F1-es modelljeim

A Senna sor – 3. rész

2019. november 29. - A Gyűjtő

Folytatódik a sorozat, amiben Ayrton Senna modellautóit veszem szemügyre. Mesélek arról, hogy honnan és melyik gyártótól lehet beszerezni őket, valamint némi háttértörténettel is szolgálok nektek a sajátjaimról. Ebben a részben már belépünk a McLaren érába, de mellette ott van még a brazil legenda utolsó citromsárga Lotus-Hondája, ami mellett vétek lenne szó nélkül elmenni.

senna3-1resz.jpg

Minden gyűjtő álma, hogy összegyűjtsön egy sort valamiből. Legtöbben a világbajnoki címet szerzett autókat próbálják megszerezni. Mások egy pilóta karrierjének összes kocsiját szeretnék magukénak tudni, megint mások pedig kifejezetten egy csapatnak az autóit kísérelik meg összegyűjteni. Sokszor mondtam már, hogy eleinte nekem semmiféle koncepcióm nem volt, hogyan gyűjtsek, de aztán egy szép napon azt a célt tűztem ki zászlómra, hogy megszerzem Ayrton Senna összes autóját*. Nem kevés keresgélés és anyagi befektetés árán, de végül ez az álom megvalósult. Egy sorozat formájában ezt a sort szeretném bemutatni nektek, néhány sztorit mesélni róluk és tanácsot adni azoknak, akik szintén belevágnának egy Senna sor kigyűjtésébe.

Új kocsifestéssel, új motorbeszállítóval, de ugyanabban a csapatban vágott neki Senna az 1987-es esztendőnek. A 99T-re keresztelt Lotus-Honda nem volt rossz autó a maga nemében, de érdemileg nem tudott beleszólni a világbajnoki versenybe, amit a Williams-ek vívtak egymással. Ennek ellenére a két győzelem és további hat pódiumos helyezés hozzásegítette Sennát a bajnoki harmadik helyezéshez, amivel maga mögé utasította többek között az aktuális címvédőt Alain Prost-ot is. Aztán 1988-ban megjött a brazil számára a várva várt áttörés. Átigazolt a McLaren istállóhoz és megkapta az F1 történelem egyik legjobb versenyautóját az MP4/4-est, amivel csapattársával együtt végig verték a mezőnyt. Egy kivételével (monzai futam, ahol Ferrari győzelem született, de ott sem erőből hanem inkább szerencsével diadalmaskodtak a maranelloiak) az összes futamgyőzelmet behúzták a szezon során és év végén a sajátos pontrendszernek is köszönhetően (a legjobb tíz helyezés számított) Ayrton Senna végre felért a csúcsra és világbajnok lett.

Lotus 98T

Jó hír, hogy ha ilyet akarunk, akkor van választék bőven. Eleinte csak a Minichamps LANG sorozatában jelent meg ez az autó, de az elmúlt években a Minichamps többféle variációban is kiadta és az Altaya/Eaglemoss is előrukkolt a sajátjával. Ha pedig nem zavar minket, hogy pilóta nélküli a modell, akkor nyugodt szívvel beruházhatunk egy Spark-os verzióra is. Az árak változók, nem is fogok tudni pontos árakat írni csak becsléseket. Sőt könnyen lehet, hogy mire valaki eljut ide, hogy elolvassa ezt a bejegyzést, ezek az árak már okafogyottá vállnak, szóval ezek inkább csak olyan viszonyítási alapnak lesznek jók. Nyilvánvalóan az Altaya kínálja árban a legkedvezőbbet (5-10 ezer forint között), de cserébe nehezen lehet átmatricázni dohányreklámosra és hát a minőség is hagy kívánni valót maga után. A LANG kiadás eleinte drága volt, de ahogy egyre több konkurencia jelent meg a piacon úgy lett egyre olcsóbb (10-13 ezer körül kezdődnek). Volt egy ilyen darabom nekem is, de két dologra vigyázni kell ezzel a kiadással kapcsolatban. Az egyik, hogy ezek nem éppen mai modellek, szóval gyakran előfordulhatnak némileg elzöldült sárgás vagy matrica hibás példányok. Vásárlás előtt érdemes alaposan szemügyre venni a fényképeket a kisautóról. A másik ok, amiért megváltam a régebbi Minichamps-től, hogy borzasztó nehéz átmatricázni. Bevallom, hogy nem mertem belevágni és inkább megváltam tőle, hogy inkább egy sárgadobozos monacoi nagydíj győzelem alkalmából kiadott modellt (20 ezertől felfelé, én olcsóbban vettem, de hogy mennyiért az maradjon az én kis titkom) tudjak be a gyűjteményembe, amiről nem kell a fölösleges matricákat leszedni, hiszen már matricázásra készen árulják. Igen, egyfelől a lustaság és a félelem másrészről az, hogy még pont olyan időszakban váltottam, amikor a LANG kiadást jó áron tudtam értékesíteni és nem túl nagy árréssel egy vadonatúj autót zsákolhattam be.

Le is rendeltem nagy igyekezetemben a Camel feliratokat hozzá, de amikor megjött az autó, akkor egy elég nagy meglepetésben volt részem. Akkor szembesültem életemben először azzal, hogy a gyártó matricákat mellékkel az autójához. Persze, ha mondjuk tudok erről akkor nem rendelek plusz egy matricaszettet, de hát annyi baj legyen! Mostanság azért a boltok is szokták jelezni, hogy van az adott autóhoz szponzori matrica így legalább mások nem járnak úgy, mint én. Mindenesetre ez egy nagyon jó lépés a gyártók részéről főleg úgy, hogy a matricák is remek minőségűek. Szinte játszi könnyedséggel matricáztam fel a Lotusomat és hát nézzétek csak meg a képeket, elég pofásan mutat. Visszatérve néhány szó erejéig a Minichamps-re, az elmúlt években rendesen tolták a témát 99T-s Lotus ügyben. Van már Nakajima Senna-t taxiztatós és különböző díszdobozos kiadások is. Minden ami szem szájnak ingere. A német márka nem egy olcsó mulatság, de saját tapasztalataim alapján minden forintot megérnek, mert nagyon jó minőségűek. A Spark Lotusához még nem volt szerencsém, de egy leheletnyivel olcsóbb (16 ezertől felfelé) a Minichamps-nél, de a pilóta miatt nem is volt kérdés, hogy melyiket válasszam. Na, de ha azt hittétek, hogy ennél a modellnél nagy a választék, akkor még nem is tudjátok mi vár rátok…

McLaren MP4/4

Aláírom, hogy az F1 történelem talán legismertebb és legnépszerűbb autója, de hogy a gyártók (most főleg rád nézek Minichamps!) milyen szinten túltolták a dolgot, az már elképesztő. Eleinte még réges-régen voltak az Onyx-os MP4/4-esek. Ezek olcsók voltak, de nem valami jó minőségűek – hiányzó visszapillantótükör, lespórolt gumimatrica stb... Most viszont már jóval többet érnek a portugál gyártó autói. Miért is? Mert egyre kevesebb maradt fent és annál is kevesebb van jó állapotban. Magyarán ritkaságnak számít, és ami annak számít annak el is kérik az árát. Ettől függetlenül, ha szerencsések vagyunk, akkor 4-5 ezer forint körül már becserkészhetünk egyet, de inkább többel számoljunk rá. Akkor se lepődjünk meg, ha vannak olyan időszakok, amikor hiába keresünk egy darab sem lesz fent az Ebay-en. Aztán ott van a minőségileg néhány fokkal jobb Altaya, ami nagyon olcsón adja (4-5 ezer) ezt a modellt és tényleg boldog boldogtalan hozzájuthat a mai napig is, mondhatni fillérekért. Nagy előnye, hogy matricázásra kész állapotban van, de egyben ez is az egyik nagy problémám ezzel a kiadással, hogy csakis a hozzá készített speciális matricákat lehet rátenni, mert olyan laposra csinálták a motorborítást, hogy semmilyen más nevesebb matricagyártó feliratai nem férnének rá. Aki olcsón akarja ezt a modellt beszerezni annak ez a gyártó kiváló választás, de én azt mondom, hogy az ínyenceknek érdemes kicsit jobban a zsebünkbe nyúlniuk a minőségibb darabokért. 

Természetesen a Minichamps LANG verziója is megjelent (13 ezer forinttól) annak idején, ami szép és jó, de ugyanazokkal a hibákkal rendelkezik, mint amiket a Lotusnál írtam. Aztán a Minichamps az elmúlt években kicsit ráfeküdt a témára. Először megjelent a sárgadobozos kiadás vonalkódos matricákkal, aztán vonalkódos matricák nélkül. Kiadták ilyen-olyan futam emlékére, díszdobozban, integetős figurával, szóval mindenféle elképzelhető módon és akkor még nem említettem a Prost, Alonso vagy Pirro féle variánsokat. Egy élet is kevés lenne az összeset összegyűjteni, a választék egyszerűen elképesztő. Én azért szívtam a fogamat, mert annak idején a vonalkódos Senna-s autót vettem meg és hát nem kis kínlódás volt eltüntetni a fölösleges matricákat. Szóval, amikor megláttam, hogy ezt a modellt is kiadták matricázásra készen, ajándék szponzori matricákkal, akkor hát… Nem voltam boldog. Nem beszélve arról, hogy kifogtam valami olyan gyártót, akinek a matricáival rémálom volt dolgozni. Nagyon bánom, hogy nem egy jól bevált névtől vettem a szettet és nektek is csak azt tudom tanácsolni, hogy lehetőleg ne ezen spóroljatok, főleg ha egy Senna-s autóról van szó. Talán első ránézésre nincs nagy különbség az Altaya és a Minichamps autói között, de az ördög a részletekben rejlik és az aprólékosságban utóbbi ráver a riválisára, de ezt egy korábbi cikkemben már kitárgyaltam, szóval ezúttal ebbe nem mennék bele.

Ezt egy picit bő lére eresztettem, de sebaj. Remélem tudtam egy kis iránymutatással szolgálni, hogy miket érdemes szem előtt tartani ezeknél az autóknál. Igazából mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy mennyit áldozz rá, hogy szeretné-e valamikor dohányreklámosan vagy sem és, hogy mennyire utazik rá a minőségre. Idehaza a Pit Lane Modelshopban több Senna-s modellt is megtalálhatok és ha már szóba került, csekkoljátok le a bolt Senna-s promóvideóját, aminek a munkálataiból én is kivettem a részem. Legközelebb a Senna sort innen folytatjuk a 1989-es és 1990-es McLarennel.

A sorozat további részei:

A Senna sor – 1. rész

A Senna sor – 2. rész

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr9415324662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása