Végre eljött a pillanat, amit már a sorozat indítása óta szerettem volna tető alá hozni. A két legismertebb és közkedveltebb 1:43-as pilótás modelleket gyártó cég autóit végre egymás mellé tehetem és összehasonlíthatom őket. Ez a bejegyzés leginkább azért váratott magára ilyen sokáig, mert nem voltak olyan autóim, amikkel ez megtehettem volna. Aztán az is fontos volt, hogy ne egy régi Minichamps-et hasonlítsak össze egy mostani Spark-al, mert az szintén nem lett volna fair az előbbivel szemben. Végül úgy alakult, hogy az alanyok a 2012-es Mercedes-ek lettek.
Ha Forma-1-es autók gyűjtéséről van szó, akkor talán ez a két legismertebb márka a piacon. A történetet már sokszor elmeséltem, de nem árt az ismétlés főleg azoknak, akik most először vannak itt a blogon. A Minichamps már évek óta egyértelműen uralta a piacot és nem igazán kellett megerőltetniük magukat, hogy nyeregben maradjanak. A gyűjtők körében az övék az egyik legközkedveltebb márka, hiszen rengeteg autót adtak ki jó minőségben, megfizethető áron. Ez a helyzet pár éve változott meg, amikor is akadt egy kihívója a Spark személyében. Ennek a gyártónak két fő ismertetőjegye volt. Az egyik, hogy fém helyett, műgyantából készítik modelljeiket, a másik hogy nagyon aprólékosan kidolgozzák kisautóikat, amivel a Minichamps méltó ellenfelévé léptek elő, sőt volt egy időszak, amikor egyértelműen jobb autókat adtak ki, mint riválisaik. Ez felkavarta az állóvizet és a Mini-éknél fel kellett kötniük azt a bizonyos alsónadrágot, ha nem akartak lemaradni. A versengésből, mi gyűjtők jöttünk ki a legjobban (az egyetlen vesztese ennek a harcnak a pénztárcánk volt), hiszen a két gyártó egymásra licitálva próbálják a mai napig felülmúlni egymást minőségben. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a két gyártó közös metszete elég kicsi. A legfrissebb szezonok autóinak zöme mindkét cég portfóliójában megtalálható, de a további választékjuk alaposan eltér. A Spark mostanság főleg a kevésbé ismert, régebbi autókra helyezi a hangsúlyt, míg a Minichamps a mainstream vonalat követi, azaz főleg ismertebb versenyzők és csapatok autóit adja ki.
Pár szó, magáról Mercedes W03-ról. A 2012-es idény a német autógyár harmadik szezonja volt a Forma-1-ben visszatérésük óta, ami eddig nem alakult túl fényesen. A pilóta párosra pedig nem lehetett panasz, hiszen a hétszeres világbajnok Michael Schumacher és az egyre jobban beérő Nico Rosberg kormányozhatta az ezüstnyilakat. A 2011-es lebőgés után úgy tűnt, hogy egy jóval versenyképesebb autóval rukkoltak elő a Mercedes W03-as képében. Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy Nico Rosberg a szezon harmadik versenyén, Kínában megszerezte a gyártó visszatérése utáni első győzelmét. A jó kezdés után viszont hamar kipukkadt a Mercedes lufi. Vagy a pilóták voltak pechesek, vagy a technika babrált ki velük, de nem sikerült újabb győzelmeket bezsebelniük és végül csak a konstruktőri 5. helyen végeztek, ami eggyel rosszabb volt, mint a tavalyi szereplésük. Ennek ellenére mégis csak elindult valami javuló tendencia, hiszen a 2011-eshez képest, most legalább egy győzelmet és néhány dobogós helyet is sikerült elcsípniük. A Mercedes W03 volt egyben Michael Schumacher utolsó versenyautója is.
Ár:
Ez egy nagyon érdekes téma. Először is ha azt nézem, hogy mennyibe kerül ma egy Spark és egy Minichamps modell, akkor előbbi kerülne ki győztesen. Míg az újonnan megjelenő autók egységára előbbinél 65 euro, addig utóbbinál 75 euro. Azért 10 euro annyira nem elhanyagolható különbség, holott szinte egyforma minőséget képviselnek – na de ne szaladjunk ennyire előre. A tisztánlátás kedvéért azért érdemes megjegyeznem, hogy ezek csak általános árak. Mindkét gyártónál vannak olyan modellek, amik kicsit többe kerülnek. Na, de kisebb kitérés után térjünk vissza bejegyzésünk főszereplőihez, azaz mi a helyzet a Mercedesekkel? Mivel mindkettő erősen a kifutó szériába tartozik, ezért jóval drágábbak, mint amikor először megjelentek. Nézzük mit jelent ez számokban! A Minichamps és Spark Schumacher-es kocsik 18 és 30 ezer forint között mozognak. Ám előbbinél több 20 ezer forintos kiadás is van most jelenleg a piacon, míg utóbbiból inkább a 30 ezer forint fele terelődik a többség. Azért vegyük figyelembe a piac változásait is, mert amikor írom a cikket, akkor még ennyi, de lehet már egy hónap múlva teljesen más lesz a felállás. Mi a helyzet Rosberg-nél? Az ő autóját kicsit olcsóbban meglehet megkaparintani. A Minichamps autói 8 és 20 ezer forint körül kóstálnak, míg a Spark-os autók 12 és 20 ezer között mozognak. Egyértelmű, hogy a hétszeres világbajnok autóját betudni a költségesebb vállalkozás, de az is észrevehető, hogy a Minichamps egy leheletnyivel, de olcsóbb autókat kínál összességében. Érdekességképpen, én a Spark-os autót olcsóbban szereztem be, mint a Minichamps-es modellt, de végső konklúzióként azt mondom, hogy egy használt Minichamps autót hamarabb ki lehet fogni olcsóbban, mint egy Spark-ot.
Kiegészítésként és hogy még átfogóbb képet kapjunk, megosztanám veletek Kálmán Dénes tapasztalatát, aki modellautós webshopot vezet, hogy mik a tapasztalatai a két gyártóról és az árképzésükről.
"Azt tapasztalom, hogy ha megjön egy rendelés, amiben van 5 darab ugyanolyan Minichamps autó (pl.: 5 darab 2019-es Kubica-s Williams - a szerk.), akkor azaz öt tökéletesen egyforma. Ha a Sparktól jön 5 ugyanolyan modellautó, ott már előfordulhat, hogy vannak apró eltérések. Nagyon érdekes, de a Minichamps sokkal egyenletesebb minőségű, mint a Spark. A Spark esetében hamarabb fogsz találni gyárilag picit aszimetrikus alkatrészeket, mint a Minichamps-nél. A Minichamps minőségbiztosítása szerintem fejlettebb, kisebb a tűréshatár. Véleményem szerint ez is okozza a 10 eurós különbséget."
Doboz:
Ezt a részt biztos nem fogom bő lére ereszteni. A Minichamps nem a kockászászlós papírral adta ki a modellt, hanem direkt a Mercedes csapat modelljeihez készített szürke lapot a pilóta portréjával. Ám az elrendezés és a feliratok a korábbi klasszikus sémát követik. Ennél is minimalistább stílusú a Spark doboza, ami a szokásos fatalpazat a víztisztaságú plexivel. Melyik a jobb? Nehéz megmondani, szerintem ez abszolút ízlés kérdése. Kinek ez jön be, kinek az. Én mindkettőt vitrinbe tartom, szóval nálam ez nem is igazán téma, de nem is tudnék egyértelműen választani a kettő között, hogy melyik a jobb.
Minőség:
Eljött a rész, amire igazán vártam, hogy milliméterről milliméterre átfésüljem a két kocsit. Ez egyben hálás és hálátlan feladat is, hiszen a két autó ránézésre teljesen megegyezik. De mint, ahogy máskor is volt már, az ördög az apró részletekben rejlik.
- A matricázás mindkét gyártónál remek munka, csak nagyító alatt derülnek ki turpisságok. Többek között az, hogy véleményem szerint a Spark jobb matricákat használ. Nem láttam olyan mintát, ami ne simult volna rá tökéletesen az autó legkacifántosabb idomaira is. Ellenben a Minichamps-nél ilyen típusú apróbb hibákat észrevettem egy-két helyen, de az is lehet, hogy csak az én példányom „hibás”. Amúgy igazából nem zavar és ha nem nézzük nagyon közelről nem is látszik, csak évek múlva lehet ebből baj, mert egy nem megfelelően elsimított matrica akár le is válhat a helyéről.
- Az örök „problémám” a Spark-al kapcsolatban, hogy nem forgathatók a kerekek. A rosszmájú megjegyzések ellenére nem szokásom a szőnyegen gurigázni velük, de szerintem nem lenne baj, ha egy modellautónak forgathatóak lennének a kerekei. Persze ez megint szubjektív dolog, mert valaki azt szereti, ha nem mozognak, így nem áll fent a veszély, hogy elgurulnának a vitrinben. Mindenesetre nekem jobban bejön, hogy a Minichamps kerekei forgathatók elől és hátul is.
- Bár nem szeretem összefogdosni az autóimat, de páran kérdezték már tőlem, hogy mi a különbség a fém és műgyanta között? Így külsőleg vagy tartóssággal kapcsolatban melyik a jobb, azt sajnos nem tudom megmondani. Töréstesztnek és egyéb behatásoknak nyilván nem teszem alá őket. Egy valami viszont nagyon feltűnő a két anyag között. A műgyanta jóval könnyebb, mint a fém modell. Ez leginkább az 1:18-as autóknál jön elő, de az 1:43-asoknál is érezhető, ha megemeljük őket. Ilyen téren nekem az, hogy egy kocsinak van súlya, egy picit jobban bejön.
- Mennyire lettek aprólékosan kidolgozva ezek az autók? Első ránézésre forma-forma a két modell, de közelről megnézve ha egy picit is, de átbillen a mérleg nyelve. Az első szembetűnő dolog az volt, hogy bár most már mindkét gyártó alaposan kitesz magáért, ha a pilóta figura kidolgozásáról van szó, de a Spark még a sisakrostélyt is megcsinálta valami műanyag féléből és erős fény alatt még a pilóta orra is kirajzolódik. Elképesztő! Viszont a Minichamps egy matricával elütötte a dolgot, nem mintha ez akkora főben járó bűn lenne, de a Spark megoldása valami egészen lenyűgöző. Aztán a Spark még olyan apró dolgokban veri riválisát, mint hogy láthatóak a szegecselések, az antennák finomabban lettek kidolgozva akárcsak a nagyon apró aerodinamikai elemek az első szárnyon. Már korábban is említettem, hogy milyen beteg fanatikussággal csinálják meg a legapróbb részleteket is a Spark-nál és ez most is feléjük nyomta a mérleg nyelvét ebben a párharcban.
Összegzés:
Summa-summárum, ennél a párosításnál sincs olyan szerintem, hogy jó vagy rossz választás. Mindkét gyártó autója magas minőséget képvisel és a különbségek tényleg csak a legapróbb részletekbe belemenő vizsgálatok után jönnek ki. Ettől még kevesebb lenne egy Minichamps-es autó? Nem, egyáltalán nem. És mivel csak ez a két gyártó adta ki a Mercedes W03-at, ezért ha valaki még ennél is jobb minőségű modellt szeretne, annak még várnia kell, hogy mondjuk a True Scale kiadja. Én mindkét autóval teljesen elégedett vagyok, de ti mit gondoltok így a leírtak és a képeken látottak alapján? Esetleg úgy összességében melyik gyártó modellautóit szeretitek jobban? Szavazzatok és osszátok meg a véleményeteket kommentben!