók gumijaik jelentik az első szemmel látható különbséget. Az olcsóbb modellek „gyerekbetegsége”, hogy az abroncs közepén van egy csík. Valószínűleg ez azért van, mert két elemből rakták össze és nem egyben tették fel a gumit a felnire. Ergó az illesztést látjuk ilyenkor. Nem olyan nagy dolog, amivel ne lehetne együtt élni, de azért jelentős különbség.

A másik nagyon feltűnő dolog az apró dolgokban rejlik, amiket csak akkor veszünk észre, hogy ha alaposan megnézzük az autót. Az üzemanyag tank kialakítása, vagy az oldaldoboz tetején lévő rácsok az Altaya-n csak nagyon elnagyoltan vannak kialakítva, míg a Minichamps-nél tisztességes munkát végeztek itt is.

Viszont ezeken kívül nagyjából egálban van a két autó. A matricázás mindkettőnél teljesen rendben van. A pilótafigurák puritánok, talán az Altaya egy fokkal jobb, de ha nem tudnám, akkor ez alapján sosem mondanám meg, hogy melyik a mostani kiadás és melyik a régi. Ha még egy dolgot akarnék kiemelni különbségnek, akkor azaz lenne, hogy az Altaya kocsi valamivel nagyobb. Nem hosszúságra értem, hanem magasságra. De mivel a két autó nem egyforma specifikációjú, így nem merem kijelenteni, hogy ez hiba lenne. De van egy olyan érzésem, hogy a Minichamps méretben is közelebb áll a valósághoz.

brabhambt52_3.jpg

Összegzés

Kétségtelen, hogy a Minichamps modellje jobb az Altaya-nál. Ezzel pedig egy újabb sztereotípiának adtunk egy pofont, mert az új nem feltétlenül jobb, mint a régi. Ha ezt nézem egy kicsit kiábrándító is, hogy nem tudják megütni azt a szintet – amit Minichamps sok-sok évvel ezelőtt letett az asztalra – még egy ilyen egyszerű modellnél sem. Viszont mielőtt lehúznám a keresztvizet az Altaya-ról vizsgáljuk meg egy másik szempontból is a dolgot. Ennyi pénzért – ami mai modellautó árakon nézve röhejesen alacsony – ez a modell egy tisztességes iparosmunka. Szerintem az Altaya még így is köröket ver a sokak által olyannyira csodált és árban hasonló szintet képviselő Bburag-ra.

A konklúzióm továbbra is az, hogy aki minőségi darabot akar az válassza Minichamps-Spark közül valamelyiket, de aki olcsóbban szeretne egy bőven elfogadható minőségű Brabham BT52-est az nyugodtan válassza az Altaya-t.

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr8017965604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása