F1-es modelljeim

Átalakítás - Benetton B191

2020. január 03. - A Gyűjtő

Üdv újra itt, és először is boldog új évet kívánok mindenkinek! A bejgli okozta megcsömörlés és a szilveszteri buli utáni másnaposság enyhítésére elmesélem nektek egy igazán különleges modellautónak a történetét. A mai napig érthetetlen számomra, hogy Michael Schumacher legelső Benettonját, hogy nem volt képes megcsinálni pilótásan a Minichamps? Igazából az Onyx-on kívül senki más sem. Ilyenkor megint nincs sok választása az embernek, jöhet a csináld magad módszer!

b191.jpg

A Benetton annak ellenére, hogy még csak pár éve volt tagja a Forma 1-nek már feltudott mutatni jó néhány erős eredményt. Ennek ellenére mégsem sikerült egyről a kettőre lépni és 1991-ben még egyáltalán nem számítottak élcsapatnak. Egy-egy győzelmet elcsíptek a nagyok elől az évek során és már második éve erősítette őket a háromszoros világbajnok Nelson Piquet, de mégsem voltak esélyesek a világbajnoki címre. Az 1991-es esztendőnek még az előző évi modell átalakított verziójával vágtak neki, de San Marino-tól már a B191-essel versenyeztek a brit csapat versenyzői. Az évadot két brazillal, a háromszoros bajnok Piquet-el és Roberto Morenoval kezdték meg. Aztán eljött az a nevezetes belga nagydíj, amikor is bemutatkozott egy bizonyos Michael Schumacher. A németre lecsapott Flavio Briattore a Benetton akkori csapatfőnöke és az olasz nagydíjtól már ő terelgette a B191-est, Roberto Moreno nagy bánatára. A fiatal német ennél az istállónál is remekelt és rendre felülmúlta többszörös bajnok csapattársát. Bár dobogós helyezést nem ért el, de a maradék öt versenyen, háromszor ért célba és mindannyiszor pontszerző helyen.

Most már, hogy megvan a Senna sor, elkezdtem Schumacher autóit is összecsipegetni. Ami amúgy nem egy könnyű feladat, de erről majd máskor. Még ha nem is ez most nálam a fő prioritás, de szeretném, ha ebben az évben végre meglenne az összes autója, amivel versenyzett. Meséltem korábban, hogy én csak is pilótás autókat gyűjtök így elég nagy fejfájást okozott, hogyan szerezzem meg a B191-est. Igaz, hogy kiadta az Onyx, de hát ez még a kezdeti gyengébb minősű autóik táborába tartozik és mellesleg még nem is annyira olcsók. A Minichamps számomra érthetetlen módon csakis pilóta nélkül adta ki, így egy jó ideig jegeltem a témát. A B191-es sztorit akkor vettem újra elő, amikor már javában benne voltam az átalakításokban és úgy voltam vele, hogy akkor ezt is megtudnám csinálni.

A Benetton a Pit Lane Modelshoptól érkezett a karácsonyi őrület közepette kissé kalandos úton. Volt egy kis felfordulás a Foxpostnál, de a bolt végig kapcsolatban volt a futárszolgálattal és rajta volt azon, hogy ne vesszen el a csomagom és a lényeg, hogy ha nem is könnyen, de végül eljutott hozzám. Félreértés ne essék, amúgy nincs semmi bajom a Foxpost-al. Volt egy másik csomagom, amit szintén a karácsonyi időszakban postáztak és a feladás utáni napon már át is vehettem, ami azért nem rossz. Szóval összességében nincs rossz véleményem róluk. A matricákat a TBDecalstól rendeltem és nagy szerencsémre, pont akadt egy olcsó donorautó is, így minden készen állt az átalakításra. Fontos volt, hogy szintén B191-es donorautót találjak, hogy Schumacher sisakja megegyezzen azzal, amit 1991-ben viselt.

Kezdtem azzal, hogy az Onyx-os autóból kioperáltam a pilótát. Először is az autó alján van egy kis lyuk, ahol látszik, hogy a műanyag bábu bele van rögzítve, hogy még véletlenül se essen ki a kocsiból. Egy kis henger alakú műanyag rész. Ha ezt lefaragjuk, akkor már egy csipesz segítségével kiemelhetjük az autóból a figurát. Ha ügyesek vagyunk, akkor mindezt úgy lehet megtenni, hogy nem törjük ki a kormányt sem a helyéről. Miután ez megvolt és a pilótát a kocsi mellé tettem nem kellett hozzá két-három diploma, hogy rájöjjek, ez biztos nem fog beleférni és jó sok faragás vár rám. Szóval elkezdtem a kézifúróval lefaragni a pilótát, ami eltartott egy jó ideig. Nehéz fogást találni a műanyag bábun és fúró okozta rezgés miatt hamar elzsibbadtak az ujjaim így gyakran kellett pihenőt tartanom. Miközben nézegettem, hogy milyen formára kell faragnom a figurát, akkor vettem észre egy elég komoly problémát. A visszapillantótükrök belógnak a pilótafülke fölé, ami megnehezíti a pilóta beültetését. Éreztem, hogy ez így nem lesz egyszerű feladat. Annyiban biztos voltam, hogy semmiképp sem szerettem volna szétszedni a Minichamps-es autót. Nem tudtam, hogy ha szétszedem, akkor melyik matricákban tehetek kárt, mert nem igazán találtam az illesztéseket. Egy szó mint száz csak legvégső esetben szedtem volna csak szét ezt az autót.

Szóval faragtam és csak faragtam, míg a pilóta végre elnyerte azt az alakját, hogy belefért a pilótafülkébe. Ilyenkor szoktam csinálni próbaültetéseket, hogy bepozicionáljam a pilótát és lássam, hogy kell-e még faragni rajta vagy sem. Na most olyan jól sikerült a próbaültetés, hogy alig tudtam kiszedni a kocsiból a figurát. Márpedig még nem csak a gyurmaragasztó hiányzott, hogy rögzítsem az üléshez, hanem még le is akartam sorjázni, hogy szép sima legyen és ne nézzen ki csúnyán. Kitalálhatjátok, a kiszedésben a visszapillantó tükrök okozták a legnagyobb fejtörést és csak imádkoztam, hogy le ne törjem valamelyiket, mert nem tudom hány sörrel tudtam volna csak apámat megfűzni, hogy próbálja meg visszaragasztani, ha egyáltalán ez lehetséges. Szerencsére semmi baj nem történt. A pilóta kijött, megtörtént a sorjázás és gyurmaragasztó segítségével a végleges helyére került.

Karácsony után megérkeztek a várva várt matricáim, így eljött az ideje, hogy befejezzem az autót. Amikor felmértem, hogy mi hova kerül, akkor több kétely és kérdés is megfogalmazódott bennem. Az egyik az volt, hogy mivel csak B191B-hez (A B191-es módosított verziója, az 1992-es szezon első néhány futamán versenyeztek vele) találtam matricákat, főleg a méretek miatt aggódtam, hogy illeszkedni fognak-e mindenhova? Főleg a pilótafülke oldalánál lévő teve felett volt rettentő kevés hely, ami aggodalomra adott okot. Nagy megkönnyebbülésemre aztán, ha nehezen is, de mindkét oldalra feltudtam rakni a feliratokat. Helyette azért akadt más dolog, ami miatt főhetett a fejem. Mint úgy általában, a matricalapok többségéhez nem szoktak leírást adni (vannak üde kivételek), hogy melyik feliratot hova kéne rakni, így ennél sem volt tisztázva, hogy mi hova való. Voltak nagyobb méretű Camel feliratok és négy darab kisebb. A kocsi orrán lévő tevéhez egy nagyobbat szándékoztam rakni, de kiderült, hogy méretben túl nagy és már-már rácsúszott a felfüggesztésre, ami miatt finoman szólva sem nézett ki jól. Ezért el kellett használni egy kisebbet is, de akkor vagy az első szárny vízszintes vagy annak az oldalsó légterelőire nem jut matrica. Mivel oldalra a nagyobb méretű abszolút nem passzolt, ezért a vízszintes részre helyeztem a nagyobbakat és hát alaposan ki kellett centizni, hogy minden odaférjen és még jól is nézzen ki. Ami még megnehezítette a dolgomat, hogy nem tudom mi lelte a TBDecals-t, de most elég rossz minőségűek voltak a matricái. Az alapról lecsúsztatva egyből gyűrődtek és göndörödtek. Nem ezt a színvonalat szoktam meg tőlük, így ez kissé csalódás volt számomra. Remélem ez csak egy szerencsétlen eset volt. Ennek ellenére mindegyik matrica szerencsésen a helyére került annak rendje és módja szerint.

Annyira örülök, hogy a kisebb-nagyobb nehézségek ellenére is összejött ez a projekt! Ismét egy igazi ritkasággal bővült a gyűjteményem és nem utolsó sorban a Schumacher sorom is gyarapodott. Igaz, nem ez a bejegyzés volt betervezve mára, de mivel pont január 3.-a péntekre esett, ezért úgy hiszem eléggé stílszerű, hogy a német legenda születésnapján ezt a történetet osszam meg veletek. Boldog születésnapot bajnok és bár nem sokat tudunk az állapotodról, reméljük hogy gyógyulsz és nem soká újra viszont láthatunk!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr3615378024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása