F1-es modelljeim

A Senna sor – 4. rész

2020. február 14. - A Gyűjtő

Elérkeztünk sorozatom negyedik részéhez, amiben Ayrton Senna modellautóit veszem szemügyre. Mesélek arról, hogy honnan és melyik gyártótól lehet beszerezni őket, valamint némi háttértörténettel is szolgálok nektek a sajátjaimról. A mostani bejegyzésben górcső alá vesszük a brazil pilóta 1989-es és 1990-es McLaren-jét, amikkel ádáz csatát vívott a VB címért nagy riválisával Prost-al.

sennasor4.jpg

Minden gyűjtő álma, hogy összegyűjtsön egy sort valamiből. Legtöbben a világbajnoki címet szerzett autókat próbálják megszerezni. Mások egy pilóta karrierjének összes kocsiját szeretnék magukénak tudni, megint mások pedig kifejezetten egy csapatnak az autóit kísérelik meg összegyűjteni. Sokszor mondtam már, hogy eleinte nekem semmiféle koncepcióm nem volt, hogyan gyűjtsek, de aztán egy szép napon azt a célt tűztem ki zászlómra, hogy megszerzem Ayrton Senna összes autóját*. Nem kevés keresgélés és anyagi befektetés árán, de végül ez az álom megvalósult. Egy sorozat formájában ezt a sort szeretném bemutatni nektek, néhány sztorit mesélni róluk és tanácsot adni azoknak, akik szintén belevágnának egy Senna sor kigyűjtésébe.

Címvédőként indulhatott Senna neki az 1989-es esztendőnek és nyilván nem kisebb cél lebegett a szeme előtt, minthogy megvédi a címét. Ehhez viszont volt egy-két szava francia csapattársának is, akivel már az előző évben is voltak súrlódásai, de a helyzet csak ebben a szezonban fajult el igazán. Az MP4/5-ös bár remek autó volt, de nem voltak akkora fölényben, mint előző évben az MP4/4-essel (16-ból „csak” 10-szer győztek...). Senna és Prost a végsőkig harcban álltak a bajnoki címért, majd… Szerintem a japán koccanásukra mindenki emlékszik, ahol eldőlt a világbajnoki cím sorsa Prost javára. A következő évre a Professzor átette székhelyét Maranelloba, Senna pedig az MP4/5B-sel szándékozta visszaszerezni a bajnoki trófeát. Az 1990-es esztendő is a két bajnok csatájáról szólt, ami megint csak Suzukában dőlt el, ismét egy ütközéssel csak ezúttal a brazil javára. Az MP5/5B 6 győzelemhez segítette Ayrton Senna-t és ezzel a modellel szerezte meg második világbajnoki címét.

MP4/5

Ha Ayrton Senna még köztünk lenne, akkor biztos nem az 1989-es szezonra emlékezne vissza a legszívesebben. Ennek ellenére a születésem évében futott McLaren mindig is különleges helyet foglalt el a szívemben, így nem volt kérdés, hogy megszerzem bármi áron. Nos, a választék finoman szólva sem bőséges. Míg elődjénél az MP4/4-esnél kedvünkre válogathatunk a különféle variációk tömkelegéből, addig utódjánál már sokkal szűkösebbek a lehetőségek. Természetes az Onyx kiadta és habár a minősége hagy némi kívánni valót maga után, az a nagy helyzet, hogy elég ritkának számít, ami magával vonzza azt is, hogy drága. Láttam olyan Onyx-os autót, ami drágább volt (11 ezer forint) még egy fix áras Minichamps-nél is! Csak pislogtam, mint hal a szatyorban. Amúgy ha Minichamps, akkor itt is két kiadással számolhatunk. Az egyik a régebben megjelent LANG, aminek ára nagyon változó. Sokban függ a matricák minőségétől, de olyan 10-20 ezer forint között szokott mozogni. A másik a viszonylag friss kiadású sárgadobozos autó, ami viszont fixen 20 ezer forint fölött kezdődik. Érdekesség, hogy valami megmagyarázhatatlan oknál fogva a sárgadobozos kiadásnál nem csinálták meg rendesen a pilótafigura overálját. Megmondom őszintén, hogy ez kicsit rosszul esett. Főleg, mert pont az 1989-es autónál van benne egy snassz egyszínű figura és csókolom. Ha Marlboro feliratokat szeretnénk rá, akkor azt kell mondanom, hogy ez a vonalkódos kialakítás egyáltalán nem könnyíti meg a dolgunkat. A motorborításról leszedni a matricákat az csak egy dolog, de a hátsószárnyon lévő két Marlboro logót a fehér matrica megrongálása nélkül egyszerűen lehetetlen. Ahogy a Williams-eknél is meséltem, itt is elkelhet egy fehér matricaalap. Amit még érdemes tudni erről a modellről, hogy a kereséseknél eléggé bekavarhat az is, hogy őt és az utódját majdnem ugyanúgy hívják. Egy egyszerű ebay-es keresésnél egy csomó MP4/5B-s autót is feldob az oldal, ezért érdemes egy 1989-es dátummal megtoldani a keresést.

MP4/5B

Itt viszont már bőven van választék. Onyx, Altaya, Atlas és a Minichamps modellautói lesik a gyűjtők kedvét. A legolcsóbb alternatívát az Atlas nyújtja, 3-4 ezer forint körüli autóival és bár nem volt hozzá szerencsém, de nekem nem igazán tűnik minőséginek az általam látott képek alapján. Mondjuk ennyi pénzért nem is nagyon várhatunk el ilyesmit. Az Atlas-szal ellentétben van némi viszonyítási alapom, hiszen volt egy Onyx-os McLarenem és némi munkával egy egészen új szintre lehetett emelni az autó kinézetét. Tettem rá Marlboro feliratokat, kicseréltem néhány elhasználódott matricát és a kerekekre is tettem Goodyear feliratot. Egyedül a visszapillantó tükröket nem tudtam pótolni, de így is egész pofás kis autó lett belőle. Azóta már továbbadtam rajta, mert mindenképp egy sárga dobozos kiadást akartam a magaménak tudni. Amúgy ha a pénzügyi részét nézzük, akkor nem biztos, hogy az Onyx a legjobb választás. Az Altaya ezt is kiadta a brazil sorba és viszonylag kedvező áron lehet kapni, általában olyan 20 euróért (kb.: 6-7 ezer forint). Na most egy Onyx autó is simán kerül ennyibe, az Altaya meg mégiscsak egy fokkal minőségibb kiadás, így lehet jobban megéri, hacsak az ember nem elkötelezett Onyx rajongó. A Minichampsnél ugyanaz a helyzet, mint az MP4/5-ös esetében, szóval van LANG kiadás meg sárgadobozos, az áruk is hasonló, mint az előbbinél, így ezt nem írnám le még egyszer (Csak halkan megjegyezném, hogy a Pit Lane Modelshopban most pár napig le van akciózva minden Senna modell, köztük ez is). Azt a sztorit viszont megosztom veletek, hogy amikor ezt az autót csináltam, akkor sikerült a hátsószárny piros részébe is belemarnom a körömlakklemosóval. Azonnali agyvérzés természetesen megvolt. Egy 4-5 ezres autót mikor elrontok, akkor is eléggé szívom a fogam, de egy értékesebb darabnál, akkor nagyon mérges tudok lenni magamra. A helyzetet megmentette, hogy volt még kimaradva Spotmodeles McLaren matrica, amivel pótoltam a hátsószárnyat. Isteni szerencse, hogy a színe is stimmel a többi részhez. A lényeg, hogy sikerült megoldani, de jobban örültem volna, ha ilyen kis meglepetések nem következtek volna be. Nem utolsó sorban pedig szót ejtenék a Minichamps speciális kiadásairól, amikor legalább két autót adnak egyben egy díszdobozban, de ezek ritkák és csillagászati áruk van..

Ezennel elérkeztünk bejegyzésem végéhez. Ez a két gyönyörű McLaren egész biztosan megdobogtatja minden Senna rajongó szívét. Azt hiszem eleget írtam, meséljenek most már helyettem a képek. Legközelebb pedig ismét két McLarent, nevezetesen az 1991-est és 1992-est veszem górcső alá.

A sorozat további részei:

A Senna sor – 1. rész

A Senna sor – 2. rész

A Senna sor – 3. rész

A bejegyzés trackback címe:

https://f1modelljeim.blog.hu/api/trackback/id/tr5315385990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása